Opel Astra : et verschil velgen

ik ben van plan andere velgen onder mn astra gsi te zetten, maar probeer al een tijdje uit te puzzelen wat ik kan en mag doen.

huidig et is 49. hoeveel mag ik hier vanaf wijken?
( hoor vaak maximaal 5mm)
ik zie namelijk leuke setjes van et35 of 38
dan kan ik hier toch niks aan veranderen om de et''s weer een beetje gelijk te krijgen?

dat kan toch alleen met spoorverbreders? en die kunnen toch alleen als je een lage et vervang met een hogere et? bv van et 20 naar et 40 = spoorverbreder ertussen van 20mm

maar van et 40 naar 20 kan je toch niet veranderen?

alvast bedankt

roygsi

Geplaatst door roygsi (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

master (0), 17 jaar geleden

als ik jou was liet ik de et-waarde hetzelfde om rare problemen te voorkomen.

roygsi (0), 17 jaar geleden

ik zou wel willen, alleen zijn bijna alle leuke velgen die ik tegenkom et35 of 38..

mvdkant (0), 17 jaar geleden

kijk eens op www.allevelgenvan.nl

groet,
martin

mvdkant (0), 17 jaar geleden

komt van de site af. wellicht kan je hier wat mee.

De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt (zie schematische tekening).

Steekt een velg te ver naar buiten, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 38. Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is.

Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij je plaatselijke velgenspecialist. Deze weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET-waarde adviseren de velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol. De ene automoblist wil tot het uiterste gaan en is bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere automoblist hier absoluut niets van wil weten.

gr,
martin

roykejanssen (0), 17 jaar geleden

je mag 10% van de sporing afwijken als ik het me goed herinner. Let wel, hoe meer de ET afwijkt hoe anders het weggedrag, stuurgedrag en slijtage van onder andere lageringen, wielophangingen en andere verwante onderdelen.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

in alle gevallen is de originele et gebruiken toch het beste om je rij eigenschappen te behouden.
mocht je wel gaan afwijken, doe dit dan minimaal!!!

roygsi (0), 17 jaar geleden

de meeste antwoorden wist ik al. maar evengoed bedankt.

maar dan vraag ik me af, ik zie zoveel astra's rijden met andere velgen, dan vraag ik me af of die er iets aan hebben gedaan om die et van bv 35 naar 49 te krijgen.

kijk als je standaard et 35 hebt, dan kan je met spoorverbreders naar et 49 gaan. maar andersom niet toch

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

kijk roy, veel zullen waarschijnlijk de achtergrond van de etwaarde waarschijnlijk niet eens weten, en die voelen wel dat de auto anders rijdt dan voorheen, maar ach......het ziet er leuk uit. en zal wel door de bredere banden komen.


zo goed als ik weet, is bij iedere bekend merk velg, de velg ook te bestellen in de door benodigde etwaarde

Lisamik (0), 17 jaar geleden

Roy ik ben geen auto kenner, maar als ik jou was dan zou ik met een passende ET waarde nemen, 2,5 jaar geleden heb ik andere velgen met een ET 35 genomen en ik heb erg spijt van gekregen, hij is wel mooi en stoer geworden maar daar heb je niks aan, mijn auto is zo oncomfortabel geworden, stuurgedrag, rijgedrag en zo rommelig.
band Michelin primacy 205-16-50
http://img72.imageshack.us/img72/2860/af..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

kijk roy, dat bedoel ik dus ook........... staat heel stoer en blits. maar rijdt voor geen meter.

laat je eerst maar eens goed informeren bij een goede banden/velgenboer, jouw etwaarde is zeker te leveren.

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

ga je serieus nog andere velgen monteren op een auto van 14 jaar oud ?

roygsi (0), 17 jaar geleden

ik zal van de week wel ff bij de bandenboer langsgaan en van alles vragen. maar volgens mij is het per autotype heel verschillend en zijn sommige autos er gevoeliger voor.
ik ken gasten met et30 ipv 49... en die hoor je eigelijk nergens over, terwijl ik hier een verhaal lees van: nooit doen!.

wat kosten 4 centreerringen eigelijk ?

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

4 centreerringen..............2,50 per stuk. (zijn simpele kunstof ringetjes)

ik zou toch voor de originele et gaan roy, wat wcp schrijft klopt enigzins, maar neem van mij je spoorbreedte van de auto wordt breder met alle gevolgen van dien..... de ene auto zal indd gevoeliger zijn de andere.....

is het mogelijk.........dan originele et aanhouden.

