close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: Corsa start niet meer...

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: C14NZ

Hallo...

Ik heb een probleem met mijn opel corsa C14NZ.
Hij start niet meer.
Ik wou hem starten en ik kreeg een rookpluimpje achter mijn stuurwiel vandaan.
De start motor gaat niet meer rond.
Hij loopt wel als ik hem aanduw.

Wat heb ik het volgende al gedaan..
- andere startmotor gemonteerd.
- nieuw contactblokje gemonteerd.

Nu start hij nog steeds niet.
Als ik hem op contact zet branden gewoon alle lampen zoals de olie en accu.
Zodra ik hem wil starten gaan alle lampjes uit.

Ik heb vandaag met iemand eraan gemeten en het blijkt dat op de zwart rode kabel ook spanning op staat terwijl hier geen spanning op mag staan.
Deze kabel stuurt de startmotor aan. Dus eigenlijk zal de startmotor moeten blijven draaien maar dat doet hij niet.

Waar kan dit aan liggen??

Is er een kabel gesmolten of ergens een breuk.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Gr bob

Geplaatst door

Bupke (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gezien het rook pluimpje uit je stuurkolom is het niet ondenkbaar dat er een kabel(s) verbrand is door kortsluiting.
controleer alle zekeringen eens om te beginnen.
De auto aanduwen en dan er mee rijden lijkt mij niet zo verstandig aangezien een verbrandde/gesmolten kabel
ook brand kan veroorzaken met alle gevaarlijke gevolgen van dien.

zekeringen controleren en de kabelboom doormeten/controleren lijkt mij de eerste stap voordat je ermee de weg op gaat.

limbra 1520
vip badge

13 jaar

Mijn zekeringen zijn allemaal oke.
Daar had ik ook al gekeken en gecontroleerd.
En het is inderdaad niet verstandig om daar mee te gaan rijden maar ik moest toch thuis komen.

Mijn enige optie is dus nog alle kabel na gaan lopen?

Maar is de kabel die de startmotor bekrachtigd (zwart rood) Maar een kabel of word hij ergens gesplits.
Kan iemand me hier aan een schema helpen van mijn corsa??

Alvast bedankt.

Bupke 0

13 jaar

er gaat vanuit de + van de accu 1 dikke kabel rechtstreeks naar de startmotor hier staat constant spanning op +12v (gelijk aan de accu spanning dus deze kan iets hoger zijn dan 12v).
en er zit 1 dunnere kabel op je start motor (zwart/rood) , dit is de start-commando draad , deze gaat rechtstreeks vanaf de start motor naar je contact slot ,
en wordt dus niet gesplitst,
zodra je het contact in de start-stand draait komt hier spanning op te staan +12v (ook gelijk aan de accu spanning) en wordt het start relais bekrachtigd.
(de massa krijgt de startmotor via het motorblok)

Als op de dunne kabel constant spanning staat is deze vermoedelijk de boosdoener of het contactslot zelf is inwendig verbrand.

Aangezien alle lampjes uitgaan in de start-stand en er verder niets gebeurt, is er dus een grote verbruiker die alle accu spanning vraagt , dit kan een kortsluiting in de commando kabel zijn of in het contactslot zo ook een inwendige sluiting van de startmotor, maar de startmotor heb je al vervangen.
gezien het rookpluimpje vanuit de stuur kolom kwam ,denk ik aan een verbrandde commando kabel of een verbrand contactslot.

Meet eerst de accu spanning , aangezien de accu door dit probleem leeg getrokken kan worden .
en meet dan de zwart/rode kabel eens door , tussen startmotor en contactslot, leg eventueel een tijdelijke start commando kabel tussen contactslot en
start motor. (als je deze tijdelijke kabel aansluit dan wel ff de zwart/rode los gooien aan beide zijden)
controleer in ieder geval achter je stuur kolom of er niet meer kabels gesmolten / beschadigd zijn.

limbra 1520
vip badge

13 jaar

Oke hartelijk dank.....

Ik ga eerst ff de kabelboom nakijken en anders probeer ik de commando kabel na te trekken.
En als ik er dan niet meer uitkom dan zal ik het wel laten weten.

Bupke 0

13 jaar

wellicht verkeerd contactblokje ?

harnak 0

13 jaar

Het is het zelfde contactblokje.. Dus daar zou het niet aan kunnen liggen...
Ik heb mijn kabelboom uit elkaar gehaald. en ik kan niets aan die kabel zien.

Is het misschien een mogelijkheid om gewoon de kabel op nieuw te trekken of is dit een ander probleem.
Ik weet het niet meer.. Ik heb ongeveer alles gedaan wat ik wist en nu werkt het nog steeds niet.

Kan iemand me helpen?

Bupke 0

13 jaar

Je kunt natuurlijk een nieuwe startcommando kabel aanleggen , misschien eerst ff buitenom leggen om te testen of het werkt , voordat je de kabel
onder het dashbord en door het schutbord heen op de startmotor aansluit.

Gebruik een kabel van de juiste dikte en maak deze goed en veilig vast onder het dashbord , bij voorkeur met goede tape of tiraps .

limbra 1520
vip badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.