Opel Calibra: Dynamo Calibra

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: C20XE

Hallo,

Ongeveer 1,5 maand geleden had ik een nieuwe accu erin gezet en nu was
deze vorige week leeg. Nu rij ik niet zoveel met de auto...
De autoshop was zo aardig om de accu op te laden en daarna de auto ff te testen.
Het bleek dat mijn dynamo te weinig capaciteit heeft met alle electra aan.
Kan net, maar hij is de geest aan het geven binnenkort lijkt me.

Ik heb wel standaard airco in de auto, maar deze is defect. Nu hoor ik dat je
dan een 100 Amp dynamo moet hebben, maar ik gebruik de airco toch niet,
kan er dan een lichtere dynamo in? Ik heb nog niet gekeken of ik een V of multiriem heb.
Ik hoor ook dat het schoonmaken/opschuren van de massa uitkomst kan bieden.

Hoe kan ik de laadcapaciteit zelf meten met een multimeter?

Gr, Andre
Opel Calibra C20XE, 1992

Andre116

Geplaatst door Andre116 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Calibra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je een hoop audio in je wagen, ????? ga dan in godsnaam voor die 100A dynamo. Vooral in deze tijd heeft een dynamo/accu het vaak zwaar. ( achterruitverwarming, starten met temperaturen onder nul, kachelblower vol open, verlichting etc.) als daar nog een geluidsinstalatie bijkomt, is het vaak zo dat de dynamo het op vol vermogen niet eens kan bolwerken, en je continue bezig bent je accu te ontladen. Het beste wat je kan doen, is meten hoeveel ampere's je dynamo nog levert. Dit moet met een stroomtang gebeuren, dit kan NIET met een multimeter alleen. Meet dan ook gelijk de totale stroomafname bij vol verbruik, en kijk hoeveel stroom er de accu in- of uitgaat. Aan de hand van de gegevens die je dan hebt, kun je pas beoordelen of de dynamo voldoet, en/of hij vervangen moet worden.

Groeten Marcel

Andre116 (0), 15 jaar geleden

Ik heb alleen een radio/cd met 4 boxen, dus geen extreem verbruikende audio.

Dat meten laat ik maar aan de experts over, zo handig ben ik ook niet.
Degene van de autoshop zei al dat het niet lang meer kan duren.

De dynamo verwisselen lijkt me niet zo'n spannende klus.
Ik zal eerst de massa eens schoonmaken/opschuren.

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je airco hebt. dan heb je een multiriem.

dan zou ik als ik jouw was lekker voor de 100 amp gaan.

zeker als je niet veel rijdt met de auto.

de 100 am laad de accu dan sneller op namelijk.


Veel korte ritten kan ook resulteren in een lege accu, zeker als je onvoldoende rijdt om de accu goed bij de te laden.

het starten vergt VEEL stroom namelijk..

startmotor is al 1,4 Kilowatt (1400watt)

Willem

Andre116 (0), 15 jaar geleden

Ik heb de dynamo er inmiddels uitgehaald.
Het is een Bosch met 70 amp en V-riem aandrijving.
Er zit trouwens een klein zwart blokje achterop de dynamo die met een draadje aan de + vastzit. Waar dient deze voor?
[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/11...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008...[/img][/url]
hopelijk werkt de link..

Hans4040 (340) PRO, 15 jaar geleden

dat zwarte blokje is een ontstorings condensator voor de radio.
dat ronde ding waar Bosch op staat is de koolborstelhouder met spanningsregelaar.
die kan je los vervangen.
als je geen extra zware verbruikers in de auto hebt, is deze dynamo voldoende.

alfons262 (0) PRO, 15 jaar geleden

ontstoringscondensator, en die zorgt ervoor zoals de naam al zegt dat de dynamo niet stoort op de radio.

kleijn (0), 15 jaar geleden

[quote=alfons262]ontstoringscondensator, en die zorgt ervoor zoals de naam al zegt dat de dynamo niet stoort op de radio.[/quote]
moet je over zetten op je andere dynamo

Hans4040 (340) PRO, 15 jaar geleden

Ik zou eerst de staat van de borstels bekijken, andere dynamo kan altijd nog......

Andre116 (0), 15 jaar geleden

Ik wil dat graag doen. Heb er helaas geen ervaring mee.
De spanningsregelaar heb ik al los gehad maar ik krijg met geen
mogelijkheid de dynamo zelf los.
Waar kun je de koolborstels kopen dan?

Hans4040 (340) PRO, 15 jaar geleden

koolborstelhouder koop je bij de automaterialen handel.
die zit wel in Hoogezand.(Brezan)
De borstelhouder is 1 geheel met de spanningsregelaar.
dynamo hoeft niet verder open.

kleijn (0), 15 jaar geleden

niet vergeten de blokkering er uit te halen
als die gemonteerd is

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Controleer ook even de loopbanen van de koolborstels voordat je een nieuwe spanningsregelar erinzet. Als deze een eind zijn ingelopen, kun je beter een andere dynamo overwegen.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.