Willem12089 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik zal je vertellen:

ik heb met velgen gereden onder een kadett GSi 14 inch standaard maat dus, met standaard maat banden van michelin

velgen ET35 (cupvelgjes)

en toen eens originele ET 49 velgen gemonteerd

ik zal je vertellen, bij mij komt er nooit een velg met verkeerde ET waarde meer onder mijn auto!!!!, wat rijd een originele velg dan opeens goed.

De auto werd minder zoekerig

minder aqua planing

dat met de zelfde banden (merk en type en maat (185/65-14)

ET-11 onder een kadett combo met een C20XE erin, dat rijd pas beroerd.

oja als je van ET-35 naar ET49 wil zal je deelg moeten laten afdraaien aan de binnen zijde omdat het wiel meer naar binnen staat met ET 49

Willem







opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

man man man , wa doen ze in holland toch allemaal !!!
gade gij serieus op nen auto van 14 !! jaar nog andere velgen monteren ???? Zou je nie uitkijken naar nen anderen auto ( met eventueel mooie velgen )
sommige mensen zijn toch echt nie te begrijpen

roygsi (0), 17 jaar geleden

wat maakt het nou uit hoe oud de auto is ? al was ie 40 jaar oud.!

als ik ergens andere velgen omheen wil doe ik dat. of moet ik me auto dan maar wegdoen en een nieuwere kopen? zullen we dan maar een wet invoeren dat je geen nieuwe velgen op een auto ouder dan 5 jaar mag doen?

ga lekker ergens anders belgische rommel uitkramen

sommige mensen zijn idd niet te begrijpen...

Santa (0), 17 jaar geleden

Net zoals bij vrouwen.....?

Willem12089 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik snap niet waar opc over klaagt.

je kan voor niet te veel geld best leuke 2e hands velgjes halen,

waarvan je auto toch flink opknapt


Ik heb laatst nog 15inch calibra phase2 wielen voor mijn 86er kadett COMBO gehaald en eronder gezet

maar dat is voor rijtechnische verbetering

omdat zon 2.0 16V (C20XE) toch om brede bandjes schreeuwt, bij de acceleratie :D

http://img87.imageshack.us/img87/3014/10..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

http://img87.imageshack.us/img87/4513/10..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

http://img382.imageshack.us/img382/6678/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />


Ik vind ze niet eens slecht onder de combo staan ook

op de foto klikken voor vergroting

Willem

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

tja , geraakt zo'n roeste kadett combo nog door de keuring ???

bar333 (0), 17 jaar geleden

Voor iedereen die het wilt weten. En niks moet roepen als je er niks van afweet!

Voor de apk mogen de wielen/banden 3cm buiten de
carrosserie uitsteken per kant.

Willem12089 (0) PRO, 17 jaar geleden

Iedereen ligt te klagen over dat een van buiten verroeste auto niet door de apk komt.

maar als hij op de draagdelen nog goed is is er niks aan de hand.

aangezien de drempels keihard zijn, en de wilkast rand aan 1 kant al gelast is en de ander nog niet TE verrot is ga ik het in september weer proberen

lukt het niet gaat hij uit elkaar, lukt het wel kan ik nog een jaar SUPER LOL beleven

Want niemand verwacht dat dat roest barrel zo snel is.

Willem

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

hier in belgie zou dat toch nie lukken !! een gat is een gat en daar wordt hij voor afgekeurd . En goed ook anders verkochten wij nie zoveel wagens

Willem12089 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als een auto technisch nog in orde is en dus geen gevaar vormt op de weg, waarom zou hij dan afgekeurd moeten worden.

ik vind dat een beetje een zielig beleid, maar dat kan aan mij liggen

p.s. het enige gat wat er in zit is in het linker voor spatbord

http://img91.imageshack.us/img91/2265/10..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

zie foto

op de foto klikken om mijn gat beter te bekijken

(ik heb ook nog een NIEUW spatbord bij de auto gekregen, kan er altijd nog op dan krijg je een multicolor look:)

Willem

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Niks mis mee Willem, Je zou hooguit kunnen denken aan scherpe delen voor fietsers en voetgangers, maar een stukkie linnentape doet wonderen. Zou verder geen enkele reden om deze roestschade op die plek af te keuren!
En volgens mij zijn de eisen in heel europa hetzelfde, dus opc???

En jou achterspatbord mag de helft van los liggen(verrot zijn).

Sytze

Willem12089 (0) PRO, 17 jaar geleden

:D

Ik weet het, ik hoop ook dat hij nog 1 keer door de apk komt.

voor de rest loopt het motortje nog best dus dat zal ook geen probleem zijn (uitstoot)

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.