Beste mensen,
Het was sinds we deze Astra hebben niet nodig hier een vraag te stellen, zo goed is (was) hij, maar nu ben ik heel dom geweest. Ik vrees het ergste. Auto weg.
Waarschijnlijk stress voor een afspraak waarvoor ik al te laat was, mijn dochtertje had leeslichtje aan laten staan..; accu weer eens leeg. Het was al vaker gebeurd.
Ik heb een vriend op deze zondag gebeld om meteen met de auto te komen, en ik sluit de startkabels aan. Zo bewust als ik ben van + en - zie ik de roodbruine kabel, die naar het chassis loopt. Maar ik zie hem per ongeluk aan voor +!
Hij wilde tot mijn verbazing niet starten. Toen ik keek waarom niet zag ik hoe dom ik geweest was. Dan goed aansluiten, maar de andere auto had niet genoeg power, zo leek het.
Mijn auto werd vervolgens getrokken, dan zou hij zó aanslaan..! Normaal wel tenminste.
Hij sloeg niet aan en gaf een motorstoring (lampje aan). De boordcomputer gaf zoals gewoonlijk na lege accu 0:00 knipperend op het scherm.
Ik ben natuurlijk bang dat de boordcomputer stuk is. Ik heb zekeringen in de gauwigheid gecheckt, maar ik zie er geen kapot. Maar kan hij stuk zijn als de tijd op het display knippert?
Ik lees veel over de dynamo, dat hij er niet tegen kan. Maar start hij dan niet met trekken achter een auto?
Wat zou er anders mis kunnen zijn?
Holy shit...
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.
Groeten,
Bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bart veel zaken zoals de comp/ECU is tegen ompoling beveiligd.Ook in belangrijke relais zit een diode zodat de spanning er maar in een richting door kan.Laat de ecu uitlezen na de accu te hebben opgeladen. Een wagen aantrekken met een lege accu is al jaren niet meer mogelijk.Succes
Bedankt Punt, voor je enigszins geruststellende antwoord! Ik zal nu eerst de accu thuis opladen en dan kijken of ik hem naar de Opeldealer kan krijgen, want daar moet hij dan wel voor starten...
En als hij start, ben ik eigenlijk al klaar; dat doet hij immers niet met aan de kabels goed aangesloten accu of aangetrokken.
Dat aantrekken of duwen lukt altijd probleeemloos en erg snel, steeds met een lege accu. Waarom ook niet?
Ik begrijp niet dat je dat beweert...., ik heb het al vaak moeten doen, en met succes!
Groeten,
Bart
13 jaar
Bij deze kun je nog zelf de codes uitlezen met een paper-clip. Vertelt je niet alles, maar het kan helpen als ie echt niet wilo aanslaan.
Zie: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...
Wat is leeg bij een accu? Met 0 volt gaat aanduwen ook niet lukken, want de dynamo heeft een klein beetje stroom nodig om te werken.
Met een volt of 10 gaat het waarschijnlijk nog wel.
Vermoedelijk is er een hoofdzekering stuk onder de motorkap.
Wow, bedankt oldford, ik zal het doornemen! Is een erg interessant linkje.
Ja leeg, wat is leeg. Natuurlijk is er nog spanning, want het alarm gaat (toeter is uitgeschakeld) aan met knipperende aanwijzers. Maar de startmotor draait vrijwel niet op zo'n moment en de spanning valt weg.
Vaak is de ECU dood geweest, want de klok zegt dan 0:00 en de rijgegevens zijn eruit. Dan is mijn idee: accu leeg.
Maar echt leeg is tot nu toe: de accu verwijderen. Dan heb ik nul.
Je hebt gelijk!
Normaal kan ik met zo'n flink lage accu wel aangeduwd worden; altijd met gemak. Motorisch is het uitstekend, zo snel als hij weer draait dan.
Ik heb het dan nog nooit met een echt lege accu geprobeerd!
Groeten,
Bart
13 jaar
Beste Moderator, bedankt voor je reactie. Ik zal snel die zekering proberen te vinden! Ik hoop echt dat dat alles is. Een wonder!
Mijn dochtertje heeft eens op mijn verzoek (ik vertrouwde haar teveel) een 9 volt batterij laten aansluiten op onze personenweegschaal (off-topic!); was natuurlijk onvoorzichtig van me; ik dacht dat ze de vorm van de contacten v.d. batterij wel intuitief zou snappen....de weegschaal heeft meteen de geest gegeven.
Ik check die zekering!
Groeten,
Bart
13 jaar
Ik heb gezocht naar een hoofdzekering die kapot zou zijn, maar ik vind aan de rechterkant een bakje met een hele 50 A zekering en richting voorscherm nog een bakje met een kleinere zekering (= ook heel).
Ik neem aan dat de 50 A de hoofdzekering is, maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Was dat hem?
Wat zou het anders kunnen zijn dan?
Ik kan i.v.m. het Sinterklaasfeest van gisteren nu pas de accu eruit halen en hem dan een nacht opladen.
Starten zal hij niet, denk ik, maar misschien zie ik meer. Ook kan ik evt. de ECU-test doen (voor het eerst, dus het is nieuw voor me).
Groeten,
Bart
13 jaar
Is het niet verstandig om voor een paar tientjes een nieuwe accu te kopen.
Als je al zo vaak de boel hebt aan moeten trekken.
ik zou daar al na een keer de balen van hebben.
Want als de accu van een leeslampje al helemaal leeg is,dan is de accu ook niet veel meer.
13 jaar
Hallo Primera,
Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar de accu geeft nog steeds na opladen het groene signaal dat hij goed opgeladen is. Onze auto trekt veel met ECU, electrische ramen, - deursloten, airco, ect. Dan heeft hij met 55Ah 420A nèt voldoende power voor alles, en dat lampje is dan na twee dagen fataal. Is al vaker gebleken.
Maar zo voor de winter is het niet gek, als de auto tenminste weer rijdt (!), om de accu maar te vervangen! Bedankt voor de tip.
Ik heb hem nu ongeveer opgeladen en zal hem er straks weer in zetten. Afwachten wat het oplevert. Want ik weet nog niet of wat ik gevonden en gecheckt heb de hoofdzekering wel is.
Zit die in dat rechterbakje achter de accu?
Groeten,
Bart
13 jaar
Beste mensen,
Het is een wonder, of Opel heeft zo'n geweldige auto gemaakt met deze Astra Wagon, maar na het inzetten van de accu START hij heel gewoon, alsof er niets gebeurd is!
Fantastisch!! Wat een beveiliging zit erin, alle electronica is heel gebleven na ompoling van de spanning. Ongelooflijk.
Ik wil alle mensen die gereageerd hebben bedanken voor hun hulp en ik kom zeker terug als ik weer jullie fijne hulp kan gebruiken!
Groeten,
Bart
13 jaar
Bart,
dat valt wel mee zeg! Laad de dynamo ook goed?
Bij jou kan opel niet meer stuk. Test eerst even alle functief wat maarten al schrijft ,dan hangen we de vlag uit .
Groeten.
Tja, daar zeg je wat! Ik weet het nog niet. Ik had vroeger zo'n laadindicator (met leds) , eens kijken of ik hem vinden kan, dan sluit ik hem aan!
Bedankt voor je opmerking Maarten!
13 jaar
geen dank,daarom zijn we hier.
wat je even nog moet controleren is het volgende. Laad de dynamo bij,zowel spanning als stroom (stroom is misschien nog wel belangrijker) en heb je geen lekstroom door bv een defecte 'blusdiode'. (dit is een diode die voorkomt dat de stroom de andere kant op loopt,zit vaak in relais).
En als dat goed is hangen we hier inderdaad de vlag uit.
meestal is er iets stuk lijkt mij sterk dat dit bij u niet is, meestal gaat zoals mij eerwaarde collega zegt de dynamo stuk, anders heeft u wel veel geluk
[quote=jan5047]zoals mij eerwaarde collega zegt de dynamo stuk, anders heeft u wel veel geluk[/quote]
Jan: je "eerwaarde collega" zal wel voor sinterklaas hebben gespeeld........
[quote=moderator]Jan: je "eerwaarde collega" zal wel voor sinterklaas hebben gespeeld........[/quote]
ik doe hele dagen niks anders hoezo??
Beste allemaal,
Wat een fijne sfeer hier zeg!
Kan iemand me misschien vertellen hoe ik kan checken of:
- de dynamo wel laadt?
- er 'lek'-stroom is?
Ik kan n.l. die laadindicator nergens vinden en een bekende winkelketen in fiets- en autoaccessoires wist niet waar ik het over had en verkocht het allang niet meer.
Ik weet dus niet hoe ik de laadcheck doen kan, behalve door een shunt-weerstand vanaf de dynamo ertussen zetten en dan de spanning erover meten I=V/R, dan weet ik wat hij geeft aan stroom...
Maar de auto staat op straat. Makkelijk gaat dat dus niet.
Die laadindicator deed het gewoon over de accuspanning. Het was dan ook geen echte laadindicator, maar gaf meer de conditie van de accu weer terwijl hij geladen werd.
En hoe check ik een evt. lekstroom met een ECU die altijd aan is? Misschien door de ruststroom van de ECU (is dat alles wat aan staat?) te kennen en dan te meten wat er vloeit?
Groeten,
Bart
13 jaar
Het is hier altijd gezellig!! door middel van een gewone volt/amp meter kun je alles meten volt meter parralel schakelen amp in serie
Hallo Jan5047,
Ik heb wel twee goede digitale multimeters, maar ze kunnen max 10A aan stroom meten. Ik weet niet of dat voldoende is...
Groeten,
Bart
13 jaar
Wat trekt nou zo'n ECU in rust?
13 jaar
mooiste is een amp tang, om de laadstroom te meten, maar je kunt wel de lekspanning meten deze mag max 0,05 Ampere zijn en de laad spanning moet ronde de 14 volt zijn
Bedankt Jan,
Ik was niet op de hoogte van zo'n ampèretang. Moet je die om de hete kabel zetten? Is het een soort 'kurkentrekkerregel'-meter? Dan ga ik er een proberen te vinden.
Ik zal de ruststroom gaan meten.
Die laadstroom van 14V moet dus op de accu staan als de motor draait?
Groeten,
Bart
13 jaar
de amperetang zet je in jou geval over de dikke draad op de dynamo. laadstroom is inderdaad 14V als de motor draait.
Een beetje goed willende garage doet die meting voor je. Er zijn trouwens van die metertjes te koop van 30 amp die je zo op de dynamo leiding kan clippen.Let wel op overbelasting dus niet vlak na het starten gaan meten. Succes.
Bedankt Maarten,
Ik ben net op Marktplaats bezig om er misschien een te kopen. Punt, ik snap je verhaal, maar ik hou wel van meters en ik ken deze nog niet! Dus ik wil er wel een hebben.
Het is wat laat, maar ik ben de straat op gegaan en ik meet met stationair draaiende motor 14,15V op de accu. Vooralsnog laadt de dynamo dus wel!! Stuk lijkt hij dus niet.
Maar als ik de multimeter tussen de + accupool en de +kabel aansluit (en na aansluiting wel meteen het alarm uitzet met de afstandsbediening), dan meet ik zowaar 0,28A! dat is veel meer dan de 0,05A die Jan noemde.
Het lijkt op een lek, en de verklaring waarom de accu zo zwak wordt. Dan is het leeslampje genoeg, maar inderdaad nooit de reden om in twee dagen een lege accu te geven...!
Ik zal nog de laadfunctie van de dynamo proberen te meten, maar nu moet ik het lek vinden. Of is 0,28A soms verklaarbaar met deze auto?
Groeten,
Bart
13 jaar
bart,
de huidige auto's gaan pas na enkele minuten 'in slaap vallen'. Volgens mij doet de vw touareg en iets van 80!!! min over. Heeft te maken met modules die een bepaalde tijd een bepaalde spanning vasthouden.
Het beste is een ruststroom meting uit te voeren door de meter aan te sluiten,de auto af te sluiten en gewoon een 20 min te wachten,dan slaapt ie zeker.
ik weet niet of je lid bent van een pechhulpdienst,die kunnen je ook helpen met het meten van de laadstroom.
Hoi Maarten,
Ja, hoe huidig is deze Astra uit 1996? Hij is nu 15 jaar oud, dus heeft hij naast dat hij inderdaad wel nog het scherm met 0:00 knipperend had (en daar misschien extra stroom voor gebruikte), eigenlijk wel zulke hedendaagse modules?
We zijn (natuurlijk:-) wel altijd al lid van de ANWB (met wegenwacht), maar ik heb hem voor de deur staan en het klinkt niet fijn om hem naar buiten de stad te rijden en dan de ANWB te bellen, want we hebben alleen een in-de-stad-abonnement...!
Ik zal/wil het zelf, met jullie fantastische hulp, graag oplossen.
Groeten,
Bart
13 jaar
oke,had even niet naar het bouwjaar gekeken. Natuurlijk wel leuker om er zelf achter te komen. Mocht het niet lukken dan zou ik toch het advies van punt opvolgen. Een service-gerichte garage kan zoiets in een paar tellen bekijken (laadstroom). Ga niet op het drukte tijdstip(8.00/12.00/13.00/17.00),misschien willen ze je wel helpen.
Ik zal morgen de test doen met lange wachttijd; ik zet hem wel dichtbij huis!
13 jaar
Sorrie, dit bericht ging er tussendoor! Ik kan inderdaad een 'bevriende' garage bezoeken!
13 jaar
als de accu helemaal leeg getrokken is,kan hij ook geen vloeistof meer hebben of voldoende .mijn ervarin met dat was een opel omega
die had ook vaak lege accu.dynamo gemaakt,hij laaide bij,en volgden morgen weer leeg.
toen de dopjes los gemaakt (onderhouds vrije accu ,en ja hoor geen gedestileerd water meer in.
ja kan hem weer vullen maar 90% kans dat de platen in de accu krom zijn
je kan hem wel laden,maar nooit meer dan 50% stroom en trekt de stroom ook weg vanwege de kromme platen in de accu's
bij te lege accu(een dode accu of overleden accu noemen we dat,dan is een nieuwe noodzakelijk
succes ermee
13 jaar
!Zo voor de winter geen gek idee inderdaad! Bedankt hoor asfaltrocker. Ik moet alleen wel zeker weten dat de boel niet erg lekt. Of nu juist lek geworden is.
Want wat ik nu zal meten is de situatie ná de omkering van de polen en het aanzetten van het contact! Er kan dus wel iets kapot zijn, zonder dat ik het verder merk, want hij rijdt weer als vanouds.
Ik ben pas gerust als ik een lage lekstroom krijg na een wachttijd van zeker twintig minuten. Maar dan moet ik zeker een nieuwe accu kopen, want als hij dan leegloopt van een leeslampje in twee dagen? Dan moet hij niet meer goed zijn.
13 jaar
dat lekken kan van boord comp zijn,zelfs de elecraam openers vocht is meestal de boos doener.
maar of dat zo is weet ja na het vervangen,maar je moet je voor stellen (zelfde als oplaadbare battarij,na verloop van tijd kan hij geen 100% meer laden maar 40% en door koude nachten,neemt die capaciteit ook snel af
meestal gaan accus 5 jaar mee.
en laden niet eens meer 15% op,dan is een lees lampje al voldoende om leeg te trekken.
oja heb je een eind of voor versterker in je wagen,die kunnen namelijk ook de boel leeg trekken omdat die singnaal geeft dat de radio aan staat,dus ook de versterker aan moet.
die versterkers worden namelijk bedient via de aan en uit knop op je radio,als die inwendig sluiting maakt blijft je versterker aan,en trekt de boel leeg zonder dat je het weet ,pas als je de wagen start en doet niks,die versterker de plus kabel los trekken en dan checken
succes
13 jaar
Nou, daar zeg je wat, ik heb geen versterker, maar wel een radio die een eigen knipperend alarm heeft. Dat trekt natuurlijk ook.
Al is (bij de start van de meting dan) 0,28A wel wat meer dan 0,05A. Ik weet eigenlijk niet zoveel van die ruststromen.
Maar ik weet wel dat ik de auto niet twee weken met alarm aan moet parkeren; dan is de accu ook leeg!
Ik gebruik het alarm dan ook niet meer....
13 jaar
dat geeft al aan dat die accu op is,want je alarm heeft namelijk soort leegloop blokering,en doet het voor de helft dat je toch kunt starten bij een goede accu,een accu zelf laaid 2% op dat is de rest stroom,maar ik zou toch effe een andere accu halen.
maar als je me pbtj stuurd dan geef ik je een url van een site waar je redelijk goedkoop uit bent
de stroom die je meet net na de start is een foute meeting die kan je pas doen na ongeveer 5 min stationair draaien
want je meet nu een piek meeting
ik geef je ook de tip mee.voor dat je een andere accu in zet,effe paar keer je rem in trappen,dit zorgt ervoor dat je ecu leeg maakt met de fout codes die erin zitten,dan nieuwe accu erin
want de ecu kan een fout code hebben geladen
13 jaar
Ahhh
Ik bedoelde met alarm wel het autoalarm en niet het radioalarm (dat alleen aangaat als de radio uit stond bij uitschakeling van de auto); als het autoalarm twee weken aan zou staan is de accu ook weg.
Ik denk nog even na over wat pbtj is. ..Wat bedoel je precies?
Groeten,
Bart
13 jaar
Goeie tip van dat remmen; een raadsel, maar ik zal het doen! Bedankt!
13 jaar
pbtje is een private berichtje
je rem.
je auto heeft rest stroom die slaat hij op in je ecu,door je accu te verwijderen en dan je rem in te trappen gaat de stroom heel kort naar je rem licht dat gaat zo snel dat zie je niet maar je ecu is wel leeg.dus soort reset van ecu dus ook fout codes.
13 jaar
Ik blijf dat intrappen van de rem, met de accu los, volledig onnodig vinden.
Zelfs als er nog stroom in de ecu zit, dan nog kan die niet weg.
Relais zijn niet bekrachtigd, dus er is geen verbinding tussen de ecu en de rem.
Hallo allemaal,
Ik kwam er gisteravond achter dat ik niet zomaar een ampèretang zal kunnen kopen om de gelijkstroom van de dynamo te meten; daar zijn de enige meters die geschikt zijn iets te duur voor. Ik zal hem heel incidenteel gebruiken en dat is de investering niet helemaal waard.
Maar ik kan wel zeggen dat ik vermoed dat hij wel laadt, want ik heb gisteravond met licht aan moeten rijden, de ruitenwissers en de ventilator moeten gebruiken, en ik denk dat hij gewoon nog vol is. Hij startte heel gemakkelijk vandaag. Ik weet niet hoe ver ik zou komen met alleen een accu die niet opgeladen wordt.
Ik heb nog nagedacht over wat er gebeurd kan zijn met dat ompolen. Ik schreef dat ik een lege accu had omdat de startmotor niet meer wilde draaien. Maar het bleek door reacties van jullie dat dit feitelijk nog geen echt lege accu was.
Ik denk dat als hij nog 10 V zou hebben, en ik dan omgekeerd 12V erop aansluit, alle circuits dan slechts -2V krijgen te verstouwen. Niet heavy zou ik zeggen. Daar gaat niet veel van stuk, ook een diode niet, dacht ik.
De ECU kan er misschien wel een storing van krijgen, zodat ik niet aangetrokken kon worden. Bovendien was mijn accu toen door het omgepoold aansluiten verder leeg getrokken.
Het is voor mij de verklaring dat er niets stuk is gegaan en de auto nu gewoon alles weer probleemloos doet.
Ik heb dus nog niet de lekstroom echt ik kaart gebracht en dat is wel belangrijk nu, want als hij 0,28 A trekt in rust, dan is het logisch dat ik niet lang geparkeerd kan staan...!
Ik hoop jullie snel hierover te kunnen informeren.
Groeten,
Bart
PS: ik moet dat idee over remmen aan de experts over laten, want het is nog steeds een raadsel voor me.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar