beste
mijn vectra heeft mij na jaren probleemloos rij plezier nu toch in de steek gelaten
het begon met het onregelmatig stationair lopen
het toerental schommelde van normaal naar 1500 en weer terug
de ene keer vaker en dan ook weer niet
voordat goed en wel een garage bereikt kon worden is de motor op een gegeven moment uit geslagen waarna hij niet meer te starten was
na een paar uur was de sleepdienst van de garage aanwezig maar de auto starte weer en ik kon toch nog zelf tot aan de garage rijden
echter na uitschakelen van de motor starte deze weer niet
ook was steeds een benzine lucht te ruiken
de garage heeft hem uitgelezen en de foutcode was EGR
ik ben naar huis gegaan om de kosten prognose af te wachten
deze viel vies tegen en kwam rond de 1000 euro uit
deze auto bevalt mij zeer goed maar dit kan ik er toch niet meer aan uitgeven gezien de leeftijd en km stand van iets meer dan 200000
het probleem zou hem zitten in het ingewikkelde egr systeem van deze auto en veel werk om deze compleet te vervangen
het vermoeden bestaat dat deze egr klep niet meer sluit
mijn vraag is nu
is het beschreven probleem daadwerkelijk de egr
en is dit echt zoveel werk om deze te vervangen
ik ben woonachtig in zuid limburg mocht een handig iemand interesse hebben om evt te helpen of te sleutelen
ik wacht met smart op jullie bevindingen
groet
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij opel bestaat er een afdekplaat om de egr af te doppen,waarschijnlijk moet daarna de egr uitgeprogrammeerd worden in de motorcomputer.
https://translate.google.be/translate?sl...
https://opel-forum.nl/forums/topic/egr-a...
Succes
[quote=markgeleen]
ik wacht met smart op jullie bevindingen[/quote]
Wij ook...
Vergeet niet om de oplossing ook te vermelden. Degene die helpt bij het oplossen van een probleem hoort graag hoe het is afgelopen!
Update
Voor een soort van second opinion maar eens de anwb laten komen (al heel wat jaren lid en slechts 1x eerder hoeven te bellen)
Deze meneer verbaasde mij enigszins in zijn werkwijze (je leest het hieronder)
Waar alles en iedereen tegenwoordig meteen een laptop eraan slingert pakt deze man eerst een spuitbus waarmee hij in de slang van de luchtinlaat spuit
De auto start maar blijft maar heel even lopen
Hierna draait hij een aantal x de sleutel heen en weer en luistert alleen aandachtig naar evt geluiden
Hij loopt naar zijn bus en pakt (schrik niet) een stethoscoop ?!?
Nou jah dit wordt helemaal niks dacht ik
Hij vraagt mij plaats te nemen achter het stuur en de auto te starten en doet dit 3x achter elkaar en luistert steeds op een andere plek
Alsof de dokter naar je longen zit te luisteren en je 3x diep moet in en uit ademen
Hierna pakt hij een grote rubberen hamer en geeft 2 behoorlijke tikken onder tegen de tank
De auto start probleemloos en blijft vervolgens ook gewoon mooi lopen
Zijn conclusie is dus een slechte of defecte brandstofpomp
Na wat onderzoek op internet zou dit inderdaad het geval kunnen zijn
Gezien de nieuwprijs van deze pomp van rond de 125,00 wil ik dit wel proberen en heb deze ook inmiddels besteld
Ik ga hem zelf proberen te vervangen en zal dit pogen hier met foto's te delen
In ieder geval een heerlijke old school monteur die lekker ouderwets een probleem in kaart weet te brengen
Groet
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar