2.0 dtl wil erg slecht starten, het kan wel meer dan 10 sec zijn.
Vervangen zijn:
egr klep bij jullie,
magneetventielen getest,
retourslangen diesel,
vacuumslangen,
nieuwe LMM,
Krukassensor is nagekeken en schoon gemaakt,
Dieselpomp was al een paar maand eerder vervangen. Deze staat volgens tech2 2 graden verkeert. Kan dit het zijn???.
Vacuumpomp op nokkenas,
uiteraard nieuwe dieselfilter,
verstuiver-ringen,
Luchtfilter vervangen,
software update bij de opel.
Niet gerelateerd maar vertel het toch maar:
nieuwe gloeibougies
Nieuwe koppakkingset.
Wat kan dit nu nog meer zijn???
Ik ben ondertussen al duizenden euros kwijt en wil eigenlijk wel een oplossing.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk Eens Na Of De Starter Ok Is Heb Zelfde Probleem Meegemaakt Met Vectra En Het Was De Starter Die Te Veel Spaning Weg Nam En Te Traag Draaide .
Starter...je bedoeld de startmotor?
17 jaar
dieselpomp zou mogelijk kunnen zijn.
Ook las ik dat je de koppakking vervangen hebt, en dus de riem ook. Is hierna de nokkenas opnieuw getimed ??????, of is het nokkenastandwiel niet los geweest.
Om de nokkenas juist te timen, heb je een micrometer op een speciale slede nodig, dit komt vrij secuur bij deze motoren.
Groeten Marcel
ketting zul je bedoelen. Alles op tijd (2 graden verkeerd mocht volgens de garage geen wereld van verschil zijn zei die) met een doorslag als paspen gebruikt.
17 jaar
Misschien een vuile of slechte krukassensor? Heb je uitslag van je toerenteller tijdens het slechte starten. Is al nagekeken zag ik, maar wie weet.
sorry, dan heb ik het verkeerde motortype voor me., maar 2 graden kan echt wel een hoop uitmaken, vooral met koude start als hij te laat is gezet .
groeten Marcel
Kan je een dynamische afstelfout, statisch opvangen???
Er werdt mij aangeraden om mijn brandstofpomp opnieuw dynamisch af te stellen (opnieuw met doorslag of boortje, ketting eraf etc.) maar kan dit nu niet makkelijker? Ik heb er zo 4-5 uur werk aan en niet de garantie of het goed is. Statisch kan ik m niet zelf afstellen.
17 jaar
Heb je gemeten hoeveel stroom je op de startmotor heb tijdens het starten?
Is het toerental van de startmotor wel hoog genoeg. (bij een te langzaam draaiende startmotor komt de diesel niet tot ontbranding). Kan een slechte accu zijn (Evt eens proberen met een extra accu parallel aan je eigen accu om te testen).
Je hebt de gloeibougies vervangen maar wordt er wel gegloeid als het nodig is en heb je dit ook kunnen meten?. (Misschien een kapotte temp sensor waardoor er niet gegloeid wordt).
Is er compressie gemeten ? (bij te weinig compressie is er ook geen ontbranding)
Kortom, (helaas ? ) nog veel te onderzoeken. Sjaak
Ronald, heb je het hier over een andere auto of zo? http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Opel Zafira
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Motor: 16V 2.0 DTH Comfort Ik heb een zeer irritant probleem.
Mijn auto startte bij koud weer dan wel dan niet. Het duurt dan 8-10 seconden. Indien ik merk dat hij weer moeilijk gaat doen en ik draai het contact 1 of 2 keer terug en start opnieuw, dan doet hij het in kortere tijd. Bij een warme motor zonder problemen. Omdat ik veel vrienden met garages heb, ben ik bij een aantal garages langsgeweest. Twee garages vertelden me dat ik een of andere ring onder het injectiegedeelte moest vervangen of dat het aan de benzinepomp zou liggen. Een andere garage vertelde me dat het waarschijnlijk niet de benzinepomp zou zijn, want dan zou mijn auto nooit goed starten en dat het echt die ring onder de injectie moest zijn. Kosten zouden 250 - 500 euro zijn, maar ik had geen garantie vertelden ze me. Dat risico wilde ik niet lopen, omdat het probleem 's ochtends even vervelend is als de motor koud is en daarna gewoon na 10 seconden starten en ik daar wel mee kon leven. Ik was alleen bang dat het uiteindelijk de motor zou beschadigen.
Tot ik uiteindelijk bij een garage kwam, die zei dat het waarschijnlijk geen van bovenstaande was en me 2 mogelijkheden gaf. Of de accu was slecht, of de gloeibougies waren slecht geplaatst of beiden. Het schijnt namelijk knap lastig te zijn om die gloeibougies helemaal goed in te draaien, waardoor je hetzelfde startprobleem zou krijgen. En inderdaad, 1 van de 4 bougies stak enkele millimeters boven de overige 3 uit en bleek ook helemaal zwart geworden. Alle 4 werden vervangen en de accu bleek goed te zijn. Echter, probleem bleef ongewijzigd.
Uiteindelijk viel het de monteur op dat het voorgloei controlelampje helemaal niet brandde bij het draaien van de contactsleutel (ABS, airbag e.d. deden het allemaal wel). Hij kwam er achter dat de auto helemaal niet voorgloeide. Hij deed dit pas tijdens het draaien van de startmotor (dus in die periode van 8-10 seconden!!!).
Wanneer hij er via de accu een directe stroom op een van de de gloeibougies zette, startte de motor zonder problemen direkt. Volgens een vriend van de monteur bij de Opel Garage, lag het mogelijk aan een kortsluiting ergens in het systeem en moest het dashboardgedeelte vervangen worden. Dat was wel een dure grap waarschijnlijk.
Bij het uitlezen van de auto kwamen enkele foutmeldingen naar voren, waaronder een of ander relaisschakelaarprobleem meen ik mij te herinneren. Deze was niet zo duur en werd ook vervangen.
Hierna brandde het voorgloeilampje eindelijk wel (die overigens alleen brand als de motor volledig koud is geworden na enkele uren).
Het probleem wat ik nu heb is het volgende: 's ochtends als de motor koud is, brand het voorgloeicontrolelampje en start de motor altijd direkt. Ook als de motor volledig warm is, start hij direkt. MAAAAAAR, daar tussenin, dus als hij nog warm is, maar 1 of 2 uur heeft afgekoeld, start hij soms wel en soms moeilijk.
Dit is zo een raar en complex probleem, waar de monteur zeker 3 dagen mee bezig is geweest. Hij heeft alles nagekeken (bedrading e.d.). Op dit forum kwam ik dus meerdere posts tegen met hetzelfde probleem.
De monteur vertelde me dat het mogelijk nog aan de buitentemperatuursensor zou kunnen liggen en dat dit een prikkie kost, maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Dat wordt dus de volgende optie.
Heeft iemand anders nog een idee?
Groeten en alvast bedankt!
17 jaar
Nee sjaak ik heb het over 2 verschillende autos.
Morgen draai ik er wederom nieuw gloeiers in en ga ik bij die 20dtl ook de temp sensor loshalen.
u hoort nog van mij
17 jaar
Ik heb alvorens de gloeiers eruit te halen, er eerst wat olie opgedaan. Nu zullen ze een stuk makkelijker los komen.
Ik zag eigenlijk ook dat de bougiedoppen van cil 1 en 2 en tevens van cil 3 en 4, omgewisseld kunnen worden. Kan het kwaad als ze niet op de juiste cilinder zitten?
Hier heb ik toendertijd eigenlijk nooit opgelet.
17 jaar
nee, kan geen kwaad, indien het GLOEIdoppen zijn, en geen BOUGIEdoppen, deze zullen op een diesel niet voorkomen.
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar