auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Insignia Sports Tourer 2012: Dimlichten schijnen foute richting uit

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000

Afgelopen week diende deze wagen naar de jaarlijkse technische controle te gaan. Hier ging alles goed tot aan de controle van de stand van de koplampen. Hoe bizar dit ook is maar beide schijnen de foute kant uit. Om het raar te zeggen, op zijn engels.

the story about it. Een 2-tal maanden terug kwam de melding op het dashboard 'Dimlicht links defect', wat effectief ook zo was, althans. Er wordt continu gebruik gemaakt van automatische rijverlichting waarbij lichten ontsteken bij duisternis, grootlicht ontsteekt bij te weinig licht en de xenons meedraaien in de bochten. Bij nazicht bleek de linkerkoplamp het niet meer te doen. De volledige lampenblok werd in de garage gedemonteerd om makkelijker aan de lamp zelf te kunnen. Bleek dat het lampenblok vol condensatie zat. Dus deze werd helemaal uitgedroogd, nieuwe lamp geplaatst in het blok en alles opnieuw gemonteerd zoals het was. Via uitleesunit werden alle fouten uitgelezen en gereset, problem solved, er was opnieuw licht. Weekje later opnieuw de zelfde melding en zelfde probleem. Na bezoekje aan de carwash was er opnieuw heel veel condens ingeslopen. Zelfde routine doch een stapje verder. Bij het uitdrogen van de lampenblok bleek de voorschakelunit helemaal vol te zitten met water, en ondertussen ook helemaal geoxideerd te zijn. Lamp op zich was nog in goeie staat. Terwijl de koplamp er toch helemaal uit was van de gelegenheid gebruik gemaakt om eventuele lekkage te zoeken. Een vaak voorkomend probleem bij de Insignia zo blijkt. Nieuwe voorschakelunit gemonteerd en de lampenblok helemaal drooggemaakt en dicht gekit (deze kwam op verschillende plaatsen los). Alles opnieuw gemonteerd en klaar is kees. Met pc reset en alle fouten er uit en toen was er opnieuw licht, nu nog steeds.

Wat het probleem nu is voor de technische controle is dat beide lampen op de juiste hoogte staan maar de foute kant uitschijnen. Bij het starten en zelfs openen van de wagen gaan de lichten enkele seconden aan en zie je dat de wagen de kalibreert. Even open en neer, links en rechts en alles werkt perfect zonder foutmelding.

En effectief bij controle zie je een horizontale lijn en dan een schuin oplopen welke in onze regio naar rechts oploopt om fietsers sneller op te merken. In dit geval loopt de lijn op naar links, zoals men in de UK rijdt, EN dit bij beide koplampen, zowel de linker als rechter (terwijl rechts nooit iets is aan gebeurt)

Iemand hiermee ervaring soms. Moet er nog ergens een rest gebeuren of moeten deze opnieuw worden ingeleerd? Bij de garage stellen ze zich dezelfde vraag he zoiets ook maar mogelijk kan zijn.

Alvast dank voor jullie antwoorden.

Geplaatst door

TomRonsse (0)

al 2 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Auto nieuw gekocht ?

Nee, was een leasingvoertuig en sinds enkele jaren reeds in mijn bezit. Dagelijks gebruikt zonder noemenswaardige problemen.

TomRonsse 0

2 jaar

Dus ook al eerder gekeurt ?

Idd ook al eerder gekeurd en telkens alles in orde. Nu pas na demoteren en monteren van linkerblok staat alles fout.

TomRonsse 0

2 jaar

Misschien dat de lampen met dealer apparatuur opnieuw gecalibreerd moeten worden .

Oplossing van dit probleem. Bij versies uitgevoerd met Xenon lampen bestaat er een functie voor 'rijden in het buitenland'. Hierbij kan je dus door middel van de lichtschakelaar de lichten op Europees of Engels plaatsen. Het terugzetten naar Europees gaat door een combinatie van de hendel EN contactsleutel, terug te vinden in de handleiding dus. Problem solved.

TomRonsse 0

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Insignia of stel zelf een nieuwe vraag.