Hallo allemaal,
Had al enige tijd problemen:
Als de auto stil had gestaan wel starten maar na een paar honderd meter bij remmen afslaan.. Liep op een gegeven moment op 3 cilinders. Kabels vervangen en motor af laten stellen en weer oke.
Laatst weer een kabel kapot en lekkage van blok. ANWB laten komen, was volgens hem koppakking. Daardoor cloeistof in blok en slecht lopen. Als de auto warm was geen problemen. Vermoedelijk daardoor kabel kapot...(geen ontsteking).
Maar nu koppakking en distririem vervangen en krijg de auto niet meer aan de praat.... Veel geprobeerd en ook laten slepen en in 2e versnelling laten rollen. Kan dan wat gas geven maar heel laag zoemend geluid.
Hebben jullie een idee? HEt viel me op dat de carburateur vochtig was...
Alvast bedankt,
Mat
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij een 1.4 i heb je GEEN carburateur, Mat.
Oke dan bedoel ik de plaats waar de luchtfilter op het blok bevestigt zit. Hier gaan verschillende slangetjes heen. Ook brandstof.
Filter even opengemaakt binnenkant was ook vochtig evenals luchtslang bevestig aan het filterhuis.
groeten,
Mat
18 jaar
Allereerst natuurlijk: heb je hem goed op tijd staan? Distributie moet wel afgesteld worden natuurlijk. Zoals je zegt lijkt het bijna wel dat ie terug blaast in de inlaat. En dan loopt ie natuurlijk nooit. Maar dat weet je zelf het beste, tenminste als je de riem zelf hebt vervangen.
Sytze
Vonkt de onsteking wel? Heb je wel de bruine draden (massa) weer gemonteerd aan de cilinderkop.
Hans
hydrauliche stoters wel leeggedrukt tijdens montage van het nokkenashuis?Zoniet dan moet je echt heel lang doorstarten!sterkte, alfons
Bedankt voor al jullie reacties...
antwoord op 1e reactie (Sytze):
Ik heb de riem op tijd gezet. Dat wil zeggen ik heb de krukas niet meer verdraaid en de nokkenas terug op hetmerk teken gezet. Daarna riem eromheen. merktekens van beide assen stonden goed.
Hoe bedoel je lijkt wel of hij terugblaast? Kan ik dat controleren?
Antwoord op 2e reactie (Hans):
Ik heb de bruine draden weer gemonteerd en volgens mij vonkt de auto wel. Bougie's worden lijkt het zelfs iets zwarter.
Antwoord op 3e reactie: (Alfons)
hydraulische stoters niet leeggedrukt..
Moet ik nu met de startmotor de stoters leegdrukken? MEt hulp vqan een andere auto ernaast ofzo?
Aanvulling:
Ik heb nog een losse blauwe draad met schoentje maar die heb ik nergens losgehaald is dat iets? HEt is een draad in een mantel van 4 draden waarvan er 2 naar de dynamo en 1 naar de thermostaat o.i.d. deze 4e draad is volgens mij loos,
Mat
18 jaar
Antwoord op 2e reactie (Hans):
Ik heb de bruine draden weer gemonteerd en volgens mij vonkt de auto wel. Bougie's worden lijkt het zelfs iets zwarter.
Dus dit weet je niet zeker of er een vonk is,dan zou ik eerst daar eens naar kijken want zo is het zoeken naar een speld in de hooiberg.
Hans
blauwe draad zal waarschijnlijk op de inlaat hebben gezeten en deze is voor je temp sensor op je dashbord!
distributie riem opnieuw afstellen,zo eraf halen en dan weer op dezelfde wijze monteren kan nooit goed gaan.
gewoon zuiger in in bdp zetten,merktekens nokkenas goed zetten en dan eventueel wat vervroegen en met lamp afstellen voor correcte werking.
en kijk idd eerst even naar je vonk..als hij dat al niet doet kun je nog lang starten.
ook na het vervangen van een koppakking moet hij normaal starten,zonder te slepen of wat dan ook.
succes
Stefan
18 jaar
Weer bedankt voor de reacties..
