beste kenners,
Ik rijd een opel kadett uit 1990; benzine, 1.4
Mijn accu loopt leeg, waarschijnlijk alleen bij stilstand, al weet ik dat niet zeker.... uit meting bleek in ieder geval dat de dynamo bij stationair lopen van de motor niet genoeg levert om de accu vol te houden.
Na een nacht niet rijden, kan ik de auto al niet meer starten.
Nu had ik gedacht: laat ik totdat m'n dynamo is vervangen de accu ontkoppelen als mijn auto stilstaat.... vandaar de volgende vragen:
1. is dat een goed idee?
2. moet ik dan de + of de - ontkoppelen, of beide?
3. als beide ontkoppeld moeten worden, in welke volgen ontkoppelen en aankoppelen, of maakt dat niet uit?
4. loop ik het risico op een stroomstoot?
dan nog over de accu:
1. kan ik zoiets op de 'sloop' kopen, of is dat onverstandig?
2. wat zou het mogen kosten? (2e hands / nieuw)
3. ik ben een autoleek, maar kan wel een sleutel hanteren.... kan ik de accu zelf vervangen?
bij voorbaat heel veel dank voor de antwoorden!!!!!
mvg,
Kadett-rijder
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat zou je kunnen doen een accu klem losmaken voor de nacht ,doe dat met de minklem
Nee daar kun je geen stroomstoot van krijgen.
Laat de accu vernieuwen bij een garage of fastfitter,die neemt de oude in hoef je zelf niet voor afvoer te regelen.
Hans
hoeveel V laat de accu bij met lopende motor ?
meten = weten
accu is tegenwoordig ook al te testen..
aansluiten is een eitje..
Stefan
18 jaar
bedankt voor de snelle reacties!!!
de minklem? dat verbaasd me, omdat die alleen maar de auto zelf zit (massa)....... aan de andere kant: ik weet niets van stroom..
mijn accu vervangen hoeft dus niet, dat is al gebeurd... de garage deed een meting en constateerde met een of ander meter dat er te weinig stroomtoevoer van de dynamo komt. Ik denk dus dat de dynamo vervangen moet worden.
Ik zou graag zelf meten hoeveel volt de accu laadt... maar hoe doe ik dat? Ik heb een ELRO M300 meterje, met twee puntjes, een rode en een zwarte.... Ik kan de meter op volt wissel en gelijk zetten (en ampere en ohm).
dan kan ik met een draaischijf kiezen tussen:
2VK[ohm] of 20VK[ohm] of 200VK[ohm] of 500V2000K[ohm]
------------------ ik kan geen ohm-teken op toetsenbord vinden, vandaar [ohm], maar op meter dus een teken-------
elke vorm van uitleg zal me helpen!!!
dank en groet,
D
18 jaar
Door de min pool los te halen onderbreek je het circuit.
Daardoor kan de stroom niet van de pluspool naar de minpool lopen.
Je kunt ook de + pool loshalen, maar 99 van de 100 keer is het makkelijker de min pool los te halen.
Plus dat het eigenlijk altijd veiliger is (bij pluspool kan je perongeluk het chassis aanraken en kortsluiting maken)
18 jaar
wat ik vergat erbij te zeggen:
Het is waarschijnlijk ook de dynamo die de stroom onttrekt.... want het is gebleken dat als alles uit staat inderdaad ook alles uit staat... dus zal het de dynamo zelf zijn die stroom onttrekt aan de accu.........
geldt ook dan nog dat het ontkoppelen van de minpool voldoende is om het weglekken van stroom te voorkomen?
mvg,
D
18 jaar
Voltmeter op 20 volt stand, zwarte pen op de -, rode pen op de +
Stationair meestal 13.2 tot 13.6 bij een beetje gas meestal tussen de 14.2 tot 14.4 volt.
Als je een pool van de accu loskoppelt is het circuit onderbroken.
Meestal neem je de - pool los van de accu.
Dynamo hoeft niet kapot te zijn , want dat gaat niet vanzelf.
Je kunt eerst kijken of de koolborstels versleten zijn.
Deze zitten in een houder achterop de dynamo met 2 schroeven vast.
Dit is een complete houder met daarin ook de spannigsregelaar.
De 2 borstels moeten goed aandrukken op de 2 sleepringen in de dynamo.
Doen ze dat niet , of niet voldoende , dan zijn de borstels versleten.
Wat me niet zou verbazen na 15 jaar.
mvg,
Hans.
als een dynamo kapot is is deze ook weer gemakklijk te repareren..
stelt niet zoveel voor..
Stefan
18 jaar
ik heb getest.... en ik snap er niets van...Het apparaatje stond op V gelijkstroom, 20 V en later 200V
het rode pennetje heb ik op de +pool van de accu gehouden en het zwarte op de -pool
de waarden stonden nooit helemaal stil, dus de waarden hieronder zijn ongeveer....
auto uit: 13
stationair: 18
met gas: oplopen tot soms wel over de 40
weer terug naar stationair: 23
dit is toch veel hoger als Cor1822 hierboven als normaal heeft beschreven.... iemand enig idee wat dit betekent??
bij voorbaat dank!
18 jaar
als je goed gemeten hebt en je meet de waardes die jij schrijft, dan is volgens mij de spannings regelaar van de alternator kapot. Dit kan dan ook de dader zijn die je accu gemold heeft...
Persoonlijk zou ik een ruil alternator monteren,maar misschien kan je de regelaar ook wel appart kopen.
18 jaar
Laat dat meten maar zitten Kadett-E
Je zei dat na een dag je accu weer leeg is??
En je zei dat je de accu loskoppelt? <--- Deze laatste is een goede oplossing om de dag erna weer te starten
en inderdaad het is het veiligst om de min pool los te koppelen, maar ik zelf persoonlijk denk dat jij een verbruiker heb.
Euh... Ik wilde wat typen, maar dan ben je niet geholpen denk ik. DUSSS... meten = WETEN !!!
* Contact uit, alles uit maar wel aangesloten met alles in rust stand.
* Zwarte kabeltje in de COM poort (als 't goed is staat dat er op.)
* Rode kabeltje in de 20A poort.
* Massa van de accu demonteren (Zorg wel voor een accu in "gelade" status, ff rondje rijden dus.)
* Plaats je Multimeter nu TUSSEN de accu MINPOOL en tussen de MINKABEL van de auto.
* Als het goed is meet je nu een waarde. Die waarde is de verbruiker in rust.
* Als je b.v meet 2.237A of 1.139A of 0.351A (Let op de 0 en de komma.) Dan heb je een verbruiker!!!
* Zorg ervoor dat er een waarde van nog een 0 achter de komma komt. B.v 0.09A (maximaal)
0.07A (goed) 0.05A (KEURIG, met alles daar onder.)
* Om die waarde omlaag te krijgen, laat je multimeter ertussen hangen en haal 1 voor 1 de zekeringen
eruit en er weer in. Todat de waarde omlaag valt naar de juiste..
* Nu weet je in welke groep je accu leeg trekt..
Misschien is heel dit verhaal overbodig en is het gewoon de Dynamo. Maar het is in ieder geval een stuk
goedkoper.
Succes Kadett-E
gr MBQ
Op 3 Juni heb ik al gezegd dat de koolborstelhouder samen met de spanningsregelaar op 1 z.g brug zit.
Dus het geheel is in 1 keer vervangen.
En dit is waarschijnlijk ook de reden dat de accu kapot gegaan is.
Gezien de meetwaardes kan het niet missen.
Dus een rondje rijden om de accu op te laden werkt niet.
Koolborstels inclusief spanningsregelaar en een nieuwe accu , is volgens mij de enige oplossing.
mvg,
Hans.
Oplossing van Hans is prima.
Lampje in kofferruimte blijft soms branden,indien dit in dit type aanwezig is.
Gedurende de nacht is je accu leeg,vanwege het vermogen wat je verliest.
popey
18 jaar
heb je wel goed gemeten ???
als je toch werkelijk meer dan 40V meet,moet toch ook nog wel het één en ander na de kl*** zijn gegaan vanwege die hoge spanning..
idd gewoon even doen wat Hans al gezegd heeft,en je probleem is verholpen!
Stefan
18 jaar
zal je bij 4o volt ook wel felle koplampen gehad hebben :-) ff
raar maar waar........ alles werkt nog, al doet mijn radio soms raar wat ik tot nog toe toeschreef aan te weinig spanning, maar misschien komt dat wel door teveel.....
Ik heb zojuist eens gekeken en ik zie aan de kant van het motorblok een zwart plastig houderje gedrukt tegen de alternator. ik zag ook dat er enkele stroomdraden zijn verbonden met dit zwarte plastic houderje......... is dit de houder met koolborstels en spanningsregelaar waar hans het over heeft?
als ik dit verwijder.... waar kan ik dan naartoe voor een nieuwe?
alvast bedankt!
18 jaar
Nee,
het blokje wat jij bedoeld is de aansluitstekker en die kun je gewoon lostrekken.
Het zal wel een beetje zwaar gaan , maar je moet gewoon doortrekken , recht van de dynamo af zeg maar.
De borstelhouder met spanningsregelaar zit iets uit het midden en wel aan dezelfde kant en zit met 2 boutes vast.
draai die 2 boutjes los en je kunt de komplete handel van de dynamo afnemen.
De Opel dealer moet ze hebben en anders weten zij wel waar je hem wel kunt krijgen.
Meestal bij de automaterialen handel.
[url=http://img176.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img176.imageshack.us/img176/1471/...[/img][/url]
de aansluitstekker gewoon lostrekken? ik heb m'n uiterste best gedaan, maar kwam geen milimeter van z'n plaats....
het was een zwarte/donker grijze plastic houder van ongeveer 10 cm doorsnee... kan dat kloppen?
Moet ik die wel verwijderen om bij borstelhouder/spanningsregelaar te komen? ik kan dat niet afleiden uit de tekeningen
dank,
18 jaar
Nu eerst even wat anders.............
wat voor dynamo zit er op , Bosch of Delco Remy ?
de omschrijving die ik gaf heeft betrekking op een Bosch dynamo.
mvg,
Hans.
Hans,
Ik heb geen merkje of iets dergelijks kunnen vinden om te bepalen welk merk het is, dus vandaag onderstaande foto's. zoals je ziet heb ik op 1 van de foto's het plastic houderje waar ik zo hard aan getrokken heb omcirkeld...
ik hoop dat jij aan de hand van de foto's aan kan geven welke het is.
[url=http://img257.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img257.imageshack.us/img257/3216/...[/img][/url]
[url=http://img350.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img350.imageshack.us/img350/5383/...[/img][/url]
[url=http://img350.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img350.imageshack.us/img350/9145/...[/img][/url]
18 jaar
De spanningsregelaar is het ding op de middelste foto waar groene verf op het boutje zit.
Hans
Dus als ik die eraf haal en om laat ruilen is de kans groot dat het probleem is opgelost? of moet ik die koolborstels waarschijnlijk ook vervangen?
uit nieuwsgierigheid:
- welk merk is het nu?
- trok ik nu wel of niet aan de aansluitstekker, of is het iets anders en zit het toch met schoeven vast?
alvast en alweer bedankt
18 jaar
De koolborstels zitten aan de regelaar vast
Hans
De koolborstels zitten aan de regelaar vast
Hans
Het was even zoeken , maar ik ben er uit.
Het is een ISKRA AAK4143 , oftewel een imitatie van Bosch.
Hij hoort officieel op een E-Kadett 1.3 van 1979-1984.
Het lijkt mij niet moeilijk om hier een koolborstelhouder voor te krijgen.
Die zwarte kap is gewoon een afdekkap.
[url=http://img399.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img399.imageshack.us/img399/3457/...[/img][/url]
Kijk maar even op http://www.woodauto.com/Unit.aspx?Man=IS...
mvg,
Hans.
grappig... twee Hansen met bijna dezelfde gebruikersnaam... had dus met twee verschillende te maken zie ik nu ineens....
en mijn dynamo gaat dus al 25 jaar mee :) .... mag er wel eens iets kapot gaan...
maar ik begin het te snappen, ik moet dus dit hebben:
http://www.woodauto.com/Component.aspx?R...
en die twee zwarte dingetjes die eruit steken zijn dan vast de koolborstels....
ik ga maar eens op zoek,
iig bedankt voor alle moete, alle Hansen natuurlijk
18 jaar
Helemaal korrekt.
Ik zou zeggen , neem de plaatjes mee op je zoektocht.
Bij de automaterialen handel zijn te te koop.
Probeer het Motorhuis maar in den Haag , dat was vroeger de RIVA (GM dealer).
Succes.
mvg,
Hans.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar