Hallo,
Hoe lang duurt het om een draagarmrubber te vervangen?
Ben namelijk onzeker over de geraamde kosten van de dealer.
Mvg
edit:
Aanvulling;
Ben wellicht toch van plan om bij de dealer de draagarmrubber te laten vervangen. De kosten hiervan bedragen 95 euro. Ik vond dit eerst vrij duur aangezien een draagarmrubber op internet 10 euro kost en ik vermoed dat je dit binnen een half uur/drie kwartier gedaan hebt. 80 euro p/u arbeidsloon is een beetje overdreven. Maar ik kreeg er ook nog een korting bij waardoor de kosten op 76 euro komen. De rubber kost 23 euro bij Opel.
Nu is ook de stabilisatorstanghoes kapot, maar dit was niet verplicht om te vervangen voor de APK. Toch wil ik deze misschien vervangen, maar ik heb gezocht op internet en kan niets vinden, ik denk dat ze de stabilisatorstangrubber of stabilisatorstanglager bedoelen. Deze kost ook geen drol. Ik wil deze zelf op internet gaan bestellen voor een tientje ongeveer, en dan vragen of zij die er ook meteen op willen zetten. Maar voordat ze daarvoor weer een heel uur arbeidsloon rekenen, zou ik graag willen weten of je bij het monteren van de draagarmrubber, niet ook heel makkelijk bij de stabilisatorstang kunt?
Niet dat ze bijvoorbeeld zeggen dat er weer extra onderdelen af moesten worden geschroefd etc. Beide gebreken zitten aan dezelfde (linker)kant. Dus als je de draagarmrubber aan het monteren bent, kun je dan ook niet gelijk heel makkelijk bij de stabilisatorstang en kost het daarom nauwelijks meer tijd?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=Revolution2010]Ik wil deze zelf op internet gaan bestellen voor een tientje ongeveer, en dan vragen of zij die er ook meteen op willen zetten[/quote]
Zo werkt dit doorgaans niet, sommigen zien de bezwaren gewoon niet.
Dat is het zelfde als bij een supermarkt een doos frikandellen halen en ze bij een snackbar om de hoek laten bakken.
Wat je kunt doen is zelf een brug aanschaffen en alle benodigde gereedschappen dan kun je in het vervolg alles zelf repareren.
Totaal opgeteld kost het hele autorijden dan geen drol meer........
Gr. paul
Als je niet wil helpen, reageer dan niet.
Ik heb het namelijk al overlegd en ze vinden het prima. Ik krijg dan alleen geen garantie op de onderdelen.
Zo werken slimme mensen. Of ze verdienen een beetje minder(geen winst op de onderdelen), of ze verdienen niets(want dan ga ik elders kijken).
9 jaar
[quote=405]Whaaaa, die had ik even gemist! "Hier bakker een zak meel. Bakt u even een paar
broden voor mij dan betaal ik u de elektriciteitskosten" zeg ik dan meestal.
Het internet is leuk maar dit is gewoon hondsbrutaal terwijl de genoemde prijs
al heel erg netjes is.[/quote]
Blijkbaar denkt de dealer hier heel anders over.
Zoals ik al suggereerde, bij de dealer zijn ze een stuk slimmer.
Fijne dag nog verder.
(topic mag gesloten worden)
9 jaar
[quote=Revolution2010]Als je niet wil helpen, reageer dan niet[/quote]
Ik reageer hier dus wel even op want dit is gewoon onwenselijk gedrag.
Indien jouw werkgever je aan het eind van de maand 30% kort op je salaris vind je dat onacceptabel.
Dan ga je waarschijnlijk staken, toch ??
Wens je het aller beste....
Moet gewoon niks meer aan particulieren verkocht worden. Internet shoppers pfff centeneukers
9 jaar
Om ook wat constructiefs bij te dragen:
Dat er plaatsen zijn waar men gewoon tegen uurloon wil monteren is niks raars. Je voldoet aan de wens van de klant en met goede afspraken is er duidelijkheid voor het geval er toch problemen optreden. Het is echter prima te begrijpen dat veel garages en dealers geen of niet graag meegebrachte onderdelen willen monteren. Niet eens voor de "marge" (waarvoor het artikel ook nog op voorraad moet zijn of besteld en/of gehaald moet worden), maar voor de kans op "gezeur". Wat nu als het onderdeel ondeugdelijk is, niet past of per ongeluk defect raakt? Dan heb je toch weer gedoe waar je niet om gevraagd hebt en de klant is in dat geval ook niet geholpen. Zeker als de component arbeid hoog is ten opzichte van de besparing, wil je de situatie dat de klant 2x arbeid moet betalen graag voorkomen.
Persoonlijk zou ik bij 50-100 euro arbeid die ik moet uitbesteden, geen 10 euro willen besparen op een onderdeel van een andere leverancier. Dan wil ik als klant niet in de discussie terecht komen of het onderdeel nu niet goed was of de montage niet goed is uitgevoerd. Zeker omdat verhaal van de arbeid op de leverancier van het onderdeel hoogstwaarschijnlijk niet gaat lukken.
Uiteraard heeft iedereen (garage/dealer/monteur/klant) hier zijn eigen mening over. Dat is ieders goed recht. Wel raad ik iedereen aan om vooraf goede afspraken te maken.
Ik vind het dan ook flauw om iemand af te branden die zelf onderdelen is gaan zoeken. Broodroof is het pas als je wel de kennis haalt en dan vervolgens alles zelf doet, zodat de ander er niks aan verdiend (oei, stoot ik nu iemand voor het hoofd?). Om bij het voorbeeld van de bakker te blijven, in vroeger tijden was het normaal om met je eigen deeg aan te komen en dan tegen betaling dat te laten bakken. Dat dat tegenwoordig niet meer zo praktisch is, is duidelijk. Dat neemt echter niet weg dat het nog steeds een klantgerichte manier van meedenken is om de meegebrachte onderdelen voor een nette prijs te monteren.
9 jaar
[quote=sgm]Dat neemt echter niet weg dat het nog steeds een klantgerichte manier van meedenken is om de meegebrachte onderdelen voor een nette prijs te monteren.[/quote]
Dit soort discussies worden vaak gevoerd door mensen die zelf geen garagebedrijf runnen.
Hier wordt enkel gekeken naar het uurloon.
Afschrijving van gereedschappen, hefbruggen, jaarlijkse verplichte keuringen worden even over het hoofd gezien.
Eigen meegebrachte onderdelen, prima maar dan gaat/moet het uurloon met 30% omhoog wil de kachel nog een beetje blijven roken.
Een gezond bedrijf hou je gewoon niet eenzijdig in stand.
Bepaalde Nederlanders kreunen dan ook heftig tijdens de sex, het moet weer eens uit eigen zak komen ;
Gr. paul
Prima als het uurtarief een opslag heeft voor zelf meegebrachte onderdelen of er extra tijd wordt gerekend. Dat kunnen reële kosten zijn.
(ofschoon onderdelen eigenlijk alleen datgene zouden moeten kosten om ze ter plekke te krijgen en het uurtarief al de kosten van arbeid en omgeslagen vaste lasten werkplaats zou moeten dekken)
Uurtarieven blijven een moeilijk iets. De component omslag van vaste kosten is relatief groot ten opzichte van het deel om "het loon" van de monteur te betalen. Zeker als een compleet (dealer)bedrijf zijn winst moet halen uit de werkplaats, hetgeen vrijwel altijd het geval is. Daarbij zijn er nog steeds bedrijven met werkplaatstarieven van 100 euro per uur of meer die verlies maken...
Dit probleem is ook niet uniek voor de garagebranche. De belasting op arbeid is absurd (zeker voor particulieren vanwege de BTW). Om 1 euro netto over te houden als werknemer, moet de baas er al zeker 4 kunnen factureren en dan moeten de omgeslagen kosten er nog bij en is er nog geen winst gemaakt. Dan mag er van die euro netto ook weer een flink deel direct of indirect naar de staatskas (BTW, accijnzen,...)...
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar