Hoi hoi,
Ik heb een paar probleempjes.
Als het koud/vochtig weer is geweest, dan loopt de motor bij de koude start geregeld op 3 cilinders.
Als ik dan het gas wat verder intrap, dan loopt ie weer op 4 cilinders.
Tevens doet zich bij de koude start vaak het probleem voor dat de auto lang op hogere toeren blijft lopen, wat vooral merkbaar is tijdens het optrekken cq. wegrijden.
Kan het zijn dat dit aan de ontsteking ligt, en dan met name de bougies/bougiekabels?
Het volgende probleem is, dat bij een koude start de motor/koppeling hapert bij het aanrijden.
Dit duurt net zolang totdat de motor een beetje op temperatuur begint te komen.
Bij warme motor en/of warm weer treedt dit probleem niet op.
Kan dit ook aan de ontsteking liggen, of is dit een koppelingsprobleem?
Maar als het een koppelingsprobleem is, dan zou ie dit ook bij een warme motor moeten doen of niet?
Alvast bedankt voor de evt. reacties.
Mvg,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
vervang je bougies en de kabels en de rotor en verdeelkap.
[quote=mart-vervoort]vervang je bougies en de kabels en de rotor en verdeelkap.[/quote]
Zouden deze onderdelen de oorzaak zijn van al mijn bovenstaande problemen?
En kan iemand mij vertellen wat deze onderdelen ongeveer exclusief montage zouden kosten?
Opel Vectra 1.6 16v (x16xel) '96
17 jaar
roter en verdelerkap is niet van toepassing op dit type, is voorzien van een diss-ontsteking.
bougiekabelset, 107,- bougies 6,45 pst. x4
paul,
Vanmorgen bij het wegrijden weer het probleem van een niet mee willen werkende cilinder.
De auto pruttelt flink. Na het opnieuw starten en het gaspedaal flink intrappen loopt de auto weer op alle 4 de cilinders.
Hij doet dit alleen met koude motor.
Voordat ik de bougies en bougiekabels ga vervangen heb ik nog 2 vraagjes.
1. Zitten de bougies bij een x16xel motor onder de kunstof motorafdekking? Zo ja, is dit makkelijk zelf te doen?
2. Kan dat pruttelen ook liggen aan een niet werkende of hangende automatische choke? En hoe kan ik dat zelf nakijken cq. oplossen?
17 jaar
Voor dat je meteen alles vervangt: Schoonmaken.
Mijn renault 21 had hier ook last van (echter had deze wel rotor/verdeelkap).
Goed schoonmaken (de kabels) met thinner of wasbenzine ofzo. Daarna met soort lak bespuiten (kon het zelf niet meer vinden, gebruikte contactspray-achtig iets) om vocht buiten te houden.
En bougies kun je vervangen als dit nog niet genoeg was.
Als dat allemaal niet helpt zou je de kabels ook kunnen vervangen. (Ik weet echter niet of het dan helpt)
Werkt het wel: het is tijdelijk, dit moet je eens per jaar doen ofzo....het vervangen van de kabels zou het dan kunnen oplossen...mits deze wel goed vochtbestendig zijn.
17 jaar
je bedoeld die spray van Valma, dat een isolerend laagje achterlaat. grijs spuitbusje, speciaal voor luchtinlaatslangen en bedrading
17 jaar
Ja inderdaad, echter was ik ondertussen vergeten hoe het heet.
Mijn huidig auto heeft er geen last van (nog niet tenminste).
17 jaar
Ik heb van de week de bougies inclusief de kabels vervangen.
Tevens heb ik uit voorzorg een nieuw luchtfilter gemonteerd.
Er blijven problemen.
Als ik de auto s'morgens wil starten, start ie goed, maar na een >100 meter rijden begint ie slecht te lopen. (3 cil.)
Wat me de afgelopen tijd wel is opgevallen, is dat de automatische choke lang bleef hangen, waardoor hij onder het rijden merkbaar harder stationair bleef lopen totdat de motor warm werd.
Maar nu sinds dat hij slecht loopt na een koude start, valt me op dat hij dat harde stationair lopen ook niet meer doet.
Kan het zijn dat er gewoon een probleem is met de automatische choke, en hoe kan ik dat checken cq. oplossen?
Als het slechte lopen begint, geef ik meestal een stuk flink gas, waarna hij ineens wel weer op 4 cilinders loopt.
Het probleem is dat ook compleet verdwenen, totdat men de auto weer start na een nacht stilstaan.
Wie o wie kan mij helpen met dit probleem?
Mvg,
17 jaar
Er zit geen choke op,ik denk dat de auto verzuipt door dat de tempratuursensor kapot is.
Hans
[quote=Hans4037]Er zit geen choke op,ik denk dat de auto verzuipt door dat de tempratuursensor kapot is.
Hans[/quote]
Beste Hans,
Kun jij me vertellen waar deze temperatuursensor precies zit, zodat ik hem kan vervangen.
Weet tevens iemand wat de kosten voor de sensor zullen zijn?
Vectra 1.6 16v (xel) '96
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar