Beste forumleden,
Mijn Opel Astra heeft sinds kort een probeel met het motormanagement, namelijk dat het lampje af en toe brandt. Nu blijkt, volgens mijn garage, de ECU de oorzaak te zijn. Blijkt tevens nog de 1e ECU te zijn, die niet vervangen is bij de noodzakelijke servicebeurt/terughaalactie.
Nu stelt de garage voor om een ruil-ecu te plaatsen voor EUR xx-. Ik heb daarover twee vragen, namelijk;
1) Is dat een redelijke prijs (ben een leek, maar lijkt mij wel)?;
2) De auto heeft 170.000 km gelopen, en heb recentelijk al zoveel laten vervangen (EGR, Ruitenwismechaniek, airco), is de auto het nog wel waard gelet op de km. stand; ergo, is doorrijden met ECU-defect mogelijk?
Dit nog los van het feit dat Opel mij zeer teleurstelt qua betrouwbaarheid, motorisch perfect, overige onderdelen slecht. In 4 jaar xx euro onderhoud gehad bij 90.000 km gereden.
Verneem graag jullie alternatieven voor het al dan niet repareren/vervangen van de ECU.
Bij voorbaat dank.
Laurens
[b]Mededeling: PROBLEMCAR.NL vraagt iedereen die een probleem heeft voorgelegd op het forum ook de oplossing hier weer te vermelden. Degene die helpt om een probleem op te lossen hoort graag hoe het is afgelopen!!! Bij het uitblijven / veelvuldig verzuimen van enig feedback bestaat de mogelijkheid dat u de nieuwe vraag retour krijgt....[/b]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Of die kosten verantwoord zijn, is niet ter beoordeling en de doelstelling aan en van Problemcar.
Informeer eventueel bij anderen. Vaak kan zoiets ook vervangen worden door een gebruikt onderdeel of worden gerepareerd.
Kun je een motormanagementstoring krijgen door teveel aan koelvloeistof (in koude staat)? Ik heb nl. geconstateerd dat er bij een koude motor, ietwat veel koelvloeistof aanwezig was en deze m.b.v. een oud zeeppompje eruit gehaald. Hierna een stuk gaan rijden en vervolgens is het motormanagement lampje niet meer gaan branden.
Kan dit betekenen dat ik een tijd met teveel druk op het systeem heb gereden waardoor er valse lucht werd aangezogen door gecreerde ruimtes a.g.v. deze overdruk? Indien ja, kan ik binnenkort mijnsinziens wel problemen verwachten met de kopppakking, of is dat een onterechte conclusie?
Bij voorbaat dank.
PS: hoop dat ik deze keer geen forumregels overtreed moderator. Ik begrijp overigens de kritiek op mijn eerste post.
12 jaar
Wanneer het koelvloeistofniveau iets te hoog is, is dit niet van invloed op het mm.
Koelwaterdruk wordt ( enigzins) veroorzaakt door opwarming en als er (te) veel druk op komt, zal dit meestal een ( voorbode van ) lekke koppakking zijn.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar