close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Calibra: defecte versnellingsbak of defecte koppeling?

Bouwjaar: 1992

Ik reed 140 km/u met mn calibra 2.0 8v op de snelweg. Plotseling vloog de toerenteller omhoog, ik had geen aandrijving meer, ik kwam niet meer voorruit.
Stationair kan ik schakelen in de 1e, 2e, en 3e versnelling zonder de koppeling in te trappen.
In elke versnelling loopt de toerenteller en de kilometerteller omhoog met het gasgeven. Maar ik kom niet voorruit noch achterruit.

Ligt het aan de koppeling of aan de versnellingsbak?

Alvast bedankt.

Groetjes Tariq.

Geplaatst door

tariq (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

aandrijfas gebroken?

Of de tanden zijn er van af, door bijvoorbeeld niet goed vastdraaien van de centrale bout, of de aandrijfas heeft niet goed in de bak gezeten.

RoelV 0
badge

19 jaar

Ik heb ontdekt dat de korte aandrijfas (als je in de auto zit de linker aandrijfas) gedeeltelijk uit de versnellingsbak is geraakt. Is deze aandrijfas te kort (valse aandrijfas)?

tariq 0

19 jaar

Ik moet eerst de juiste gereedschap regelen om de aandrijfas los te krijgen, dan pas kan ik controleren of de tanden zijn versleten. Ik hou je op de hoogte.

tariq 0

19 jaar

Nou ik denk dus dat de as er niet goed ingezeten heeft als ik je zo hoor. Als je geluk hebt is hij er weer terug in te zetten, met borgring trouwens.

RoelV 0
badge

19 jaar

Waar zit die borgring precies, dan kan ik controlereen of die er wel uberhaupt in heeft gezeten.

tariq 0

19 jaar

Die borgring hoort in een uitsparing rond de tandenkrans te zitten, aan de aandrijfas (bakzijde).

RoelV 0
badge

19 jaar

Hmmm daar heb ik nog niet naar gekeken, maar inmiddels heb ik de aandrijfas er weer in getikt en de auto rijd weer als voorheen. Maar ik ben wel bang dat de aandrijfas weer uit de versnellingsbak zal schuiven. Dus moet de borgring aangebracht worden nadat de aandrijfas in de versnellingsbak is geschoven of andersom?

tariq 0

19 jaar

Als er geen borgring omzit schiet hij er gegarandeerd weer uit ja. De borgring moet je eromheen doen voordat je de as in de versnelingsbak tikt. Als je de borgring eromheen hebt zitten gaat het erin tikken van de as ook wel iets lastiger.

RoelV 0
badge

19 jaar

okeej ik ga het morgen gelijk proberen
alvast bedankt

tariq 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.