Hallo,
mijn inmiddels 16 jaar oude corsa heeft een nogal hoog brandstofverbruik, schommelt tussen de 1:10 en 1:11 bij woon-werkverkeer (ongeveer 15 kilometer enkele reis). Op lange afstanden wordt het iets beter.
De thermostaat is vorig jaar vervangen en de auto komt goed op temperatuur, misschien wat langzaam (bij +10 buitentemp na een kilometer of 8, afgaand op de temperatuurmeter). De kachel is dan prima warm.
Ik heb de indruk dat de uitlaatgassen ook bij warme motor een beetje naar onverbrande benzine ruiken, daarnaast blijft het toerental direct na loslaten van het gas enkele seconden hangen tussen de 1000 en 1100 toeren, waarna het terugzakt naar de normale plusminus 750.
Heel sporadisch voel ik onder het rijden een lichte schok (vermogen valt even weg) en het diagnoselampje op het dashboard knippert kort. Met de ' paperclip methode' krijg ik echter geen foutcode(?)
iemand suggesties?
Alvast bedankt. Gerben.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gerben bij de jaarlijkse keuring wordt de uitstoot van je motor gemeten. Als dat fout is hoor je dat gelijk. Er brandt op je dashboard geen mm lampje ? Je kunt er dus vanuit gaan dat de motor zuinig met je brandstof omspringt. De rest moet jij doen en houd ook rekening met de dalende temperatuur. Het zwaar lopen van de auto zelf. De bandendruk is ook heel belangrijk. Lossen de remmen goed na gebruik. ? Succes.
we zullen zien.. volgende week APK! Het mm lampje brandt normaal gesproken niet, alleen zoals gezegd af en toe een schokje en kort mm lampje (0,5 sec). Wat is trouwens de normale bedrijfstemperatuur die ik op de temperatuurmeter moet zien, als'tie warm is dus?
13 jaar
Kijk eerst even of dat stekkertje op de sensor wel goed contact maakt (links op de kop als je voor de auto staat.) Wijzer moet midden tussen blauw en rood staan. Groet.
Punt, dank voor je hulp. Ik heb het stekkertje schoongemaakt, ziet er goed uit. Mijn tempmeter heeft geen rood/blauwe vlakken. Zie afbeelding. Dit is ongeveer de positie van de meter bij normale bedrijfstemperatuur, soms iets hoger, maar nooit volledig op de 90 graden. Volgens de lokale Opel dealer is deze lage waarde normaal (?).
[url=http://img602.imageshack.us/i/corsatempm...][img]http://img602.imageshack.us/img602/8776/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
13 jaar
Dit verklaart wel het hogere gebruik.Een garage kan de echte temperatuur uitlezen via de ECU. Er zit namelijk nog een sensor aan het inlaatspruitstuk. Ik zou er zo een nieuwe termostaat in zetten. Hoe oud is de distributie?? dat onderdeel zit er namelijk achter. Je ziet zo'n lage aanwijzing wel vaker maar dat wil niet zeggen dat het zo hoort. Heb je dat steekstekkertje op de motor nog evengecontroleerd ? Loopt de temperatuur stilstaand wel verder op tot de vin zelf aan slaat.? Succes.
De thermostaat zit er ongeveer anderhalf jaar / ruim 10.000km in, samen met koppakking en distributie vervangen.. Ik heb het stekkertje gecontroleerd (links op inlaat), ziet er allemaal prima uit. De temperatuur loopt verder op als'tie stationair draait, fan slaat ook aan na verloop van tijd. ik rijd momenteel met een stuk geplastificeerd karton voor de radiator, temperatuur loopt nu wat beter en sneller op tot 90 graden.
Ik heb de andere temperatuursensor gelokaliseerd aan de achterkant van het blok, enige kans dat vervangen de zaak verbetert? De sensors zijn zo'n 15 euro dus een gokje waard lijkt me.
Ik wacht in ieder geval even af wat de APK keuring brengt, daarna zien we verder.
Bedankt tot zover.
13 jaar
Uitlezen gaat sneller het is voor die man als hij wil een kleine moeite. Als de aanwijzing stilstaand veel verder komt is de termostaat niet goed. Ik zou niet wachten. De olie verzameld ook nu veel meer vocht door die lage temp.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar