Opel ASTRA: EGR klep C16NZ motor,waar?

Bouwjaar: 1992

Hallo,

Motor van Astra C16NZ loopt goed trekt prima.
Na rit van ongeveer 1 uur begint de motor in te houden en te schokken ,loopt dan op 3 en 2 poten dan weer even normaal.
Dit duurt de gehele rit naar huis (1 uur)


Tank is enkele weken geleden leeg gereden,hierna injector gereinigd,probleem was toen over.

Kan de EGR klep vervuilt zijn en waar vind ik die?
IS het dat RONDE ding met 2 slangen net tussen inlaat spruitstuk en kleppendeksel?
Moet ik een nieuwe pakking plaatsen bij verwijderen van EGR klep?

bij voorbaat dank,
FJ.

Geplaatst door

tanglung (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het heeft even geduurd maar daar ben ik weer.
het probleem was de dynamo steun en de v snaar.
Na vervangen van beide problemen opgelost.

iedereen hartelijk dank voor de hulp

mvg,
Frans.

tanglung 0

19 jaar

De ERG klep is wat je zei dat ronde paddestoel tussen je injectiehuis en je motor op het inlaatspruitstuk.
en daar loopt 1 slangetje naar toe.

Maar zo aan je probleem te horen heeft hij dat stotteren alleen maar als de motor warm is.
Dus kan het zijn dat je onstekingmodule op apen gapen ligt.
Je onstekingsmodule bevind zich in je verdeelkap onder je rotor het is namelijk dat zwarte blokje.
Je kan beter een nieuweonstekings module halen dan er een van de sloop omdat je die dingen niet kunt testen of ze kapot zijn of niet en een nieuwe kost ongeveer 50-60 euro.

Groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

bedankt Astra rijder,we gaan eens de module vervangen,bericht volgt na installatie.

tanglung 0

19 jaar

astra rijder<
kan het ook de spoel zijn onder de rotor?
deze ziet er wat poederig uit,geeft poreuze deeltjes af.

de module ofwel het vierkante zwarte blok is niets aan te zien.

het vreemde is dat als ik de metalen pijpjes die erover zitten van de bougiekabels eraf haal het dan stukken beter gaat?

Lijkt of alle bougiekabels doorslaan?

tanglung 0

19 jaar

Aan de onstekingsmodule zie ook niks aan omdat de elctronica in dat blok is verwerkt.
Dat spoeltje kan het ook zijn.
Maar de matalen hulsjes die over je bougkabel zit dat is je hitte schild die beschermd de kabel tegen de hitte die van je spruitstuk af komt.

ik weet wel dat het een lastig klusje is om die spoel eraf te krijgen omdat je dan die onstekingshuis moet demonteren. als je dat gaat doen wel even een mankering aan brengen op je onstekinghuis i.v.m. met je onstekingstijdstip.
Dat spoeltje kost bij de dealer ongeveer even duur als je onstekingsmodule ongev. 60 euro.
Maar ik zou eerst je ontstekingsmodule proberen voor een nieuwe.
Ik had ook zo`n verteerde bedrading van dat spoeltje maar hij heeft er meer dan 1,5 jaar nog gezeten toen ik hem uiteindelijk liet vervangen door een monteur.

Je bougie kabels kun je controleren door het doormeten met een multimeter ze moeten dan ongv. 8 tot 10 KOhm zijn.
En als je je bougiekabels wilt controleren op doorslag dan moet je er water oversproeien met lopende motor en dan kijken of je motor slecht gaat lopen.

Ps. kijk als je toch je verdeelkap er af hebt hoe de metalen puntjes eruit zien en je rotor.
Als die behoorlijk slijtage plekken heeft kan dat ook een mede oorzaak hebben.

Groetjes
Astra Rijder.

astra rijder 0

19 jaar

morgen ga ik om een nieuwe module.
Zodra ik hem geplaatst heb laat ik het resultaat weten.

hartelijk dank voor de goede tips!

Frans.

tanglung 0

19 jaar

Hopelijk is dan je probleem opgelos

Groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

Ik las ook dat je je tank had leeg gereden.
Probeer eerst dan een nieuwe benzine filter en kijk dan of je probleem dan is opgelost hij zal wel verstopt zitten doordat je je tank heb leeg gereden.
Je kan je benzine filter vinden voor je rechter achterwiel.

Groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

Benzinefilter vervangen:99% verbetering.

-injector schoongeblazen
-bougiekabels allemaal ok

-verdelerkap en rotor ingesleten,worden binnenkort vervangen

nog geen lange afstanden gereden,probleem lijkt te zijn opgelost.Even afwachten maar...

tanglung 0

19 jaar

Ok, als ie warm is hetzelfde probleem,stotteren ,inhouden.kortom
SHIT dus..toch de module?

de module kost bij de dealer hier 104 euro!
enig idee waar iok die voor minder kan kopen?

tanglung 0

19 jaar

groothandel zoals de brezan of lasaulec.

wel heb je dan vaak te maken met imitatie dat in de regel minder lang mee gaat als een originele.

groet,
martin.

mvdkant 0

19 jaar

Ik heb mijn module gehaald bij chris slager automaterialen daar koste hij ongeveer 60 of 65 euro.
En hij gaat al zo`n 2,5 jaar mee.


Groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

hallo daar ben ik weer,

vanmiddag thuis gekomen met veel gestotter en inhouden.
uit pure gewoonte weer de injector schoongeblazen en perfect rijden hierna!De motor was toen al helemaal op temperatuur.De ventilator sprong 2x aan.

Het blijkt toch een brandstof probleem te zijn,ofwel zat er nog vuil in de leiding of filtertje v/d injector.Of de injector is defect.
Ik ga even tijdelijk een doorzichtig extra filtertje in de toevoer leiding v/d carburateur plaatsen om te zien of er nog iets in zit.

nogmaals dank voor de snelle hulp/antwoorden!

tanglung 0

19 jaar

Die spoel is het moeilijkst te vervangen maar hij kan ook de oorzaak zijn zoals je zegt Robin.
Maar slaat de motor nog steeds af als hij warm is?
En hoe loopt de motor als hij koud is dan wel op 4 cilinders of ook op 3 cilinders?

Robin een onstekingsmodule die op apen gapen ligt doet het meestal wel als hij koud is maar als de motor warm wordt dan doen ze het slecht of niet meer.

Groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

Hoi Astrarijder.

Vandaag temp sensor,injector,potmeter,vacuumslang vervangen.

motor loopt zeer rustig nu stationair.

maar loopt af en toe nog op 3 cilinders.
onsteking piept hoogfrequent bij gasgeven.

morgen naar de Brezan voor nieuwe ontstekings module.

hopelijk is de ellende dan over.

tanglung 0

19 jaar

hoi
ik denk niet dat het ontstekings module is want die doet het of hij doet het niet en hij stuurt alle cilinders aan dus hij kan daardoor niet op 3 cilinders gaan lopen want dan zou hij compleet afmoeten slaan
ik denk eerder dat de spoel die jij eerder noemde het probleem is want die gaan ook nog al eens stuk.
dit maakt het niet echt makkelijker voor je heb ik al door
veel succes

gr. robin

robin9527 0

19 jaar

ok,hier de details.
Motor koud,10 minuten laten draaien.Draait op 4 cilinders.
motor loopt goed stationair,ik rijd rustig de straat uit geen probleem.Na 5 minuten rijden gaat hij inhouden bij accellereren,als ik meer gas geef trekt hij goed.
Loopt als hij inhoud op 3 cilinders.
Loopt niet altijd op 3 cilinders,af en toe bij acellereren.
slaat NIET af.
Als ik tijdens stationair draaien aan de bougiekabels kom krijg ik een enorme opdonder?

graag advies voor ik voor nop een module haal....



tanglung 0

19 jaar

ja dat klopt astra rijder maar van een module gaat hij niet op 3 cil. lopen dan slaat hij meteen af
en als ik dit laatste lees denk ik aan een paar bougie kabels
wat je ook even kan doen met een plantenspuit op de bougiekabels spuiten en als ze dan slecht zijn zie je de vonken zo overspringen
tip: doe het in het donker zie je makkelijker
en als je de kabels vervangt neem dan meteen de verdeelkap+rotor mee (gaan ook vaak stuk bij opel)
gr. robin

robin9527 0

19 jaar

oplossing!

Nieuwe rotor en verdelerkap geplaatst en 1 nieuwe bougiekabel.
geen verbetering.

Het bleek de bobine en de bobinekabel te zijn.

even een bobine van een 1.4i geprobeert en stotteren was over,alleen te zwakke vonk,minder vermogen maar rijd verder goed.


even naar de sloop voor een andere 1.6i bobine en kabeltje vervangen.

hopelijk is het nu over!

bedankt iedereen!

tanglung 0

19 jaar

Blij het te horen dat hij nu weer goed loopt.

En robin je hebt gelijk het is mono point en dat stuurd natuurlijk allees in 1x aan.
Sorry voor mijn fout daarin.

Groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

Bobine en kabeltje vervangen,auto loopt weer als vanouds.

alleen 1 raar dingetje:

als ik mijn licht aan doe houd de motor in ?
licht uit,en na enkele seconden rijd ie weer ok?

DYnamo ?

tanglung 0

19 jaar

Je kan het zelf controleren of je dynamo nog genoeg spanning levert.
Bij stationaire toerental moet de spanning ong. 14 volt leveren.
Bij belasting van je lampen bij stationaire toerental moet de spanning ook ong. 14 volt zijn ook als je toerental om hoog gaat.

De spanning over je accu moet tijdens het stationaire lopen van de motor ook ong. 14 volt zijn. en als je motor uit staat moet de spanning 12 tot 13 volt zijn.

Brandt het accu lampje als je aan het rijden bent.
Brandt hij dan is je dynamo overleden.
Om zeker te zijn dat je dynamo en/of je accu nog goed is kan je hem laten testen bij een garage.

Groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

er brand geen lampje van de dynamo.
ik heb geen voltmeter.morgen even eentje lenen.

de Dynamo steun aan de motorzijde zit erg los kan riem niet opspannen?Staat bijna op uiterste verstelstand.

Kan niet bij de bout ,die voor distibutie deksel zit,om de steun vaster te zetten.

tanglung 0

19 jaar

als je het contact aanzet brandt er dan wel een dynamo lampje(dus niet starten alleen contact aanzetten)
brandt hij dan niet dan wordt de dynamo niet voorbekachtigd
wat er bij astra ook vaak gebeurd is de massakabel van de dynamo met een draad breuk (bruine dikke kabel bovenop de dynamo)
dat kan je controleren door even een extra massakabel te trekken
maar zorg eerst even voor een multimeter dan weet je het zeker dat het de dynamo is

gr. robin

robin9527 0

19 jaar

Ok,Heb de bout en bevestiging vervangen van de Dynamo steun aan de motorzijde plus een nieuwe massakabel.
Motor houd nog steeds een beetje in als ik lichten aan doe onder het rijden,is wel minimaal nu.

RObin de Graaf:lampje dynamo brand als contact aan is,na starten gaat het uit.

tanglung 0

19 jaar

dan zou je alleen nog even moeten weten wat de dynamo levert
zoals astra rijder vertelt

gr. robin

robin9527 0

19 jaar

gemeten op de accu:12,5 Volt (motor uit)

op de dynamo als ie oplaad:13,7 Volt
op accu als ie oplaad ook 13,7 Volt.

alle massa`s doorgemeten ,ook aan dynamo,dynamo steun,:OK

gemeten met Lichten aan terwijl motor draait:12,8 Volt

tanglung 0

19 jaar

Die 12,8 volt met je lichten aan is wel aan de lage kant.
Als ik al mijn verbruikers aanzet en laat me motor gewoon stationaire lopen dan blijft mijn spanning 14 volt.

Heb je je v-riem wel strak genoeg gespannen.
Je moet als hij goed is gespannen zo`n 1 cm op en neer bewegen als ik het goed heb.

Groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

zal hem morgen nog eens spannen.
ik overweeg nog om een 2dehands Dynamo te monteren.
Ik heb er nog 1 van een 1.4 i kan ik die ook monteren?
Hij is wel iets kleiner dan deze.

tanglung 0

19 jaar

Kijk even wat er op je dynamo van de 14i staat op het type plaatje

Motor/Dynamomerk--Type/stroomsterkte--Onderdeelnummer Dynamo
14NV/C14NZ/C16NZ
Bosch--------------------K1-14V/28/70A----------0120488191
Bosch--------------------K1-14V/28/70A----------0120488191
Delco Remy---------------14V/70A----------------03493606
Delco Remy---------------14V/70A----------------03493716(1204100)

Als er een van deze dynamo`s met het zelfde onderdeelnummer en type inzit dan kun je hem gebruiken volgens mijn vraagbaak.

Groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.