Hallo,
Mijn Senator heeft een electrische storing. Het begon met het ligt branden van het accu lampje tijdens het rijden terwijl bij meten de spanning op de accu 13,98 volts is. Dit werd erger, soms valt hij uit en branden alle lampen ligt en stoort de radio. Totdat hij niet meer starten. Af en toe treed de storen op en verdwijnt hij ook weer, dit is dus lastig te vinden.
Toen hij niet meer starte heb ik een poging gedaan het probleem te zoeken. Alle apparaten hebben een lage spanning, ongeveer 5 volt. De accu geeft 12 volt en ook op de startmotor staat 12 volt. Het relais voor de statmotor heeft 5 volt op de stuurkabel. Toen ik dit ontdekt had verdween het probleem weer en is 2 maanden weg geweest en nu weer terug.
Heeft iemand een oplossing voor dit uitdagende probleem?
Groeten,
Henk Albers.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is misschien je contactslot niet de oorzaak van je probleem?
hoi
het zwak branden van de acculamp bij ingeschakelde verbruikers (verlichting,achterruitverwarming,verwarmingaanjager)is vrij normaal,ik heb diverse senators en commodores gehad die dit probleem ook vertoonden,hierdoor hoef je niet persé stil te komen staan.het kan inderdaad aan je contactslotschakelaar liggen of je hebt mischien een massaprobleempje .controleer even of de massakabel van je kabelboom nog goed contact met de carosserie maakt ,hij zit als het goed is samen met de massastrip van de accu aan het front bij de linkse koplamp met een m8 bout vastgeschroefd
16 jaar
Trek voor de zekerheid extra massakabels van je motorblok naar je carroserie en van je accu naar je carroserie.
Dit is al jaren een zwak punt bij opel.
Willem
De stekkers van het contactslot heb ik doorverbonden, dit helpt niet. De massa van de accu heb ik een paar maanden geleden vervangen. Ik zal nog wat testen met het aanleggen van extra massa kabels.
Groeten,
Henk.
16 jaar
Hallo,
Eindelijk, ik heb het gisteren gevonden. Na veel stil gestaan te hebben. Het bleek de hoofdstroomkabel te zijn, die van de accu naar de startmotor. Ik heb hem niet uit elkaar gehaald maar ik denk dat er enkele breuken in zaten die af en toe wel contact maakten en af en toe niet.
Groeten,
Henk.
16 jaar
Mooi dat het opgelost is.
Zo houden we ook de Oude OPELS aan het rijden he.
Willem
hoi
lijkt me stug dat de + kabel die van de accu naar de startmotor een breuk heeft,daar kun je zowat het blok aan optakelen dan breekt ie nog niet,ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt dat deze kabel kapot was.
16 jaar
Als het Rot in die kabel zit, ja, dan gaat het niet goed komen he.
En dit is echt niet de eerste hoor waarbij dat voorkomt.
Als een - kabel (met buitenmantel / Vectra-B '96) al te veel weerstand krijgt.
Kan een + kabel van een '78er Senator zeker ook wel eens Slecht worden.
Hij hoeft hierbij niet gebroken te zijn van buiten, maar inwendig breuken vertonen.
En ja het komt echt voor.
En niet alleen bij opel
Willem
[quote=Willem12089]Mooi dat het opgelost is.
Zo houden we ook de Oude OPELS aan het rijden he.
Willem[/quote]
KLASSIEKE Opels, Willem! [img]http://dune.servint.com/uploads/c_laugh....[/img]
De kabel (16 mm2) is inderdaad 30 jaar oud. De nieuwe kabel is erg stug en lastig te buigen in een kleine radius. De oude kabel was erg slap geworden en daar kon ik zo een kleine knoop in leggen. Ik denk toch dat vocht en temperatuur, hij loopt langs het motorblok, hem geen goed hebben gedaan.
Henk.
16 jaar
[quote=Hans4040][quote=Willem12089]Mooi dat het opgelost is.
Zo houden we ook de Oude OPELS aan het rijden he.
Willem[/quote]
KLASSIEKE Opels, Willem! [url]http://dune.servint.com/uploads/c_laugh....[/url][/quote]
Dat was het!!
Wim
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Senator of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar