close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: fout code p1993 langzaam inschakelende automaat

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 CDTI

Geachte forumleden,

Ik heb het volgende probleem.
Bij het weg rijden duurt het lang voordat de automaat in de 1 gaat als je versnelling hendel van de P naar D zet. Dit gaat tevens met een behoorlijke schok. Ik krijge nu ook een garage teken. Als ik de auto uitlees dan krijg ik de melding P1993.

Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet,

Jason van Kuijk

Geplaatst door

jaszon (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens Opel technische documentatie is P1993 Versnellingen verhouding incorrect in D en R. Afwijking is groter dan 4%.
Lees je met EOBD uit of Opel-specifiek?

oldford 0
badge

15 jaar

Heeft u een idee wat dit kan zijn?

jaszon 0

15 jaar

Connector zegt me niets. Is dit Opel-specifieke software of algemene EOBD?
Indien Opel-specifiek dan data lezen van de bak en alle toerentallen (Ingaand, Uitgaand) goed met elkaar vergelijken.

Foutcode wordt kennelijk gegeven als er iets slipt (mechanisch) of een toerental verkeerd aangegeven wordt.
In ieder geval zijn de toeretalsensors niet dusdanig defect dat ze een foutcode geven.
Dus ook geen draadbreuken, maar contact weerstand kan weer wel.

oldford 0
badge

15 jaar

Dit is een generieke obd connector.

Volgende week gaat de vectra naar de opel garage om de olie van de automaat te vernieuwe. De oude olie wordt afgetapt , geanalyseerd (door autotrans?) vervolgens wordt er gespoelt met nieuwe olie en er wordt nieuwe olie in gedaan.

jaszon 0

15 jaar

Je hoeft niet iedere keer te herhalen wat ik zeg. Vinden de moderators ook totaal niet leuk.

Ik denk dat je beter eerst eens de bak moet laten uit lezen.
En daarmee bedoel ik dat ze data (toerentallen) lezen en bekijken.
Misschien is het wel een toerental sensor die een verkeerd signaal geeft.

Opel dealer heeft ook Tis-2000. Daar staat een hele procedure hoe je deze storing moet zoeken en oplossen.

oldford 0
badge

15 jaar

Grote kans dat het brein van de bak defect is. Komt vaker voor bij de Z19DTxx.
Jos

CorsaC 0
badge

15 jaar

Alvast bedankt voor de reacties. Ik wil het verhaal even verder toelichten:
Begin dit jaar zijn de wervelkleppen vervangen daarbij wordt en motormanagement geüpdate en zou de bak ook een update moeten krijgen dit is toen niet gebeurt. Enkele weken geleden begon het probleem met het de schok in de bak als je deze van de R naar D schakelt er was toen geen storings/garage lampje aanwezig . We zijn naar de dealer gegaan en deze heeft hem uitgelezen en de bak geüpdate. Vervolgens zijn we op vakantie gegaan (met caravan) en we hebben ca 3000 km gereden maar het probleem was nog steeds aanwezig. Bij terugkomst zijn we langs de dealer gereden en nieuwe afspraak gemaakt (volgende week) om de olie van de bak te vervangen . Deze week is dus het storings/garagelampje met code p1993 gaan branden

jaszon 0

15 jaar

En heb je toestemming/opdracht gegeven aan de dealer om de storing op te zoeken?

oldford 0
badge

15 jaar

Vandaag zijn we bij de garage geweest en ze hebben gekeken naar de foutcode en de toerentallen uit gelezen. Er zat een afwijking in van 50%. Verder hebben ze geen fouten gevonden met sensoren. De olie is afgetapt, deze was pikzwart maar er is geen water gevonden. Ze hebben de olie vervangen en gezegd dat we het even moeten aankijken of dit verbetering geeft.

jaszon 0

15 jaar

Zwarte olie bij een automaat is een heel slecht teken. Misschien rijdt de auto tijdelijk weer goed met die nieuwe olie, maar ik zou er toch wel naar laten kijken door een automaten specialist voordat de hele bak naar de knoppen is.

avonk 0

15 jaar

Jaszon,

Graag zou ik van je willen weten of je een oplossing voor het probleem gevonden hebt, ik heb nl hetzelfde probleem en krijg allerlei verschillende adviesen.

groeten,

Leon

kama 0

15 jaar

ik ben door gestuurdt naar autrans en deze hebben een diagnose gedaan en daar komt uit dat de 4e versnelling kapot is. van de 5 naar de 4 schakelen geeft een schok en van de 4 naar de 3 ook. met opschakelen heb ik geen problemen. Recentelijk is ook het motorstoringslampje gaan branden. Bij uitlezen geeft deze code P0700. Kent iemand deze code?

jaszon 0

15 jaar

P0700 is geen fout in het motorsysteem.
Deze code vertelt je dat er een storing (of meerdere) in de versnellingsbak staan en dat het lampje brandt op verzoek van de bak.
Je moet de versnellingsbak dus even (laten) uitlezen.

oldford 0
badge

15 jaar

De auto is inmiddels bij autrans ter reparatie het blijkt een C1 koppeling in de automaat te zijn. Een bekend probleem bij deze automaten (welke in meerdere merken zitten) tussen de 60K en 200K gaan ze eigenlijk allemaal kapot. Graag ontvang ik reacties van mensen die dit probleem ook hebben gehad.

jaszon 0

15 jaar

Ik heb ook het probleem van de vertraging op de D, echter alleen als hij koud is. De olie was ook pikzwart. De garage raadt aan om de bak te reviseren, maar kent geen enkele mogelijke oorzaak. De auto is 5 jaar en heeft 100000 km.

Men heeft ook vastgesteld dat de wervelkleppen stuk waren. Wat was nu ook weer het verband tussen de 2? Of is er geen? Hoeveel kost zo een herstelling van weverlkleppen. En revisie van de bak? Bij Opel 2500 E zonder montage.

Ik vind het zo abnormaal dat je geen enkele waarschuwing krijgt. Men kan als het ware een lichtje doen branden voor alles...
Bij het uitlezen blijkbaar geen enkele foutcode?

cococadi 0

14 jaar

DH, misschien beter om een eigen topic te starten. Wervelkleppen hebben in ieder geval niets te maken met de versnellingsbak.
Wel met hoe de motor oppakt of niet.

oldford 0
badge

14 jaar

Wervelkleppen heb ik inderdaad ook gehad vlak voordat de automaat defect ging. kost ca €1000,- is de autodealer onderhouden dan kunnen ze misschien nog wat met coulance doen.

autmaat revisie is bij onse gedaan door autrans kosten 3671,- incl btw

jaszon 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.