Ik ben lange tijd aan het zoeken geweest wat het volgende probleem kan / kon zijn. Start koud en warm als een nieuwe, sleutel om en lopen. Alleen houd de motor bij op en doortrekken soms serieus in, tot aan de 2000 toeren. Het is alsof de turbo dan pas inkomt. Geen storingsmeldingen.
Beide luchtklepjes als vervangen, de ene van de uitlaat omloopklep en degene die de turbodruk aanstuurt. Geen verbetering. Vervolgens de egr gedemonteerd, en die zag er erg netjes uit. Bij deze motor (G9U) tussen de egr koeler en de uitlaat een gietijzeren behuizin met daarin gemonteerd 2 vlinderklepjes die via een vacuumklep / ecu worden aangestuurd. Bij koudstart zouden de uitlaatgassen buiten de koeler om naar de egr klep gestuurd worden, en als de motor op temperatuur is via de koeler. Deze 2 vlinderkleppen zitten dus muurvast gerot in het gietijzer gedeelte. In de praktijk komt het er op neer dat de egr in koude én in warme toestand hete uitlaatgassen voor zijn klep kreeg, wat volgens mij bij vooral een warme motor resulteerde in te weinig zuurstof en daardoor te weinig vermogen. De turbo moet dan eerst opspoelen om een correctie te kunnen doen aan de hand van meting die de ecu van de inlaatdruk opnemer krijgt. Na een zwempartij van een week in de wd40 en diverse pogingen met verhittingen om de klepjes gangbaar te krijgen is het helaas niet gelukt. Andere unit via een sloper in laten vliegen, maar ook daarbij hetzelfde probleem. Nu heb ik heel het gietijzer gebeuren er tussenuit gelaten en de uitlaatkoppeling en de ingang van de egr koeler met blindplaten afgesloten. Probleem van inhouden is helemaal weg, en de motor klinkt erg gezond. Is dit een bekend probleem bij deze egr configuratie, en kan ik met deze actie problemen kunnen krijgen met de apk? Ik kan dat gietijzer gedeelte nergens nieuw of gebruikt vinden namelijk. Is de mijn beredenering juist, of zit ik er helemaal naast?
De brander er al op gehad , beetje warmte en kruipolie doet wonderen.
Zoals omschreven, heeft heel het spul al een paar dagen in de WD40 ondergedompeld gelegen, en ook al meerdere malen met de brander er op gezeten. Het is enigzins losgekomen maar een vacuüm potje gaat dat nooit meer kunnen bedienen.
Wd40 is daar ook niet geschikt voor , gebruik echte kruipolie , brander die het echt roodgloeiend stookt .
(Wat is in jou ogen "echte kruipolie" vraag ik me af.) Ik gebruik al jaren WD40 met een speciale chemische reactor die ik toevoeg en de werking versterkt. Met die kombinatie heb ik 95% van de vastzittende dingen losgekregen van boutjes tot en met vastgeroeste torsiestangen van torsie assen. En het warmstoken is uiteraard totdat het licht geeft. Het asje is redelijk gangbaar, maar verre van soepel en dat zal het ook nooit meer worden. Door al het stoken gaat zo iets ook trekken, wat niet bevordelijk gaat zijn voor een soepele werking. Maar dit losmaken is al een gesloten boek. Mijn andere vragen vind ik veel interessanter eerlijk gezegd.
Met een extra toevoeging zal het dus iets heel anders worden dan alleen wd40
Helaas is er blijkbaar niemand die mijn vraag betreffende de EGR en de APK kan of wil beantwoorden? Voor iemand die dagelijks APK keuringen uitvoert zou deze vraag een inkoppertje moeten zijn lijkt me, maar helaas....
Is het ook , moet werken voor de apk .
Maar er zullen er genoeg rond rijden met een afgedopte egr.
Als de uitlaatgassen test goed is tja.
Google maar eens kun je zelf beslissen wat je wel en niet wil voor de situatie.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.
Hieronder wat foto's van de afgesloten aansluitingen en de vast gerotte vlinderklepjes.
3 weken