Opel Omega x25xe: ECC

Bouwjaar: 1999

De auto blaast eerst warmelucht zoals het hoort daarna wordt deze soms koud en blijft koud. Als je het contact uit zet is het probleem daarna soms opgelost, soms niet. De vacuumklep is al vervangen.(ook al staat hij op hi blijft het koud)

Roger10218

Geplaatst door Roger10218 (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

geismi (0), 19 jaar geleden

Kijk eens naar de binnentemperatuursensor. Deze zit achter het gleufje boven de knop waarmee je de luchtstroom uit de dashbordroosters kan laten stromen. Komt nog wel eens voor dat de sensor contact maakt met de wand en daardoor de meting verstoord raakt. Voorzichtig terugbuigen is dan voldoende.

ceesie1583 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ecc stuk
groetjes ceeesie

Roger10218 (0) PRO, 19 jaar geleden

Sensor zit goed en werkt.

Roger10218 (0) PRO, 19 jaar geleden

Wat is er aan de ecc dan kapot?

ceesie1583 (0) PRO, 19 jaar geleden

elektronica

groetjes ceesie

Nares (0), 19 jaar geleden

Ceesie, je weet waar je het over hebt en wat het de klant kost. Kunnen we dan bij jouw een ECC bestellen onder de uitdrukkelijke garantie dat het probleem daarmee verholpen is? Dus no cure no pay?

ceesie1583 (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi nares
ik probeer mee te denken voor de oplossing en ik ga op mijn eigen ervaring uit.
groetjes ceesie

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

heb je de ecc al gereset? en de stekkers op het paneel goed gecontoleerd? en zijn er kort geleden toevallig de lampjes vervangen?

Nares (0), 19 jaar geleden

Opeltje,
de ECC is gereset zonder resultaat. de connectors zijn gecontroleerd en lijken in orde. Er zijn inderdaad lampjes vervangen, maar kan dat invloed hebben op de werking van de ECC? Welke? Overigens speelde het probleem ook al voordat de lampjes werden vervangen.
Merkwaardig blijft dat de tempatuurregeling bij aanschaf van de wagen goed functioneerde en het nu na een paar jaar steeds slechter gaat doen. Maar het gaat niet consequent fout, en als het eenmaal fout is verwijnt de fout niet consequent door het contact uit te zetten.
Natuurlijk kunnen we de ECC vervangen voor 900 euro, maar het is voor niemand acceptabel als er daarna niets verbeterd is. Omdat een heleboel functies van de ECC nog wel goed werken denk ik eerder aan een mengluchtklep warm/koud die verkeerd blijft staan. Zit die in dit model? Kun je de werking daarvan met de diagnose nagaan?

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

waarom ik vraag of er nieuwe lampjes zijn ingezet? heel simpel...verkerde lampjes met fittingen betekenen soms het vernietigen van de ecc....niet lullig bedoeld...echter moet jij als medewerker bij een opel dealer toch wel weten wat je als diagnose kunt doen aan een ecc lijkt me....natuurlijk heeft deze ecc een mengklep...ook kun je diagnose stellen met de tech....en de stappenmotoren calibreren en hun stand uitlezen...lees hierover meer in jullie tis2000 systeem..

Nares (0), 19 jaar geleden

Opeltje,
Natuurlijk hebben wij eerst Tis2000 geraadpleegd. En natuurlijk hebben wij de tech er al eens aan gehangen. Als dat nou eens de oplossing voor het probleem had gegeven...
Het lijkt erop dat de tech de storing niet "ziet". Dan moeten we dus noodgedwongen met ons gezond verstand aan de gang. Mijn vraag blijft dus overeind staan: waar moeten we de oorzaak dan wél zoeken? Kan het zijn dat de positie van een klep niet teruggekoppeld wordt naar de ECC waardoor die op het verkeerde been wordt gezet?

Er is trouwens nóg een temperatuurprobleem met deze auto: het koelwater. Aanvankelijk bleef de temperatuurmeter op het dashboard keurig rond de 95 staan, maar de laatste 2 jaar (de auto is van 99) staat de meter tegen het rood, ook als het buiten maar 18 graden is.
De spanning op het dashboard is correct (dus de meter wijst de goede waarde aan) en de sensor in de radiateur is vervangen (dat gaf geen verbetering). De tech geeft aan dat alles OK is....

Dit is een topmodel van Opel, maar de klant (eerste eigenaar) loopt 'swinters het risico dat het binnen snerpend koud wordt en 'szomers loert het gevaar van oververhitting.

sjaak10918 (0) PRO, 19 jaar geleden

zit er ergens een sensor die de buitentemp moet meten ?

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

wat het koelwaterproblem betreft...wat voor motor zit er in?

even verder met de ecc....de terukkoppeling van het aantal stappen kun je met de tech 2 uitlezen in het datadisplay...bedien dan ook de temp knop.....en kijk eens wat er gebeurt....geen terugkoppeling naar ecc.....stekker van motortje demonteren en kijken in de tech 2 of de waardes dan wel verranderen...zo ja, motortje defect....zo niet...bedrading, stekkers, of ecc helaas-..

Siem Bijman (140) PRO, 19 jaar geleden

Klinkt misschien vreemd, maar ivm de temperatuur aanduiding: zet er maar eens een nieuwe accu in.Heb dit ooit meegemaakt dat deze te warm werd en de gekste electronica problemen gaf.Als de temperatuur gaat afwijken, kan dit misschien ook gevolgen hebben voor de airco.

Nares (0), 19 jaar geleden

de motor is een X25XE.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.