👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo mensen,
Ik heb de complete koppeling van mijn oude kadett vervangen.
drukgroep,plaat,lagers, alles.
Nadat ik alles weer in elkaar had zitten wilde ik de auto starten maar.....
*wanneer ik de koppeling IN trap heeft de motor meer moeite met ronddraaien en gaat veel slomer.(alsof hij word tegengehouden)
*wanneer ik de auto start en trap de koppeling NIET in is er niks aan de hand.
*draait de motor en ik trap de koppeling in, begint hij als een gek te ratelen.
als ik de koppeling intrap zou theoretisch de motor soepeler moeten starten omdat hij de koppling+versnellingsbak niet mee hoeft de trekken. ik heb nog niet proberen te schakelen (hoewel de auto op bokken staat)
dus ik vind dit wel een heeeeel apart probleem.
dus wie o wie kan mij helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat je koppelingsvork tegen de drukgroep aan komt,mogelijk heb je het druklager niet goed gemonteerd.
Maar weer snel even de bak er weer onderuit halen.
Hans
Of de koppelingsplaat zit verkeerd om.
Zeker even de bak er weer achter weg en controleren.
mvg,
Hans.
zeker weten dat er iets niet goed is gegaan!
lijkt wel of de koppeling niet helemaal vrij komt en daardoor ook 'zwaar' loopt!
of wat Hans al zei..
Stefan
18 jaar
[quote=stefan84]zeker weten dat er iets niet goed is gegaan!
lijkt wel of de koppeling niet helemaal vrij komt en daardoor ook 'zwaar' loopt!
of wat Hans al zei..
Stefan[/quote]
het lijkt wel of de koppeling vrij is als ik hem NIET intrap. alleen als ik hem IN trap loopt hij zwaar
en begint de ratelen bij draaiende motor. ik heb even de bak er onderuit gehaald en zo ziet de huidige
situatie eruit. lijkt in orde.
(klik plaatje om te vergroten)
misschien is de koppelingsplaat verkeerd om. de koppelings plaat heeft namelijk
een uitstekende ronding richting de versnellingsbak. als ik hem er andersom in doe. blijft de plaat "hangen"
in het vliegwiel en is hoeft hij niet gecentreerd te worden.
18 jaar
meestal staat er op de plaat wat de bakzijde of vliegwiel zijde is. let daar goed op. meestal het uitstekende deel richting de bak
inderdaad, en ik geloof ook dat ik het uistekende deel richting de bak heb geplaatst......
maar de hefboom+ lager zitten goed? ik kan geen fout ontdekken.
18 jaar
Wat ook nog een mogelijkheid is,bij deze motoren liep het axiale hoofdlager er wel eens uit.
Bij het intrappen van de koppeling schuift dan de krukas naar voren.
Probeer maar eens of je met een grote schroevendraaier de krukas axiaal heen en weer kunt bewegen.
Hans
Druklager zit goed maar ik kan niet zien of de hefboom goed over de kogel heen zit.
Het vorkje moet om de kogel heen zitten.
En ik zie ook geen vet : het raakvlak van het druklager moet een weinig vet zijn en ook de plaats waar de 2 pennen in de rand van het druklager zitten.
De spiebanen moeten ook licht ingevet zijn.
Maar ik denk dat de koppelingsplaat verkeerd om zit.
Bij de 12N motor moet de uitstekende verdikking van de speibanan aan de kant van de bak zitten.
Teven is de kogelbout, waar de koppelingsvork op rust , afstelbaar voor de basisafstelling.
En nog wat...........heb je wel de goede koppelingsset?
mvg,
Hans.
Ben er van overtuigd dat je krukas los in de hoofdlagers zit, je trapt de krukas gewoon uit zijn lagers waarbij de drijfstangen tegen de krukaswangen aan komen. Dat veroorzaakt waarschijnlijk je lawaai. Denk dat de moderator het bij het juiste eind heeft. Had ie het lawaai niet met de oude plaat erin? Gaat het intrappen nu ook zwaarder?
Sytze
Andere Hans de kogelbout is bij de kadett niet te verstellen,dit kan alleen bij de record,commodore e.d.
Hans
Ik heb nu alles weer uit elkaar liggen, en het blijkt dat de koppelingsplaat TOCH verkeerd om zat.
het uitstekende deel zat richting het motorblok.
Ik zal tevens de koppelingslager + hefboom licht invetten.
Allemaal bedankt voor jullie reacties!
18 jaar
[quote=Hans4037]Andere Hans de kogelbout is bij de kadett niet te verstellen,dit kan alleen bij de record,commodore e.d.
Hans[/quote]
Je hebt gelijk , ik had de info uit een vraagbaak van de Ascona 1.2N en S ,1.6N en S , 1.9N en S , 2.0 motor
De afbeeldingen van de koppeling van resp. de 1.2 en de 1.6 etc. zijn in dit boek verwisseld.
Foutje van Kluwer.
mvg,
Hans.
en er is nog meer aan het licht gekomen (zie afbeelding)
De lager die hier zat is in tientallen stukjes naar buiten gekomen.
maar die kan ik zo vervangen.
moet ik hierbij nog op specifieke dingen letten?
18 jaar
Zo te zien zit het buitenste gedeelte van het toplager nog in de krukas om dat te verwijderen moet je wel ff pielen.
Hans
Klopt.
de buitenring van het naaldlager zit nog in de krukas.
met een beetje massel kun je er een trekker achter krijgen.
Smeer het nieuwe naaldlager met wiellagervet.
mvg,
Hans.
[quote=Hans4037]Wat ook nog een mogelijkheid is,bij deze motoren liep het axiale hoofdlager er wel eens uit.
Bij het intrappen van de koppeling schuift dan de krukas naar voren.
Probeer maar eens of je met een grote schroevendraaier de krukas axiaal heen en weer kunt bewegen.
Hans[/quote]
ik heb dit inderdaad ook meegemaakt met mijn kadett. Doordat er nu een nieuwe drukgroep inzit is de veerspanning veel hoger geworden. Helaas, even blokje eruit en nieuwe lagertjes zetten
18 jaar
mooi schoon blokkie!
Als je geen trekker heb om de buitenste bus er uit te halen neem dan een stuk ijzerstaaf van +/-10mm slijp daar een schuine rand in zodat hij achter de rand komt van de buitenbus (aan de binnen zijde) en las dan een bout aan het einde van die staaf om daar op te kunnen slaan om hem eruit te tikken.
Tijdens het tikken wel die staaf draaien zodat hij an alle kanten gelijk eruit gaat.
18 jaar
[quote=sytze]mooi schoon blokkie![/quote]
heb net het blokje eruit gehad en opnieuw gespoten :)
ben nu bezig de lager eruit te halen.......pffff wat een werk. wil nog niet echt lukken met mijn
huidige constructies
18 jaar
Kun je een foto er van laten zien wat je aan het doen bent
Hans
Heb al geprobeerd wat ik bescheef?? een stuk staaf schuin in kepen en aan het einde +/-2mm overhouden zodat dat achter de buitenbus kan komen wat nog in het blok zit.
Zo doe ik het ook altijd omdat ik ook geen tekker heb.
18 jaar
Je kunt het ook met een oude schroevendraaier doen,vaak gaat dat nog het best gewoon helemaal kapot maken dat stukje buitenlager wat er nog in zit
Hans
Met interne trekker 2 minuten werk, anders zoals onze moderator zegt: mep hem maar stuk, dat gaat het snelste, dan is de spanning eraf en heb je um zo.
Sytze
ha, een creatief idee van mijn broer ( zie afbeelding)
- dop 30
- normale bout met moer
- ring
- afgezaagde spijker
Ik heb de bout achter de lager gehaakt en met een spijker op zijn plek gehouden.
daarna was het een kwestie van de moer aandraaien!
En hier heb ik de boel weer op zijn plek!
Alleen nu zie ik dat mijn net NIEUW vervangen keering Lekt! :( :( :S :S
het zit mij ook niet mee.....
18 jaar
Ja, je hebt van die dagen dat letterlijk ALLES tegenzit, en je je afvraagt of je niet beter op bed had kunnen blijven ;)
Maar toch al een heel stuk op weg, keerring maar wer vervangen dus.....
Succes,
Cor
Misschien is het lager er al uit,hierna nog een tip.
Ik heb destijds het lager er zonder problemen er uit gehaald op de hiernavolgende manier.
Het priseasgat opvullen met dik vet.
Een passende as in het priseas gat brengen.
Sla enkel malen met een hamer op de as en het lager komt er zonder beschadigingen en soepel
eruit.
18 jaar
Goed idee popey!
die onthouden we.
mvg,
Hans.
Werkt het met alle gaten? As moet zeker geen rammelpassing hebben, verder leuk bedacht!
Sytze
Je eigen hydraulische pers ter plekke ;)
Goeie tip :D
Cor
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar