Welke elektrodenafstand moet er voor de bougies ingesteld worden om LPG optimaal te laten werken?
Niet dat ik dit zelf ga doen, maar ik wil het doorgeven aan de garage waar ik de bougies en kabels ga laten vervangen, om zeker te zijn dat ze geen normale erin doen...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dezelfde bougies en elektrodenafstand als voor benzine........Niets aparts dus.
Gr.
het beste is wel de bougies bij een LPG auto eerder te vervangen, ze slijten harder op gas.
Willem
Dus dat verhaal dat strakker afstellen (0,8 of zelfs 0,5 mm) een betere vonk en dus betere ontbranding van LPG geeft, is niet veel van waar?
16 jaar
Nee, je kan gewoon met normale bougies prima rijden.
Willem
De bougies kan je afstellen op ongeveer 0.1mm minder dan wat wordt wordt opgegeven als je op lpg rijdt. Hierdoor krijg je een kortere maar krachtigere vonk. Aangezien lpg-lucht toch een heel homogeen mensel is kan het geen kwaad dat die vonk iets korter is.
Ik doelde dus op dit verhaal:
Vraag: In het artikel over bougie-ontwikkelingen in AMT nr 12 1998 (zie Autotechnisch archief; Onderdelen; Bougies: Bougie-ontwikkelingen nij NGK) schrijft u dat de elektrode-afstand van bougies van motoren die op gas draaien kleiner moet zijn om een hogere ontsteekspanning te verkrijgen. Hoe verklaart u het een en ander, als de elektrode-afstand wordt verkleind, neemt de ontsteekspanning toch juist af? Op een motorscope zijn de ionisatiepiek en de vonkspanningslijn toch lager als de elektrode-afstand van een bougie wordt verkleind? Berust het schrijven op een vergissing of ligt er een andere uitleg ten grondslag?
Antwoord: Eerst even vertellen welk effect het draaien op LPG heeft op de bougie en de ontsteekspanning. Bij een bepaald toerental en een bepaalde belasting wordt de neus van de bougie, dus ook de centrale elektrode, heter wanneer er op LPG wordt gedraaid dan op benzine. Dat geldt als de verdamping van de LPG in de verdamper en niet, zoals bij benzine, in het inlaatsysteem en/of in de cilinder plaatsvindt. Volgens metingen van NGK en Champion wordt de centrale elektrode ongeveer 50 IC heter dan op benzine. De benodigde ontsteekspanning op LPG is ongeveer 4 kV hoger dan op benzine, hoewel de centrale elektrode heter is en er dus een lagere ontsteekspanning nodig is. Dat komt doordat de chemische samenstelling van LPG en benzine verschillend is, het kost meer moeite om het LPG te ioniseren. Hetzelfde verhaal geldt ook voor aardgas dat als gas wordt toegevoerd. Het verkleinen van de elektrodeafstand geschiedt om de benodigde ontsteekspanning op ongeveer hetzelfde niveau te houden als die van de motor op benzine. Dan is de levensduur van de hele ontstekingsinstallatie gelijk. Vermoedelijk hebben we dit aspect in het genoemde artikel niet duidelijk genoeg uiteen gezet.
16 jaar
Dank je wel Jeroen, ik zal het doorgeven.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar