Beste collega-sleutelaars,
Het betreft een Corsa C turbodiesel van 1998.
Onmiddellijk met de deur in huis...
Gesteld probleem:
- Net na motorstart geeft de alternator geen laadspanning (12V)
- Motortoerental geeft niet weer, zakt zelf even bij gas geven
Na een tijdje:
- Laadspanning correct, 14,3V
- Toerenteller werkt naar behoren
Bij flink gas geven of bij inschakelen verwarming:
- Opnieuw hetzelfde probleem
- Toerenteller niet correct en zakt ietsje bij gas geven
- Laadspanning valt weg en geeft opnieuw slechts 12V
- Lampje van accu brandt
Na een tijdje werkt alles terug normaal. Zo gaat dit weg en weer.
Dit alles met stilstaand voertuig.
Wat ik reeds heb bekeken:
- Alternator enkele maanden geleden vernieuwd, het probleem deed zich toen niet voor
- Accu enkele dagen oud (had de eigenaar van het voertuig reeds uitgevoerd)
- Bekabeling van de alternator nagekeken en vernieuwd tot aan stekker op motorblok (bijna doorgesleten/gecorrodeerd) + nazicht bekabeling naar instrumentenpaneel
- Massa op motorblok nagekeken
- + kabel op alternator nagekeken
Nu las ik iets over het laadrelais aan de voeten van de bijrijder.
Kan dit het voorgestelde probleem geven?
Het lijkt mij dat het probleem zich voordoet wanneer er teveel van de alternator gevraagd wordt? (verwarming of flink gas geven)
Iemand enige ideeën?
Alvast hartelijk bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Update:
Ik heb de wagen nog eens verder kunnen testen. Het probleem doet zich voor wanneer er ''zware'' belasting gevraagd wordt.
Bij starten is er een spanning van +-12V.
Op dit moment staat er ook 12V over de gloeibougies, de toerenteller geeft ook geen correcte weergave.
Wanneer de spanning over de gloeibougies wegvalt, na +-3min?, Komt de laadspanning terug naar 14,3V en werkt de toerenteller correct.
Als we nu de verwarming op 1 of 2 zetten, is alles nog in orde. Wanneer op 3 en bij gas geven, zakt de laadspanning weg en werkt de toerenteller niet meer. Als we de verwarming terug uit zetten, komt de laadspanning geleidelijk aan terug, eens boven de 13,6V, gaat de toerenteller terug correct.
Als de verwarming op 4 gezet wordt, valt de laadspanning direct weg. Na uitschakelen van de verwarming komt de laadspanning geleidelijk aan terug.
Wat ik heb gedaan:
Ik heb de massakabel van accu naar motorblok reeds schoon gemaakt.
De massakabel van accu naar chassis deels ingekort zodoende vers koper in de klemmen te hebben.
Mij lijkt hetgeen ik beschreven heb toch een massaprobleem. Wat denken jullie?
Het kan ook een versleten multiriem zijn waardoor de riem bij grote belasting van de dynamo over de poelie gaat slippen.
6 jaar
Dag Ronny,
bedankt voor de tip.
Ik had dit reeds eens bekeken, je hoort de riem echter niet doorslippen.
Je kan ook niet onmiddellijk iets opmerken wanneer dit gebeurt (met het hoofd onder de motorkap).
+ als je dan gas geeft, zou er uiteindelijk toch iets moeten te zien zijn wanneer deze doorslipt...
6 jaar
De riem kan al zover versleten zijn dat je niets meer hoort of ziet aan de riem.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar