close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: Dynamo vervangen?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 cdti

Hallo,Het acculampje op mijn dashbord is gisteren gaan branden en vandaag viel de stuurbekrachtiging weg en starte hij ook niet meer .Hoogswaarschijnlijk de dynamo.Ik heb nu de accu weer volgeladen en heb voor de zekerheid een reserveaccu mee omdat ik pas na woensdag tijd heb om er mee aan het werk te gaan.Mijn vraag: Kan het kwaad om op deze manier door te rijden en is het verstandig om de dynamo gewoon te vervangen of kan er ook nog iets anders aan de hand zijn,En zijn er nog dingen waar je op moet letten bij het vervangen van de dynamo bij dit type motor. Vr groet ,Arie

Geplaatst door

dupl-u-14901-5dd148509c16a+armija (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarschijnlijk versleten koolborstels,deze zijn meestal los te vervangen ipv een andere dynamo te kopen.

Echt fijn is het niet rijden zo,je accu laad niet meer bij,en hoe meer verbruikers er aan staan,hoe sneller de accu leeg getrokken word,hoe sneller je stil staat.

Heb je al eens de laadspanning gemeten op de accu als de motor loopt ? zo ja,hoeveel Volt meet je dan ?

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Heb zoveel mogelijk verbruikers uitstaan,dus ook geen airco vandaag.Ik heb net de stroom gemeten op de accu met een goedkoop multymetertje en deze gaf 12 volt aan maar met lopende motor wordt dit niet meer.
Vr groet Arie

Arie

Duidelijk dus dat het probleem in de dynamo zit. ( niet bij doet laden dus )

Voor je een nieuwe dynamo koopt,kijk dan eens achterop naar de spanningsregelaar ( zit met 2 schroefjes vast ) je hebt best kans dat de koolborstels versleten zijn,en dus niet meer bij doet laden.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

[quote=stefan84]Voor je een nieuwe dynamo koopt,kijk dan eens achterop naar de spanningsregelaar ( zit met 2 schroefjes vast ) je hebt best kans dat de koolborstels versleten zijn,en dus niet meer bij doet laden.

Gr Stefan[/quote]
Dit systeem hebben ze bij Opel al minimaal 15 jaar geleden verlaten.......
Sindsdien allemaal dynamo's met vast ingebouwde regelaar. Complete dynamo vervangen dus.

moderator 0
badge

15 jaar

Dioden controleren: schakelschema van elektrisch geregelde dynamo:

1. Gelijkrichtdiode
2. Bekrachtigingsdiode
3. Statorwikkeling
4. Veldwikkeling
5. Elektronische spanningsregelaar (aangebouwd)
6. Accu
7. Contactslot
8. Laadstroomcontrolelampje


bij de bosch zit die nog aangebouwd
mvgwillem2

kleijn 0

15 jaar

Dat dacht ik ook dat hij bij een Bosch er gewoon achterop geschroeft zit..

stefan84 0

15 jaar

moet voor het werk een paar dagen weg dus het zal wel na het weekend worden voor ik hem eronderuit haal.Ik denk dat ik hem dan even bij de boschservice laat nakijken en dan weet ik ook of de koolborstels te vervangen zijn. Vr groet ,Arie

Arie

Hou ons even op de hoogte..

stefan84 0

15 jaar

Hallo,Gisteren de dynamo gedemonteerd en vandaag weggebracht.Kon gelukkig al het werk van boven doen.Dit is geen bosch dynamo en volgens de monteur was de diodebrug stuk.Nadat hij deze had vervangen heeft hij hem laten draaien aan de testbank en deed hij het weer.Toen hij hem op vol vermogen liet draaien begon hij ineens vreselijk kabaal te maken.Volgens de monteur de alternator.Dus toch een nieuwe moeten kopen en de riem ook meteen vervangen.Het schijnt dat deze dynamos hooguit een ton meegaan. Vr groet Arie

opgelost.....
Bedankt voor de feedback.

Hans4040 1240
badge vip badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.