close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra F: Dynamo

Bouwjaar: 1993

Hallo allemaal,

Mijn opeltje had donderdag toen het flink hoosden last van vocht.
Mijn accu lampje en (!) lampje gingen te gelijker tijd zwak branden.
En mijn v-snaar ging gillen dus ik heb vandaag even on der de motorkap gekeken of mijn v-snaar gespannen moest worden.
Maar de v-naar staat goed. Maar ik heb wel gezien dat de ophang beugel waar je de dynamo mee kan stellen spelling heeft ik weet niet of er spelling in hoort te zitten.
dus is dat misschien het probleem dat het rubber dat rond de bout zit bij het blok vervangen moet worden of is er iets anders aan de hand.
De v-snaar die er nu op ligt is nog geen jaar oud en het is een orginele snaar.
Maar toen de accu en de (!) lampjes zwak gingen branden was er geen motorvermogen meer tot dat de lampjes na een tijde weer doofden.
Er zit trauwens een accu in die nu iets meer dan 1 jaar oud is.
De accu geeft netjes iets meer 12 volt af. En als ik de motor start dan geeft de dynamo ongeveer 15 volt af en dat staat dan ook op de accu als hij stationaire draaid, maar ja de spanning zegt natuurlijk niks als de dynamo in zware omstandigheden niet de juiste stroom meer kan leveren.
Dus wat kan ik er aan doen, is de v-snaar weer versleten of moet de ophangbeugel rubber vervangen worden of nog erger de dynomo?

Groetjes
Astra rijder

Geplaatst door

astra rijder (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Meestal is het rubber aan de voet van de bovenste (spanner) steun dan versleten.
Je kunt deze vervangen, maar ook even doen wat hier onder staat.

Als je de riem aanspant moet je de beugel even richting het motorblok duwen zodat deze niet terug springt zodra je de dynamo loslaat.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Het bovenste rubber ziet er nog goed uit maar het rubber dat bij het blok zit onder de kap van de distrubutie riem zit er een beetje vergaan uit.En daar heeft hij ook spelling.

Groetjes
Astra rijder

astra rijder 0

19 jaar

Ik bedoel ook de onderste rubber van de span steun

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

gewoon doen wat willem zij dynamo spannen en de beugel richting het blok douwen dan staat hij gewoon goed.

maar als jou dynamo 15 vold levert dan is hij binnen kort overleden hou daar rekening mee.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Hoi,

15V is teveel hoor. Daar kook je je nieuwe accu zo mee droog. Zou zonde zijn. Het lijkt mij dat de dynamo aan z'n eind is. Zeker als hij bij zware belasting door z'n hoeven gaat. Liggen bij bosjes op de sloop dus dat hoeft niet zo heel veel te kosten.

Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

Hoi allemaal,

De beugel die bovenaan de dynamo zit kan je niet naar het blok toe duwen omdat waar de steun aan het blok vast zit een rond gat heeft!
Die beugel was trouwens verrot want want het ronde gat was ei vormig geworden plus dat de 2 rubbers totaal verpulvert waren.
Dus er zit een nieuwe beugel op plus 2 nieuwe rubbertjes en een nieuwe distributie riem want die moest eraf anders kwam je niet bij het boutje die verstopt is achter de distributie riem.
En daarna is de dynamo aan een test apperaat gehangen en die zei dat de dynamo nog goed functioneerd.
Dus hij van de week door zijn hoeven ging kwam door dat de v-snaar slipte omdat de dynamo te veel spelling had op die beugel.
dus mijn Opeltje kan er weer een tijdje tegen als hij ook volgende week door de keuring komt.
Wel lullig dat je voor onderdelen die maar 22 eurie kosten een distributie riem van 150 euro er van af moest omdat je de riem niet 2x kan gebruiken.
En die 15 volt dat gaf mijn goedkope multie meter aan.
groetjes
Astra rijder


astra rijder 0

19 jaar

douw die multimeter is in het stopkontakt thuis en kijk is wat hij dan aan geeft?

230 moet het zijn dan kan je zien of hij klopt of niet.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Ik heb laatst de onderste rubbers van de dynamo-ophanging vervangen. Moest ook de distributieriem loshalen. Heb dit voorzichtig gedaan en daarna de distributieriem weer teruggeplaatst. Geen probleem, de auto loopt weer als een zonnetje.

Bart

Bart855 0

19 jaar

mooi dat het weer is opgelost.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.