Heb een vraagje over een opel omega 2.5 td.
Is het normaal dat er zich olie bevind in de laadluchtbuis, en het inlaatspruitstuk? En kan het er mee te maken hebben, dat bij een koude motor, het elektronica lampje bij gas los laten vanaf 2000 rpm. oplicht?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat er iets olie in het inlaattraject bevind is normaal voor een turbomotor. hiervan gaat het motorlampje niet branden. laat het motormanagment even uitlezen bij je garage/dealer. die kunnen je dan zeggen wat het probleem kan zijn. nu is het zoeken naar een speld in een hooiberg.....
uit laten lezen bij de opel dealer, we zijn hem een dag kwijt geweest, kost 110 euro zoek kosten. maar niks gevonden... wat zou het eventueel kunnen zijn...
21 jaar
het vreemde is als het lampje heeft gebrand moet er een defectcode in de ecu zijn opgeslagen. het zou mooi zijn als je deze wist.....
Ik heb ook een dergelijk "probleem" met mijn Omega 2.5TD 1999.
Er is sprake van behoorlijk veel olie afzetting aan de binnenzijde van de lucht inlaat rubberbuizen en plastic "Turbodiesel" pijp (zowel voor als achter de turbo). Kwam hier achter doordat zich zelfs wat olie lekkage voordoet via de aansluitingen (slangklemmen) op bovenbedoelde laadbuis. Tevens is het olie verbruik mij te hoog hoewel constant(al vanaf 0 km 2 l op 10.000 km).
Er is geen sprake van enig alarm via waarschuwingslampje (MIL). Er zijn geen foutcodes aanwezig. Ik heb het luchtfilter reeds vervangen en het inlaat systeem inwendig gereinigd. De auto functioneert verder normaal.
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
21 jaar
.
Weet je misschien waar de olie vandaan komt? Uit de turbo of uit het carter (ventilatie)? De olie vuldop is ook steeds met olie vervuild. Kan de druk in het carter te hoog zijn?
Is al die olie niet schadelijk voor het brandstof systeem (vervuiling)?
21 jaar
dit hoort zo bij deze motoren.......hier kun je niets aan doen. overigens is 2 iter op 10.000 km niet te veel. kijk maar in het instructieboekje.
dat de dop nat wordt van de olie is normaal. de olie in het inlaattraject komt door de turbo en carterventilatie. nogmaals, spaar de moeite om dit op te lossen, het is domweg normaal.
Akkoord , ik neem graag van je aan dat enige olie afzetting normaal is. Maar als er dermate veel olie afzetting is dat deze via de slangaansluitingen op de laadbuis naar buiten komt dan lijkt mij er toch wel wat meer aan de hand. Gezien het gegeven dat ook wat olie ontsnapt via de gesloten olievuldop dacht ik aan wellicht een te hoge carter druk. Dit is, algemeen gesproken, een oorzaak voor olie lekkage via de turbocharger. Je hebt kennelijk ervaring met deze motor. Ben je zoiets nooit tegengekomen(km stand 120.000)?
Is e.e.a. helemaal niet schadelijk voor de motor?
21 jaar
nee, het kan echt geen kwaad. we hebben ze er bij met 350.000 km en ook die hebben het al bijna vanaf het begin.
overigens als je de vuldop vervangt lekt deze niet meer. de afdichting wordt minder in de loop van de tijd. als je de slangen demonteerd en goed reinigd en weer monteerd met nieuwe slangklemmen is ook dat over.......als deze dicht zit kan er niets lekken he......het lekt er langs door de overdruk van de turbo..
deze motoren gebruiken nou eenmaal een beetje olie en dit is geheel normaal. en het olie in het inlaattrajest komt echt voor bij alle merken turbodiesel motoren. dit kan geen kwaad.
Ik heb nu ontdekt dat de olie nu ook naar buiten komt via een gaatje dat in het vacuümpotje van de EGR klep zit (de onderliggende koelvloeistof slang is steeds met olie vervuild). Dat zou dan mijns inziens inhouden dat er een lek zit in het turbolaad circuit.
Wat heeft dit voor consequenties? Moet / kan ik hier iets aan doen?
21 jaar
sorry dat ik het moet vertellen, maar ook alle 2.5 diesels doen dit. dit is geheel normaal. dit is alleen te verhelpen door er een slangetje aan te prutsen en die onder de auto uit te laten lopen...... het allemaal raar, maar kijk maar eens onder de kap van een andere omega 2.5td en je zult zien dat deze net zo is...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar