Weer een probleem met de dynamo van een Isuzu 1.7d diesel...De spanning gemeten met draaiende motor is slechts 11,7 volt. Het laadstroomlampje werkt naar behoren, aan in het begin, uit wanneer de motor draait. Weerstand in plusdraad van dynamo naar accu is 1/2 ohm. Weerstand aarde is ook laag. De dynamo heeft een rechthoekige stekker met twee draden. Is de dynamo stuk? Zijn er nog dingen te testen? Moet op beide draden van de rechthoekige stekker 12 v staan met het kontakt erop???
mvg Ruud
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dynamo laten checken
Zeker laten checken, kan de veldwikkeling zijn! Die 11,7V komt rechtreeks van de accu. Die draden zijn waarschijnlijk voor de veldwikkeling en in dat circuitzit het lampje ook in. Als er in dat circuit een onderbreking zit (let wel, binnenin de dynamo, bijv. een diode, dan start de grote wikkeling ook niet op en geeft ie geen spanning/stroom af.
Gr, bio
19 jaar
Hoi!
Meet eens de spanning rechtstreeks op de dynamo. Is deze rond de 14V dan zit het toch in de kabels en aansluitingen. Met een weerstandsmeting kun je niet zoveel bij die dikke kabels. Die 1/2 ohm die jij meet is waarschijnlijk alleen al de weerstand van je meetsnoeren.
Is de spanning op de dynamo ook 11,7V dan is je dynamo zo goed als zeker kapot.
Succes,
Paul
Dynamo laten controleren. En nieuwe laten monteren. Nu gaat alles weer prima, maar dat mag ook wel voor dat geld :-)
Bedankt voor de reacties!
19 jaar
Paulus,
Als je rechtstreeks 14 volt meet, wil nog niet zeggen dat de dynamo ook in orde is. Ik heb al vaker gezien, dat aan beide zijden de helft van de dynamo kapot is, dus wel aan beide zijden een halve periode maakte en dus op de polen mooi 14 volt stond.
Het is maar even een weet. Je kunt dan alleen met goede aparatuur meten of hij kapot is.
Gewoon maar ff een weetje.
Ruud, Mooi dat het voormekaar is!
19 jaar
Deze discussie is al eens gevoerd, maar wat ik wil zeggen is, dat je op de dynamo ongeveer dezelfde spanning moet meten als op de accu. Verschilt deze spanning dan verlies je onderweg wat en zijn de kabelverbindingen verdacht.
Een dynamo waar intern iets kapot is valt bij zware belasting door de mand. Als hij veel stroom moet leveren zakt de spanning in elkaar.
En ik sluit me aan bij jou: Ruud, mooi dat het voor elkaar is!
Groeten,
Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar