Ik heb vorige week een poging gedaan om een computer in mn auto te bouwen, in het dashboard kastje.
Deze had uitsluitend 12V nodig (Intel mITX moederbord met Atom CPU, PicoPSU en TFT scherm, alles op 12V).
Helaas bleek deze oplossing niet te werken aangezien de computer crashte bij het starten door het inzakken van de 12V.
De stroom haalde ik van de dikke continu 12V van de autoradio.
Ik heb die computer er weer uit gehaald, maar daarna werkte de dashboard verlichting niet meer.
De km-stand en de klok (tijd en datum) zijn nog wel verlicht, maar de snelheids- en toerental verlichting doet niets.
Het vreemde is dat ik meen dat de dimmer voor de dashboardverlichting (bij de mistlicht knoppen) ook de klok en km-teller mee dimde; dit gebeurt nu niet meer.
Uiteraard heb ik de verlichting eerst aangezet.
Zijn het simpelweg de lampjes achter het dashboard die kapot zijn?
Zijn die allemaal in eens doorgebrand?
Waar worden die lampjes door gevoed? Zitten die achter dezelfde zekering als de radio?
Kan er een andere oorzaak zijn waarom alleen de lampjes achter de toerental en snelheid niet meer werken?
Hoeveel zou een garage vragen voor het vervangen van die lampjes??
Ik begreep dat het veel werk is, en ik heb daar niet zo'n zin in (die computer inbouwen vond ik veel leuker ;) ).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Al naar de zekeringen gekeken?
[quote=moderator]Al naar de zekeringen gekeken?[/quote]
Uiteraard, niets te zien.
Maar in de handleiding die bij de auto geleverd is staat niets over die verlichting bij het zekeringenoverzicht.
Wel iets over de interieurverlichting, maar ik weet dus niet zeker welke zekering het zou moeten zijn...
16 jaar
Werkt verder alles in de auto nog, ook alle functies van de radio.
Oiram
[quote=UNIVERSEEL11698]Werkt verder alles in de auto nog, ook alle functies van de radio.
Oiram[/quote]
Ja.
Ik wilde de openingspost niet moeilijker maken dan nodig is, maar nog het volgende:
Er was een carkit aanwezig die ik niet meer gebruikte. Hiervoor was achter de radio een ENORME hoeveelheid extra kabels aanwezig. Enkele kabels waren ook gemodificeerd, dus het inbouwen van die carkit was duidelijk geen plug-and-play klus.
Omdat ik gek werd van die extra kabels en een andere radio met USB en AUX-IN wilde, heb ik vandaag een Sony radio ingebouwd.
Mijn gedachte was dat door het verwijderen van alle overtollige kabels voor de carkit en het aansluiten van een standaar radio (zonder weergave op het display waar o.a. de tijd staat - ik heb geen boardcomputer overigens), de oorzaak van het verlichting-probleem misschien tevoorschijn kwam, maar niets gevonden.
Wel een zucht van oplating na het verwijderen van al die meuk.
Ik heb nu de originele kabels van de Opel rechtstreeks op de radio zitten. Moest effe 12V continu en 12V geschakeld omdraaien voor de Sony.
16 jaar
Nou doet de verlichting achter de knoppen van de airco het ook niet meer!!
Onder de autoradio zitten twee stekkers, dus net boven de airco-knoppen.
Zou één van die slecht contact maken (aarde misschien, omdat alle lampjes het niet meer doen)?
Ik ga zo even kijken; ik heb K60 spray staan tegen oxidatie.
16 jaar
Niets te zien aan de connectoren.
Ik heb de verlichting achter de airco-knoppen al eerder 'defect' gehad, maar een paar dagen later deed alles het toen weer.
Wat kan dat nou zijn?
En: hoe is de verlichting van zowel dashbord als airco aangesloten? Is er een schema met aanduiding van connectoren enzo?
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar