Hallo,
Bij mijn opel manta stoorde het mij dat de aansteker het niet deed en het klokje alleen werkt als het contact aan staat.
Ook wilde ik de radio wisselen waardoor ik verschillende dingen heb losgemaakt. Echter, alles geisoleerd waardoor niks kort kan sluiten.
Nu wilde ik net de auto starten maar was de accu helemaal leeg. de accu is gloednieuw en de dynamo ook.
Ik denk dat de auto ergens spanning lekt. Ik wil nu eerst het dashboard weer aansluiten en daarna de accu weer opladen.
Nu zou ik graag willen weten of het probleem van losliggende draden de oorzaak is van een lege accu (lijkt mij sterk??) of dat er iets anders aan de hand is.
Maar hoe kan ik erachter komen of het elektrisch systeem ergens lekt? Hoe kan ik dat meten en waar?
Ik hoor het graag.
Groetjes Koen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
een gebruiker ergens aan staan zou kunnen bij kortsluiting denk ik dat er allang een zekering of draad weg was gebrand,als je die accu hebt opgeladen en hem een paar dagen laat staan blijft hij dan spanning houden zelfs een nieuwe accu kan slecht zijn
een ampere meter op de + kabel van de accu plaatsen dan kun je meten of met stilstaande motor ergens een lek is.
GR jack
15 jaar
Ik heb net met de startkabels de auto gestart, de componenten weer aangesloten en een flink stuk gereden.
Daarna starte de auto weer gewoon op eigen kracht.
Ook heb ik de laadstroom gemeten en die lijkt me met 13,8 volt ook in orde.
Maar jack, hoe meet jij dat dan? Want je meet dan toch de spanning die in de accu zit?
Groeten, Koen.
15 jaar
als je de minklem van je accu losmaakt en je zet tussen de minklem en de minpool van de accu een amperemeter kan je het meten.
Als je een multimeter gebruikt zet m dan wel (ook het rode stekkertje) in de 10A stand anders gaat ie roken als er teveel door gaat
15 jaar
Nee niet de spanning,dan zie je het aantal ampere dat verbruikt word in rust stand..
Je laadspanning is in orde,je accu was leeg,je gaat een stukje rijden en dan laad de accu zich weer op.
Maar probeer je morgenvroeg weer te starten,zal hij weer leeg zijn,omdat er ergens een lekspanning aanwezig is,indien je een multimeter hebt,zet deze op AMP en koppel een pool van de accu af,zet 1 kabel op de accupool zelf en de ander op de accuklem en kijk wat de meter aangeeft,wel zorgen dat alles uit is,dus van contact af,binnenlicht uit etc..
Meet je bv 1 Amp,trek dan één voor één de zekeringen eruit,tot dat het amperage weg valt,kijk voor welke groep die zekering staat,en zoek dan daar het probleem.
Gr Stefan
15 jaar
Goede tips mannen!
Ik ga het morgen meteen proberen.
15 jaar
Heren,
Na heel wat getob is hier eindelijk de oplossing.
Van de winter niet veel kunnen doen gezien het weer en de kou, maar onlangs ben ik weer aan de manta begonnen.
Het probleem was er nog steeds. Na 4 dagen de accu geheel leeg. Ook al reed ik die dag 200 km, de accu was vol maar liep leeg door lekstroom.
Was niet te vinden.. Alles losgehad, doorgemeten (toch al zo fijn, elektro) niks...
Tot ik op een avond snel even wilde tanken. Weggereden bij het tankstation merkte ik dat mijn Facet brandstofpomp (die ik nodig heb voor mijn weber carburateurs) het niet meer deed. Gewoonweg kapot.
Bij de zaak waar ik m gekocht had zeiden ze dat het onmogelijk was...
Nu heb ik een nieuwe gemonteerd, en nu loopt de accu niet meer leeg.... Heb er meteen een relais tusse gezet en m geschakeld over het contact.
In ieder geval bedankt voor alle oplossingen!!
Groeten, Koen.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Manta of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar