close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Distributie afstelling Astra G 1.6 8v Z16SE

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z16SE

Hallo,

Ik wil de distributieriem (vernieuwd) spannen van mijn Astra G 1.6 8v Z16SE.
Volgens TIS moet dit middels de waterpomp. Er zit wel een spanrol op.
Wie weet de volgorde om de distributieriem goed af spannen.
Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg,

Guus

Geplaatst door

leboef (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

werkt gewoon via de spanrol

Afstellen

Bevestigingsbout van trillingsdemper in krukas draaien en krukas in motordraairichting draaien tot de merktekens (2) op de tandriempoelie en op het oliepomphuis resp. de achterste tandriemkap samenvallen.

De inkepingen (1) op de nokkenaspoelie en achterste tandriemkap moeten samenvallen.

Krukas langzaam en gelijkmatig draaien.

Uitbouwen, demonteren

Tandriemspanrol tegen de veerkracht in bij de spanrolgrondplaat naar boven bewegen tot de boringen samenvallen. Tandriemspanrol met geschikte drevel (3) bevestigen.

Looprichting van de tandriem markeren en tandriem loshaken.

kleijn 0

14 jaar

Volgens Autodata moet de afstelling met de waterpomp gebeuren...daarbij ga je wel uit van de stand van de spanner.

Hans4040 1240
badge vip badge

14 jaar

het zij zo kon er niets over vinden in tis
zal er wel over heen gelezen hebben

kleijn 0

14 jaar

ik kan je de gegevens wel even sturen Willem..

Hans4040 1240
badge vip badge

14 jaar

Alvast bedankt voor de reacties, deze waren zeer waardevol.
Ik heb de bestaande waterpomp (3 boutjes) losgedraaid maar zelfs met de speciale sleutel krijg ik er geen beweging in.
Zie ik wat over het hoofd. Het pijltje vd spanrol staat namelijk ruim boven de inkeping (linkerzijde) en moet dus nog afgesteld worden.
Wie kan mij verder helpen.

Guus

leboef 0

14 jaar

de pakking zal plakken even een schroeverdraaier er tussen

kleijn 0

14 jaar

Bedankt voor de snelle reactie, maar gaat de afdichting hierdoor niet kapot waardoor het koelsysteem gaat lekken?

leboef 0

14 jaar

nee zit daar niet op
wil je op zeker even langs de garage
die zien het beter dus die kunnen het ook beter adviseren

kleijn 0

14 jaar

afdichtring waterpomp zeker meevervangen, zelf vervang ik de waterpomp en afdichtring altijd bij distributie reparatie om problemen achteraf te voorkomen.

mvg Diko

diko 0
badge

14 jaar

Is ook het best om de waterpomp te vervangen bij distributie wissel.

De spanning van de nieuwe riem is hoger dan die van de oude waardoor er meer kracht op de waterpomp komt te staan hierdoor kan die gaan lekken of zelfs kapot lopen.

Gr Jack

[quote=jackvectrac2.0ne]De spanning van de nieuwe riem is hoger dan die van de oude ...

Gr Jack[/quote]
Dat is niet zo...de oude riem staat ook op de juiste spanning en zeer zeker met een automatische spanner.
Maar dat neemt niet weg dat het verstandig is om de waterpomp ook te vervangen.

mvg,
Hans

Hans4040 1240
badge vip badge

14 jaar

word toch ook geadviseerd
bij een distributie wissel waterpomp ook vervangen

kleijn 0

14 jaar

Waterpomp ook vervangen en alles op tijd gezet zoals hierboven beschreven.
Starten en lopen. Echter na 1 minuut hoorde ik wat tikken, het lijkt de kleppen wel.
Als ik de dop van de olie(dop) eraf draai dan komt er behoorlijk wat luchtdruk uit. Hetzelfde geldt voor de oliepijlstok.
Is de motor nu behoorlijk versleten of heb ik iets over het hoofd gezien bij de afstelling vd distributie.
Ik heb tot 2 x toe gecontroleerd of de merktekens (krukas en nokkenas) op de juiste punten stonden en dit was het geval.
Alvast bedankt voor de reacties.

Guus

leboef 0

14 jaar

Guus zorg dat je carter- ventilatie in orde is! Vooral dat dunne slangetje vanaf kleppendeksel naar inlaatspruitstuk. Had je tegelijk ook de olie ververst? Er zal wel wat lucht mee naar boven gepompt zijn . Of de motor versleten is?? Je weet zelf hoe het onderhoud is geweest en hoe de prestaties zijn.! Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

Olie is idd vervangen. Als de motor langer draait moet de lucht dan verdwijnen?
De carter-ventilatie zal ik vanavond checken.
Als de distributieriem niet op tijd staat of knapt, heeft dit dan motorschade tot gevolg?

leboef 0

14 jaar

als die niet op tyd staat had je dat zeker gemerkt
mischien dat je kleppen iets tikken
als je iets gas geeft zou dat moeten verdwijnen

in principe zouden je kleppen niet geraakt worden bij een kapotte snaar
maar zeg nooit nooit

kleijn 0

14 jaar

Vanavond de motor opnieuw gestart en deze loopt heel mooi en rustig. Een foute afstelling van de distributieriem kan het niet zijn. Na een minuut begint de motor weer een vreemd geluid te vertonen, echter de motor blijft rustig lopen.
Na enig speurwerk blijkt het de hitteschild bij de uitlaatspruitstuk te zijn. Met een nieuwe ring er achter is het probleem verholpen.
De astra loopt veel mooier na het vervangen van de distributieriem en een grote beurt. Dit alles mede dankzij de hulpvolle reacties op dit forum.
Allen nogmaals bedankt.

Guus

leboef 0

14 jaar

Wouw wat goed. Guus.

Punt 50
badge

14 jaar

waar kleine dingen groot in zijn

kleijn 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.