Hallo,
Eigenlijk geen probleem ...
Hoe kan ik gebruik maken van dagrijlichten? Ik heb al geprobeerd om op de desbetreffende plaats een zekering in te steken, maar dat is blijkbaar niet voldoende. Wat moet er nog gebeuren? Nu, als hij daarvoor moet geprogrammeerd worden, dan draai ik wel iedere keer aan de schakelaar. (Wil het eigenlijk gebruiken om m'n dashboardverlichting te sparen).
Groeten,
Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De daglicht regeling heeft een eigen regelaar en die zit niet standaard in jou auto.
Een zekering plaatsen alleen heeft geen zin.
De bedrading echter zit wel standaard in de auto, dus je kunt bij de dealer een regelunit kopen.
Ik denk dat die wel een paar centen kost (hij zit er immers niet standaard in).
mvg,
Hans.
Hm, jammer, was anders wel handig.
Bedankt voor de info.
(Van die zekering, ik kon maar proberen, bij Opel zitten er wel meer dingen in de auto die "niet" werken)
Groeten,
Jeroen
17 jaar
Klopt, maar bij andere auto`s ook hoor.
Kijk maar eens onder een willekeurige motorkap wat daar allemaal aan losse stekkers hangt.
Allemaal aansluitingen voor de nodige opties.
Daarom zei ik al : de bedrading is wel uitgevoerd , het is een standaard kabelboom die tijdens fabricage in de auto gaat.
Maar........je kunt het zelf maken door een relay te gebruiken.
Als je de motor start gaan de dimlichten branden.
de voeding moet je dan afpakken van de achterruit verwarming, want dat is de enige stroomvoorziening die het pas doet als de motor loopt.
Wel even een eigen zekering ertussen.
mvg,
Hans.
Eens bekijken, bedankt!
17 jaar
De voeding aftakken voor de schakelaar van de achterruitverwarming , anders moet die ook eerst aanstaan.
je moet dan toch een eigen voedingsdraad vanaf de accu gebruiken, en die dan laten schakelen met een relais door de voedingsdraad van de achteruitverwarming ?
Kan ook, maar hoeft niet.
rechtstreeks vanaf de accu betekend dat de lichten ook kunnen branden met contact uit.
Lijkt me niet handig (lege accu).
Ik opper de voeding van de achterruit verwarming, omdat deze alleen spanning krijgt als de motor loopt, ook om te voorkomen dat de accu leeg raakt.
De voeding voor het relay kun je doorlussen naar het contact van het relay.
Zet er een diode tussen , zodat er geen spanning retour komt als je echt het licht aanzet.
mvg,
Hans.
Hans, daarom ook met een relais dat geschakeld wordt door de achteruitverwarming. Doe je dat niet, dan kun je de stroom voor de lampen en die van de achteruitverwarming via dezelfde draad halen en ik weet niet of de draad die alleen de achteruitverwarming moest verwarmen die extra stroomafname aankan.
Dat is inderdaad een optie.
Maar dan wel de voeding van de achterruitverwarming gebruiken en niet gelijk met de verwarming schakelen.
[url=http://imageshack.us][img]http://img253.imageshack.us/img253/8042/...[/img][/url]
idd Hans, zo bedoelde ik het ook. Misschien voor of achter de diode nog een schakelaar om evt toch de lampen te kunnen doven tijdens het rijden ?
Maar om duidelijk te zijn, nu kun je toch gewoon de achterruitverwarming blijven gebruiken als normaal ? Dat relay trek niet zoveel stroom dat de draad overbelast raakt als ook de achterruitverwarming aan staat?
Het spoeltje van het relay trekt ongeveer 139 milli ampere (=0.139 Ampere)
ik heb het zojuist even getest.
Ik zou er wel een zweefzekering in opnemen van 0.200 ampere.
Verder kan je inderdaad op deze manier de achterruit verwarming gewoon schakelen.
Een extra schakelaar in de kring opnemen kan natuurlijk ook.
mvg,
Hans.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar