Wij hebben hier een corsa d in de garage staan die stationair onregelmatig loopt. Op dat moment ploft hij uit de uitlaat en lijkt de motor niet volledig op 4 cilinders te lopen.
Terugkerende foutcodes:
p0068
p0130
Lamdasensor is defect bevonden maar zou niet mogen uitmaken voor het stationair lopen.
Betreft p0068 verhouding gasklep/inlaatspruitstukdruk hebben we het volgende gecontroleerd:
Vacuum lekkage
Compressie test
Distributie timing
Map sensor vervangen
Gasklephuis laten testen
Hier geen gekke dingen in tegengekomen.
Wat vervolgens opviel in live data is dat de spruitstukdruk steeds 101kpa aangeeft. Een enkele keer gehad dat deze lager was en dan liep de motor ook beter.
Na het meten met de scoop op de map sensor viel ons op dat bij stationair toerental de spanning zo'n 2,5 volt is. Deze zou zo'n 1,5 volt moeten wezen.
Het scoopbeeld verloopt vervolgens met gas geven wel mooi.
Iemand suggesties of mogelijke oplossingen?
alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
is hier nog een oplossing voor gevonden? Wij hebben momenteel een Tigra B staan met Z14XEP motor en exact hetzelfde probleem.
Stationair ploffen in de uitlaat of hoog stationair lopen (pl/min 1500) en hevig schommelen. Wanneer gas wordt gegeven of tijdens het rijden geen enkel probleem.
Alvast bedankt.
Dag jongens, je zou gebruik kunnen maken van onze nieuwe
Telefonische Helpdesk en bv contact kunnen opnemen met Opel-specialist Hendrik Wieringa
Zie: : https://www.problemcarhulplijn.nl/
Dank voor de tip. Inmiddels wel wat verder met de Tigra. Uit laten lezen door een Opel-specialist met live data, geen storingen of afwijkingen te zien.
Vervolgens compressie gemeten, resultaat compressieverlies in cilinder 3 (12 bar, overige cilinders 15-16 bar). Lijkt op probleem met kleppen, maar eerst zal nog een lektest worden uitgevoerd om vast te stellen waar het verlies blijft.
Als de map-sensor continue een druk geeft van 101 kpa, dan is dat de oorzaak voor foutcode P0068.
101 kpa krijg je bij motor uit (geen vacuüm) en mischien bij vol gas, voor de rest moet deze (flink) lager zijn.
De opmerking over de voltages snap ik niet (helemaal).
Je zegt dat de map-sensor bij stationair 2,5 volt i.p.v. 1,5 volt afgeeft. Maar 2,5 volt is GEEN 101 kpa zoals je eerder beweerde.
Of er moet een verkeerde sensor gemonteerd zijn met een bereik van 2 bar i.p.v. 1 bar.
Wat voor signaal geeft de voorste lambdasonde op het moment dat de map-sensor 101 kpa aangeeft?
Want ook op die lambdasonde heb je een fout (al is dat waarschijnlijk een gevolg).
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar