Opel Vectra: Distrubutieriem vervangen en spanroller

Bouwjaar: 1993

Kan iemand mij eem beschrijving geven hoe je bij een vectra
De distrubutieriem en spanroller kan vervangen
Ik heb hier all gelezen dan er op de poelies markerings strepen op staan
Maar dat is ook echt alles ik wil graag meer weten daar over misschien foto’s
Etc en aanhaalmoment van de spanroller

Wie kan mij verder helpen

All vast bedankt

Dominic2344

Geplaatst door Dominic2344 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Vmax11840 (0), 18 jaar geleden

Misschien is het ook wel handig als je het motortype even vermeldt. Soms staat dit ook op het kenteken vermeldt. Zonder dat gegeven is het vrijwel onmogelijk je de correcte gegevens te geven.

MVG

Patrick

Dominic2344 (0), 18 jaar geleden

ik zou niet weten ik d9 dat het een 1800 is 8 kleppen

gipknows (0) PRO, 18 jaar geleden

uitgaande van de gegevens (c18nz)8kleppen 4cilinders 1800cc.
0 accu pool loshalen. voor het geval dat .... (je weet nooit he)
1 krukas poelie op merkteken zetten (klein inkeepingkje in poeli en een streepje op de buitenste kap)
2 poelie verweideren
3 kappen loshalen .
4 als het goed is zie je dat het nokken-astandwiel ook een inkeepinkje heeft. die moet gelijk staan met de kap achter de poeli daar zit nl. een V-groefje in gemaakt.
5 als krukas poeli er af is en de nokkenas staat goed dan zie je op het krukas tand wiel een klein pijltje staan die moet weer gelijk staan op het merkteken onder het krukas tandwiel.(zo niet eerst gelijk zetten!!!!)
6 als alles goed staat dan spanner een paar slagen los draaien.
7 riem er af halen en spanner demonteeren.
8 Nw.spanner monteeren (nog niet helemaal vast draaien.)
9 Nw riem er op en dan er voor zorgen dat de rechter kant strak staat en de linker om de spanner heen kan.
10 nu eert de spanner iets spannen.
11 nu kontroleeren of alles nog op merktekens staat (zo niet alles demonteeren en het eerst weer op merktekens zetten.
12 nu spannen er zit een inkepingkje op de binnen zijde van de spanner en aan de buiten kant zit een pijltje. die moetten gelijk liggen.daarna spanner vast draaien .
13 nu krukaspoeli weer monteeren en de motor 4x rond draaien.(als je de bougies er uit haalt draait het makkelijker)
14 als je alles goed hebt gedaan staan de merktekens ook weer goed. WEL KONTROLEEREN !!
15 het kan zijn dat de spanner nu iets losser staat die moet je dan alsnog weer gelijk zetten .
vervolgens alles weer monteeren en voor je gaat starten controleeren af je geen onderdelen over hebt gehouden.
16 start ie niet dan ben je de accu pool vergeten vast te zetten of je hebt het verkeerd gedaan.indat geval gewoon op nieuw probeeren.


suc6 er mee.. ;-)

Dominic2344 (0), 18 jaar geleden

oke bedankt hier heb ik wat aan dat is eigenlijk wel makkelijk met die spanroller dan hoef je hem niet met de hand op spanning te brengen maar heb je toevallig ook de aanhaling momenten van deze bouten

Vmax11840 (0), 18 jaar geleden

Ik wil trouwens wel even opmerken dat er ook C18NZ motoren zijn zonder spanrol (Afhankelijk van het bouwjaar). Bij deze motoren wordt de distributieriem gespannen door de waterpomp. De spanning van de riem is goed als je deze maar net 45 graden kunt draaien.
Deze motoren hebben mijn voorkeur, er is immers minder dat kapot kan gaan en de spanrollen van Opel zijn al van zo'n "goede" kwaliteit. Gelukkig komt het bij de 8-kleppers met hydraulische klepstoters niet zo vaak voor dat bij het stuklopen van de riem de kleppen krom zijn.

MVG

Patrick

gipknows (0) PRO, 18 jaar geleden

klopt aleen 1400 motoren kunnen wel schade oplopen.

Dominic2344 (0), 18 jaar geleden

en met wat meet je dan die 45 graden en op welk stuk. (met 2 vingers of je hele hand bij voorbeeld zit een groot verschil in
die span rol moet toch op 2 lijntjes staan of zo iets had ik gelezen

Vmax11840 (0), 18 jaar geleden

Zoals ik al eerder zei, geldt deze werkwijze vooral voor motoren zonder spanrol. maar hij is ook te gebruiken bij motoren met spanrollen. Je meet de spanning op het langste stuk wat je met 2 vingers kunt bewegen. Er is wel gereedschap te krijgen waarbij je de juiste riemspanning kunt meten, maar ik ken slechts weinigen die van dit gereedschap gebruik maken. En altijd de spanning nog eens controleren nadat de motor enkele slagen heeft gedraaid.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.