Opel ope, corsa swing diesel 1.5 1994: corsa wil niet in achteruit

Bouwjaar: 1994

beste mensen,

ik heb vandaag mijn kachelradiator vervangen en dat is gelukt, raar maar toch waar nadat ik dit gedaan heb en alle slangen weer heb aangesloten wil mijn auto ineens niet meer in zijn achteruit (r) op de een of andere vage wijze pakt de achteruit niet.
heeft iemand enig idee of dit verband met elkaar heeft of is het stom toeval en is mijn bak naar de kl*te.

graag reacties want ik begrijp er nix van

(:-(
martijn

martijnb

Geplaatst door martijnb (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

mvdkant (0), 19 jaar geleden

het is wel knap gedaan, hoe je het hebt gedaan weet ik niet maar vaag is het wel :)

als je schakelt dan beweeg je met de pook een schakelstang. misschien wordt de schakelstang geblokkeerd door een waterslang of iets anders. je bak naar de kl#te lijkt mij iets te ver gezocht of het is echt puur toeval.
ik denk dat je schakelmechanisme dus ergens wordt gehinderd of geblokkeerd door een slang o.i.d.

kan je hem wel in de achteruit schakelen als de motor uitstaat?

suc6

martin.

martijnb (0), 19 jaar geleden

ok martin daar zal ik ff naar kijken ik hoop dat dat het is.
het is inderdaad echt supervaag want voordat ik aan de boel begon was er weining aan de hand. (ben van mijn werk naar huis gereden en heb ook de achteruit gebruikt)ik zal morgenochtend es ff onder de kap duiken en kijken of de stang ergens wordt geblokkeerd.
groet
martijn

mvdkant (0), 19 jaar geleden

de schakelstang lijkt mij op dit moment het meest logische. zet je auto even met 2 wielen op de stoep, laat iemand anders met stilstaande motor en de handrem erop even schakelen en kijk onder de auto. hier zie je dan een stang bewegen en deze stang zal, vermoed ik dus ergens tegenaankomen. misschien zit het hem in de afstelling van je koppelingkabel maar dan moet je het mijns inziens bij elke versnelling moeten hebben. heb je al geprobeerd om met draaiende motor even de koppelingpedaal in zijn vrij op te laten komen, vervolgens intrappen en dan schakelen?
verder heb ik verder geen ideen meer. ben geen held op het gebied van schakelbakken (zal het wel een keer worden als mijn auto het op dit punt begeeft :)

nogmaals suc6

gr.
martin.

martijnb (0), 19 jaar geleden

ok dan alvast bedankt ik ga het ff proberen es kijken wat er gebeurd.
thanks
martijn

martijnb (0), 19 jaar geleden

het vage is trouwens als ik em in zijn achteruit lijk te zetten hij de 1e versnelling lijkt te pakken maar ja de een en de achteruit zitten wel vlak naast elkaar in een corsa.
moet wel een knopje/handeltje optillen wil ik em in de achteruit zetten. misschien zit daar wat dwars.
goed ik pruts morgen wel weer verder ben er nu klaar mee.
groet
martijn

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

Zo te horen zijn de versnellingen van positie verschoven... De r is immers (bijna) de 1. Dit euvel komt door het verdraaien van de versnellingsstang (vanaf de hendel in de auto naar de versnellingsbak op de motor). De rest van de versnellingen kloppen als het goed is ook niet meer helemaal met de stand van de pook. Bij de 2 en de 4 zal je het niet zo snel merken omdat hier maar 2 versnellingen zitten op de achterkant van de pook, op de voorkant immers 3 of zelfs 4.

Oplossing:
De versnellingsbak opnieuw afstelling dmv de met de pook de versnellingsbak in zijn 3 te zetten, dan staat de pook ook in zijn 3 maar teveel naar links, de koppelingloshalen dan de pook rechtop zetten (meer naar rechts dus) dan weer vastzetten en hij moet het doen!!!

Suc6

martijnb (0), 19 jaar geleden

ok martijn ik denk alleen dat ik niet kundig genoeg ben om dit zelf te doen.
misschien een stomme vraag maar kan ik de wegenwacht voor zoiets ook bellen? ben tenslotte lid en heb nog nooit gebruik hoeven maken van ze.
ps: volgens mij zitten de versnellingen wel goed, gisteren voordat ik de kachelradiator ging vervangen heb ik nog gereden en de achteruit gebruikt geen problemen toen.
daarna wel.... (zie hierboven)

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik haast niet dat het komt door het vervangen van de kachelradiateur.

Het is eigenlijk niet zo moeilijk hoor, met 10min ben je eigenlijk klaar. Ik weet niet of de wegenwacht zoiets doet maar bij een garage zal je niet al te duur uit zijn als dit de oorzaak is.

Hoe staat de pook als hij in de 3de versnelling staat? Rechtop? (GOED)
Hoe staat de pook als hij in zijn 4 staat? rechts? of een klein beetje tot amper naar rechts? dan is het fout.

mark7265 (0), 19 jaar geleden

is misschien toeval,maar er zit bovenop de bak waar de schakelstang t blok ingaat een verbindingsstuk waar de schakelstangen aan elkaar vastzitten,hievan gaat vaak de verbindingspen kapot of t blokje scheurt in tweeen grt. mark

martijnb (0), 19 jaar geleden

keb em inmiddels maar naar de garage gebracht want ik kom er niet uit het lijkt inderdaad echt een schakelstang probleem tenminste afstelling ervan want de 5e versnelling pakte die ook niet op de snelweg dikke lol voluit in de 4 30 km rijden maar goed.
denk dat het prob morgen wel weer klaar is jullie horen van me wat het was
later en bedankt
martijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.