Ik heb de blauwe draad aan de temp sensor gemonteerd (klopte i.d.d),
gekeken of de verdeler vonkte dit is het geval.
Bougies losgedraaid waren binnen en buiten blok zwart.
Over de riem: de poelie stond tijdens en na montage op merkteken en nokkenas op merkteken riem erop kon eigenlijk maar 1 tandje wezen.
Maar als dit het kan zijn wil ik het natuurlijk graag controleren en zonodig bijstellen.
Dus Stefan zou je het voor me kunnen beschrijbven (Hoe kan ik de riem afstellen met een lamp).
Vriendelijke groeten,
Mat
18 jaar
[url=http://imageshack.us][img]http://img91.imageshack.us/img91/7963/di...[/img][/url]
Oke ben dan wel geen Stefan maar dat is om het even. De dis riem kun je echt niet met een lamp afstellen, en vastzetten zoals je hem hebt losgehaald kan ook helemaal niet! Beslist timing controleren!
Sytze
Sytze bedankt voor de duidelijke afbeelding.
Ik heb de riem gecontroleerd en de poelie stond helaas niet op tijd. Had het tandwiel van de krukas op tijd gezet dacht ik (merkteken op rand kap en tandwiel als het onderste deel van de kap eraf was) en dan poelie erop. Stom. Had de merktekens op de poelie moeten gebruiken. BLijkt inderdaad dat de nokkenas 5 tandjes te laat staat.
Denk trouwens dat de kleppen niet geraakt zijn, omdat ze later open gaan en de zuigers dan weer zijn gezakt. Wat denken jullie?
Ik haal de riem er donderdag weer af en breng hem dan weer aan. Hoe kan ik dan het beste de timing controleren? Niet met een lamp dus begrijp ik. En de ontsteking fijn stellen? Moet de rotor nog op een bepaalde stand staan?? Spannen gaat volgens mij wel goed.. Automatische spanrol.
Mat
18 jaar
Mat, op je verdeelhuis staat een inkeping als je er van boven op kijkt (zonder rotor en verdeler). Het midden van de rotor heeft ook een inkeping. Dat is precies de onsteking van de 1e cilinder. Deze moeten exact met elkaar overeenkomen als je de krukas en nokkenas op de positie zet als hierboven! En dat moet goed zijn anders loopt ie niet of nauwelijks! En dan kun je wel denken dat je hem er later wel bijdraait maar dat lukt niet!
Als je het zo doet moet het goedkomen!
Sytze
Een C14NZ en 5 tanden verkeerd, ik wil je niet bang maken, maar.............
18 jaar
Ach pat, het hele leven is een grote gok nietwaar? Deze motortjes hebben nog wel iets "grondspeling".
Is toch een kwestie van afwachten, eerst maar es proberen dacht ik.
Sytze
Normaal gesproken zijn er kleppen krom wanneer de timing 5 tanden verschilt.
18 jaar
Ik ga morgen de riem op nieuw aanbrengen de ontsteking controleren en hopenlijk doet de auto het en zijn de kleppen niet beschadigd...
Nog even voor de zekerheid:
Ik wil je afbeelding graag aanhouden Sytze maar moet volgens de afbeelding de merktekens van het tandwiel van de krukas gebruiken. Of toch die van de poelie die ik later erop aanbreng? Hier staan er 2 op. 1 voor 10 graden en 1 voor 5 graden BDP. Ik denk die van 5 graden gebruiken (dus krukas stellen op 5 graden merkteken van poelie als nokkenas op merkteken staat). Ook controleer ik of rotor dan in de juiste richting staat!
Of toch die van het tandwiel gebruiken???
Mat
18 jaar
Nee man, gewoon het krukas tandwiel gebruiken voor de afstelling. Anders niet!
Sytze
Ik hoop voor de een na laaste keer een bericht van mij. Het laaste wat jullie van mij horen is dat die het doet! (op hoop van zegen)
Heb net weer even onder de motorkap gekeken. De stroomverdeler stond niet op de juiste plaats! Nu vermoed ik dat dit de reden is dat de auto niet start. Kan het helaas niet testen want accu is leeg. Morgen dus....
Alleen snap ik 1 ding niet:
Nokkenastandwiel staat op merkteken (BDP) rotor wijst dan naar teken op verdeler (nu dus wel) maar de 2 tekens van de krukaspoelie staan niet op het teken van het distrihuis. Klopt dit? Kan de poelie willekeurig worden geplaatst? Dan klopt het! Anders snap ik de functie van de poelie niet, of de krukas staat toch niet goed. Heeft dit met de fijn afstelling van de onsteking te maken??? Maar die stel je toch al af met de verdeler te draaien t.o.v. teken???
Ik hoor het graag nog even voor ik de auto met volle accu start!
Vriendelijke groeten,
Mat
18 jaar
merktekens van krukaspoelie betekent BDP en niet van het nokkenastandwiel!
Stefan
18 jaar
[quote=Mat]Ik hoop voor de een na laaste keer een bericht van mij. Het laaste wat jullie van mij horen is dat die het doet! (op hoop van zegen)
Heb net weer even onder de motorkap gekeken. De stroomverdeler stond niet op de juiste plaats! Nu vermoed ik dat dit de reden is dat de auto niet start. Kan het helaas niet testen want accu is leeg. Morgen dus....
Alleen snap ik 1 ding niet:
Nokkenastandwiel staat op merkteken (BDP) rotor wijst dan naar teken op verdeler (nu dus wel) maar de 2 tekens van de krukaspoelie staan niet op het teken van het distrihuis. Klopt dit? Kan de poelie willekeurig worden geplaatst? Dan klopt het! Anders snap ik de functie van de poelie niet, of de krukas staat toch niet goed. Heeft dit met de fijn afstelling van de onsteking te maken??? Maar die stel je toch al af met de verdeler te draaien t.o.v. teken???
Ik hoor het graag nog even voor ik de auto met volle accu start!
Vriendelijke groeten,
Mat[/quote]
Ik kan dit niet aanzien. Waar kom je vandaan? Misschien een mede forummer die ff wil komen kijken.
Voor een monteur is het 2 minuten werk om de motor op tijd te zetten.
18 jaar
Patrick begrijp dat je het niet aan kan zien maar bedoelde dus:
VOlgens afbeelding Sytze krukastandwiel (BDP als tekens gelijk) en nokkenas op tekens. Rotor wijst dan op teken verdeler.
Hoe staan dan de tekens van de poelie?? Mensen zeggen namelijk ook dat als die gelijk staat met teken op distrihuis de 1e zuiger op BDP staat.
Dus welke tekens moet ik aanhouden?
Zie het anders vanavond wel als ik de poelie eraf haal.
groeten
Mat
18 jaar
Je moet niet naar de merktekens op de krukaspoelie kijken. Vooral bij een C14NZ is dit slecht te zien.
Dus gewoon de poelie eraf, en het puntje op het tandwiel gelijk zetten met de inkpeing onderin de distrubutiekap.
(Dus niet de inkeping op de oliepomp, dit is 1 tandje verschil)
Nokkenastandwiel de inkeping gelijk zetten met de inkeping op de distrubutiekap(bovenin).
18 jaar
Hallo allemaal,
De auto loopt perfect!
Jullie adviezen opgevolgt. Tandwielen op tijd gezet, ontsteking op merktekens. En starten en lopen.
Wel behoorlijk wat stinken nu nog af en toe! :).
Volgens mij is de compressie verbeterd en gebruikt de auto minder benzine!
Bedankt voor alle info, en wie weet tot de volgende keer....
Vriendelijke groeten,
Mat
18 jaar
Hoe heb je de ontsteking afgesteld?
18 jaar
Onsteking gesteld:
verdelerhuis op merktekens gezet dat is alles. Rotor wijst dan (als nokkenas op teken staat) naar pijl op verdelerhuis. Ik heb nog niet gedraaid aan het huis... De motor kan misschien nog iets gelijkmatiger lopen, dus als je daar nog een tip voor hebt...
Vriendelijke groeten,
Mat
18 jaar
Ooit gehoord van voorontsteking?
Je zal de ontsteking mbv van Tech1 en afstellamp af moeten stellen.
De tech1 heb je nodig om de map-sensor kort te sluiten.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar