Opel Vivaro: distributie

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel

ik heb vandaag de riem vervangen en nu begin ik te twijfelen.
ik had alles goed afgetekend en toch als ik alles op merktekens zet en ik verdraai de motor
.Dan komen de tekens niet meer overeen
al twee keer op nieuw gedaan,maar telkens 1 tand mis.
heeft er iemand een schema of iets voor deze merktekens?
of meer info
dank u
peter

koelerke

Geplaatst door koelerke (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vivaro? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

waar heb je de merktekens gezet
de riem heeft een onevenaantal tanden en dan zal de riem steeds verlopen
kijk eens op de blokkeerpunten met t spec gereedschap
dan 2 maal met de hand rond draaien en weer blok gereedschap erin

koelerke (0) PRO, 14 jaar geleden

dank u voor het zeeer snelle antwoord.
ik heb merktekens op de nokkenassen gezet en op het tussentandwiel.
bedoel je dat het wel juist ligt en dat hij dus nu weer niet meer juist ligt?
hij lag een tand verkeerd.
heb hem dan een tand omhoog terug gezet(op tussen tandwiel)
alles vastgespannen,en stond dan weer verkeerd.
speciaal gereedschap heb ik niet voor deze motor
werk normaal meestal jeep en bmw
dank bij voorbaat

Siem Bijman (165) PRO, 14 jaar geleden

Lijkt me met deze motor beter (noodzakelijk zelfs!) dat je de speciaal gereedschap van een collega Opel dealer of specialist leent/huurt.

Wij hebben deze 2.5 ooit eens gedaan en kwamen er tijdens de klus achter dat dit zonder speciaal gereedschap NIET goed komt!!! Dus aftekenen is niet de juiste methode bij dit type motor.

Heb je een autodata of partscat info gebruikt of gewoon op eigen merktekens afgegaan?

koelerke (0) PRO, 14 jaar geleden

ik heb eigen merktekens gezet ja
en nu komen ze dus nooit g?
een twee keer overeen.
heb je veel speciaal gereedschap nodig?
ergens te koop

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

setje
automaterial en gereedschap zaak
kost ongeveer €150
is dan voor meerdere types bruikbaar

koelerke (0) PRO, 14 jaar geleden

hij draait terug.
ik heb het blijkbaar verkeerd voor.
ik had zelf afgetekend op het kleine tandwiel(ik ben er al een tijdje uit)
het kleine tandwiel is niet de krukas natuurlijk(dom he)
idd de merktekens komen pas terug overeen(op klein tandwiel) na een toer of 10 van de krukas.
dat wetende heb ik het kleine tandwiel gewoon een tand terug gezet.
dan toch maar gecontroleerd op de merktekens van de krukaspolie en de nokkenassen recht.
dit kwam overeen.
nog een paar keer gechekt en alles werkt nu.
wat ik wel raar vind is dat het max toerental van de vivaro al rijdende 4200 toeren is,daarna niks meer.
ik heb hier nog een vivaro staan een 1.9 cdti en die doet hetzelfde.
dit is normaal zekers?
dank u

dupl-u-11119-5dd14a3c1175b+dirkbeek (0) PRO, 14 jaar geleden

als t een commonrail is dan zal de pomp nooit op t zelfde merkteken uitkomen...

loopt hij wel goed?????

4200 toeren is normaal

koelerke (0) PRO, 14 jaar geleden

jep hij loopt zoals voordien.

de merktekens bdp en de nokkenassen stonden recht.
dus dit is correct.
de nokkenassen had ik exact afgetekend,dus dat moet juist zijn.
die merktekens kwamen wel altijd overeen.
kan ik nog iets checken om 100% zeker te zijn.
heb er nu vlug effe een 10tal kms mee gereden en goed doorgereden

opc8275 (0) PRO, 14 jaar geleden

bij de 1.9 FIAT motoren heb je dat ook dat als je toeren draait de hogedrukpomp nooit op hetelfde punt komt ; dit komt omdat het tandwiel van de hogedrukpomp niet perfecr het dubbele is van de krukaspolie
na een aantal toeren komt het wel weer juist

koelerke (0) PRO, 14 jaar geleden

idd,na een serieus pak toeren kwamen de merktekens weer overeen,en dan viel mijne frank ,ale euro
daarna gewoon kalm gebleven en tand terug gezet(dus zoals oorspronkelijk)
nu draait em,ik hoop dat het goed blijft.
met dank aan jerry.
tof forum,ik ga da blijven volgen

opc8275 (0) PRO, 14 jaar geleden

tis een raar systeem , maar ja da mag je verwachten van de franse constructeurs

koelerke (0) PRO, 14 jaar geleden

ja precies
de spanner is ook zoiets raar.
ik heb hem linksom gespannen,
2 toeren en meer gedraaid en dan rechtsom aangespannen tot de merktekens overeenkwamen
is toch ok?
moest hij een tand of mess meer verkeerd staan,was hij nu toch al kapot?
kleppen krom of iets dergelijks?
of zou hij toch haperen?

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

dit zijn geen franse motoren
komen van nissan
en de spanner tegen de draairichting opspannen
kan eigenlijk niet verkkerd
anders redt je t niet om m goed op te spannen en loot ie los

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.