Hallo,Het acculampje op mijn dashbord is gisteren gaan branden en vandaag viel de stuurbekrachtiging weg en starte hij ook niet meer .Hoogswaarschijnlijk de dynamo.Ik heb nu de accu weer volgeladen en heb voor de zekerheid een reserveaccu mee omdat ik pas na woensdag tijd heb om er mee aan het werk te gaan.Mijn vraag: Kan het kwaad om op deze manier door te rijden en is het verstandig om de dynamo gewoon te vervangen of kan er ook nog iets anders aan de hand zijn,En zijn er nog dingen waar je op moet letten bij het vervangen van de dynamo bij dit type motor. Vr groet ,Arie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk versleten koolborstels,deze zijn meestal los te vervangen ipv een andere dynamo te kopen.
Echt fijn is het niet rijden zo,je accu laad niet meer bij,en hoe meer verbruikers er aan staan,hoe sneller de accu leeg getrokken word,hoe sneller je stil staat.
Heb je al eens de laadspanning gemeten op de accu als de motor loopt ? zo ja,hoeveel Volt meet je dan ?
Gr Stefan
Heb zoveel mogelijk verbruikers uitstaan,dus ook geen airco vandaag.Ik heb net de stroom gemeten op de accu met een goedkoop multymetertje en deze gaf 12 volt aan maar met lopende motor wordt dit niet meer.
Vr groet Arie
Arie
Duidelijk dus dat het probleem in de dynamo zit. ( niet bij doet laden dus )
Voor je een nieuwe dynamo koopt,kijk dan eens achterop naar de spanningsregelaar ( zit met 2 schroefjes vast ) je hebt best kans dat de koolborstels versleten zijn,en dus niet meer bij doet laden.
Gr Stefan
15 jaar
[quote=stefan84]Voor je een nieuwe dynamo koopt,kijk dan eens achterop naar de spanningsregelaar ( zit met 2 schroefjes vast ) je hebt best kans dat de koolborstels versleten zijn,en dus niet meer bij doet laden.
Gr Stefan[/quote]
Dit systeem hebben ze bij Opel al minimaal 15 jaar geleden verlaten.......
Sindsdien allemaal dynamo's met vast ingebouwde regelaar. Complete dynamo vervangen dus.
Dioden controleren: schakelschema van elektrisch geregelde dynamo:
1. Gelijkrichtdiode
2. Bekrachtigingsdiode
3. Statorwikkeling
4. Veldwikkeling
5. Elektronische spanningsregelaar (aangebouwd)
6. Accu
7. Contactslot
8. Laadstroomcontrolelampje
bij de bosch zit die nog aangebouwd
mvgwillem2
15 jaar
Dat dacht ik ook dat hij bij een Bosch er gewoon achterop geschroeft zit..
15 jaar
moet voor het werk een paar dagen weg dus het zal wel na het weekend worden voor ik hem eronderuit haal.Ik denk dat ik hem dan even bij de boschservice laat nakijken en dan weet ik ook of de koolborstels te vervangen zijn. Vr groet ,Arie
Arie
Hou ons even op de hoogte..
15 jaar
Hallo,Gisteren de dynamo gedemonteerd en vandaag weggebracht.Kon gelukkig al het werk van boven doen.Dit is geen bosch dynamo en volgens de monteur was de diodebrug stuk.Nadat hij deze had vervangen heeft hij hem laten draaien aan de testbank en deed hij het weer.Toen hij hem op vol vermogen liet draaien begon hij ineens vreselijk kabaal te maken.Volgens de monteur de alternator.Dus toch een nieuwe moeten kopen en de riem ook meteen vervangen.Het schijnt dat deze dynamos hooguit een ton meegaan. Vr groet Arie
opgelost.....
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar