Hallo allemaal.
Ik geloof dat mijn dynamo zijn beste tijd heeft gehad.
Ik ree vanochtend om half zes naar mijn werk toe.
Ik zetten mijn lampen aan zoals gewoonlijk in het donker.
Na een paar minuten ging zette ik mijn achter ruit verwarming aan omdat hij besloeg en toen ondekte ik dat mijn lampen zwakker gingen branden bij 80KM/h in zijn 4 dus zo`n 2500 rmp.
Ik zette toen mijn achteruit verwarming uit en mijn lichten branden weer feller.
Toen ik op mijn werk was geariveerd en mijn auto in het parkeervak zetten toen dee ik voor de gein is mijn groot licht aan en toen zakte mijn stationaire toerental naar zo`n 700 toeren toe met mijn aanjager op stand 1 die de hele rit zo`n 22km al aanstond.
Ik heb mijn multimeter even over mijn accu gezet zonder belasting met draaiende motor leverd de dynamo netjes 14,5 volt met mijn dimlicht en de aanjager op stand 3 dan donderd mijn spanning in van 14,5 volt naar 12,30 volt.
Kan ik nu van aangaan dat mijn dynamo zijn beste tijd heeft gehad.
De accu is trouwens aan zijn 3de jaar toe en het indicatortje is netjes groen dus daar kan het niet aan liggen.
De auto heeft zo`n 175.000km op de teller staan.
Nog een probleempje dat mijn auto heeft is dat zijn stationaire toerental naar 1200 toeren gaat als je moet remmen en even later netjes terug te gaan naar zo`n 900 toeren daar heeft hij trouwens niet altijd last van maar als je moet file rijden heeft hij er bijna altijd last van.
Kan dat nu ook te maken hebben met de dynamo?
Het dynamo lampje brand niet als je zo zwaar belast en ook niet tijdens het rijden.
Groetjes
Astra Rijder
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hebt een hele slechte massa op je dynamo. Leg maar een cm dikke (las)kabel van je dynamo (-) naar je accu (-) en het laden van je accu zal dan veel beter verlopen.
Dat ik wel even proberen met 35mm2 installatie draad dat we op de zaak hebben.
Meer tips en suggestis zijn welkom.
Tevens zal ik morgen even over de dynamo zelf de spanning meten kijken of hij dan 14 volt blijft geven of ook in zakt naar 12 volt met de zelfde belasting.
Groetjes
Astra Rijder
19 jaar
Staat de V snaar niet te slap probeer eens of je de dynamopoelie met de hand kunt draaien zo ja stel of vernieuw de snaar dan maar.
Hans
De snaar is het niet want een half jaar geleden gingen de ophangrubbers van de dynamo kapot en die zijn vervangen en de dynaomo is opnieuw gespannen met een nieuwe snaar.
Groetjes
Astra Rijder
19 jaar
Weet je dat wel zeker en in dat half jaar is de riem nooit meer gespannen?.
De klacht lijkt heel erg op een te slappe of versleten snaar.
Hans
De snaar is goed want je kan de snaar 1cm heen en weer halen.
En als je aan de snaar trek dan draaid je nokkas en je krukas as mee.
Dus de snaar is goed.
Groetjes
Astra Rijder
19 jaar
Ik heb net een nieuwe massa kabel van 25mm2 van de dynamo naar de accu en naar het chassie gelegd.
Toen heb ik mijn dimlicht, achterruit verwarming en me aanjager op stand 1 aangezet en de volgende metingen zijn:
Op dynamo: 14,20 volt
De massa van de accu en de plus van de dynamo: 14,2 volt
Op de accu: 13,6 volt
Op de radiostekker 13,4 volt.
Conclusie: dynamo levert genoeg spanning en stroom onder belasting.
Kan het nu zijn dat ik ergens een slechte plus kabel heb?
En waar gaat de rodekabel van de dynamo naar toe?
Groetjes
Astra Rijder
19 jaar
de rode draat gaat van de dynamo naar je startmotor en dan door naar je accu.
gr tijne
19 jaar
Ik heb even gekeken erna de draad van de dynamo is rood de draad van de startmotor is wit en de draad die naar de plus pool van de accu gaat is zwart.
Of heb ik dan toch naar de verkeerde draad gekeken ik zal morgen even opnieuw gaan kijken.
Groetjes
Astra Rijder
19 jaar
Klopt, maar de plusdraad vertakt naar de dynamo en de startmotor en naar binnen in de auto.
bij de accu is hij zwart, en de min bruin.
Willem
Hoe is dit nu afgelopen astra rijder of is het probleem er nog steeds.
Hans
Het probleem is er nog steeds.
Maar het temp. metertje weet ik misschien wat het probleem is.
Ik denk dat me kachelradiateur verstopt.
Groetjes
Astra Rijder
19 jaar
als je klachel radiateur verstopt zit dan wort je auto waarschijnlijk wel gewoon warm op de rijksweg maar als je voor een stoplicht stopt zakt hij in of nie?
grt ijne
19 jaar
De radiateur is verstopt want hij stond vanmorgen op 3 kwart en er kwam wel warme lucht uit die hetzelfde is als je hem op een kwart heb staan.
En er zit geen lucht meer in het systeem en me kachel borrelt ook niet.
En me temp. meterje wijkt ge woon 10 graden af.
De termostaat is goed want die is maar een paar maanden uit en hij kwam van de dealer vandaan dus het is de goede termostaat.
Groetjes
Astra Rijder
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar