close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Dynamo

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: X2.0XEV

Na het vervangen van de dynamo blijft mijn controlelampje van het opladen op het dashboard ongeveer 5 minuten branden, waarna het uitgaat.
Ook doet de stuurbekrachteging het niet als het lampje brand.
Als het lampje na ongeveer 5 minuten uit gaat. doet alles het weerIemand enig idee wat dit kan zijn?

Geplaatst door

runner35 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

splinternieuwe dynamo erop gezet?

alfons262 0
badge

15 jaar

yep, een splinternieywe dynamo

runner35 0

15 jaar

dat klopt als je niet genoeg laadspanning hebt werkt je elektronische stuurbekrachtiging niet,was dit voorheen bij je oude dynamo niet,en waarom heb je de oude vervangen

Controleer kabels e.d. eens..of laat alsnog de dynamo eens testen..

stefan84 0

15 jaar

dynamo is vervangen omdat er een lager kapot was, maar werkte nog wel.
Ook is de nieuwe dynamo getest, en leverde 14,2 volt

runner35 0

15 jaar

Is de dynamo getest met een multiemeter op de auto of op een bank bij een revisiebedrijf want dat is ook nog een verschil!

Controleer de bedrading / aansluitingen maar eens dan..

stefan84 0

15 jaar

Dynamo is getest op de bank bij een revisiebedrijf, ook is hij getest met een multiemeter
De D+, gaat die alleen naar het controle lampje of gaat die nog ergens anders heen?
De bedrading van de B+ en de massakabel zijn vervangen.

Bij stilstaande motor was de accu 12 volt, met draaiende motor loopt de spanning langzaam op naar 12,4 volt, en dit blijft zo tot dat het controlelampje uit gaat, bij meting geeft hij dan een laadspanning aan van 14,2 volt

runner35 0

15 jaar

misschien moet die zich nog even zetten.
koolborstels inlopen.

kleijn 0

15 jaar

Kan het misschien iets met de temperatuur te maken hebben?
Het is mij opgevallen dat het lampje alleen smorgens blijft branden, en als de temperatuurmeter iets meer als 80 graden aangeeft, gaat het dynamolampje uit.

runner35 0

15 jaar

die dynamo is gewoon niet goed

Zo'n dynamo heeft drie aansluitingen.

1: Massa, die MOET met een dikke massakabel met krimp-ogen eraan vanaf het huis van de dynamo naar het metaal van het blok lopen. Zonder deze kabel piept je multimeter ook, maar toch is het geen goede verbinding.

2: De plus uitgang. deze werkt pas als uitgang 3 van massa naar +13,8V geschakeld is.

3: De schakeldraad. Ter controle wordt via deze draad de uitgang van de dynamo aan gezet.

Als een van deze verbinding er niet is werkt de dynamo niet.

Er worden in sommige auto's/bedradingsschema's voorwaarden gesteld aan de schakeldraad voordat hij de dynamo "aanzet". Het lijkt erop dat er iets anders bij jou de schakeldraad op massa houdt en pas na een tijdje +13,8V. Ik zou eens meten wat hij doet... (je kunt de schakeldraad identificeren door even vanaf massa te piepen met de multimeter als de motor uit staat)

vinci 0

15 jaar

Ik meen dat bijvoorbeeld je remvloeistofniveauschakelaar een voorwaarde is die gesteld wordt aan of de dynamoschakeldraad aan gaat.

Maar het stuurapparaat hangt er ook nog aan, wat dat betreft kan het nog ingewikkeld worden...

Ik zou toch eerst nog eens aan die dynamo gaan meten. In principe hangt die dynamo hard aan de accu, dus je kunt de + en de massa zo doormeten. Dan meten wat die schakeldraad doet en van daaruit verder kijken. Het zit bijna altijd in deze meest voor de hand liggende dingen...

vinci 0

15 jaar

Hallo,

Heb juist thetzelfde probleem (nog steeds, al meer dan een maand nu). het rare is dat het niet altijd is. Sommige dagen stap ik smorgens in de wagen en is alles normaal van de eerste keer. (Heb multiriem vervangen, wat het probleem niet oploste)

Heb navraag gedaan bij iemand die bij opel werkt en naar t schijnt zou t de dynamo zijn die het begint te begeven, maar je zou hier nog lang mee kunnen rijden zo.

Als je start moet je eens een paar keer goed gas geven en dan gaat het lampje op het dashboard uit of eens een tik geven op de alternator en dan is het ook weg..

Ik heb mijn alternator nog niet vervangen, wat bij jou wel het geval is..(misschien een slecht gereviseerde alternator??)

ps: laat nog weten wat het probleem was

Mvg

Het is blijkbaar een onoplosbaar probleem.
Ik dank iedereen met het welgemeende advies, en zal wel zien hoe het verder verloopt.
Ben ook nog naar de Opelgarage geweest, en die weten het ook niet

runner35 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.