Opel VECTRA-C-STATION WAGON: startprobleem

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z22YH, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 114

Wie Kan mij helpen of heeft een mogelijke oplossing.

De Vectra wil niet starten, startmotor gaat niet rond via contact, wel als ik hem handmatig op stroom aansluit.
auto uitgelezen en kom verschillende keren de code U2105 tegen ( communicatie met ECM
motorbesturing permanent)
zowel in ABS, Airbags, instrumentensysteem, stuurbekrachtiging, stuurwielelektronica etc.
de ECU uitgewisseld voor andere, dacht dat het daaraan lag, echter storingen blijven het zelfde.

ik heb van de ABS, dynamo, Airco de stekkers losgetrokken om te zien of foutcodes weggaan.
echter geen resultaat.
ik heb zekeringen en relais gecontroleerd, allen zijn goed of werken.
ik heb de stuurkolommodule losgehaald en ben gaan meten.
continustroom is er.
sleutel 1 keer om en ik heb stroom op zwarte draad.
sleutel in stand 2 en ik heb stroom op 2e zwarte draad instrumentenpaneel dashboard.
sleutel in stand 3 , aansturing startmotor, maar geen stroom op een draad wel valt stroom weg van 1 zwarte draad, maar dat klopt.
zelf vermoed ik nu dat de stuurkolommodule defect is. ook omdat het inleren van de sleutels niet lukt ondanks dat de inlogcodes heb.
ik heb zelfs al een extra massa draad gemaakt van accu naar motorblok maar ook dat hielp niet.

helaas heb ik geen stromingsschema want misschien dat ik daar nog meer uit halen kan.
maar mocht iemand nog een suggestie hebben dan hoor ik dat graag
elke tip is welkom.

bedankt alvast
Groetjes Peter 62

Peter 62

Geplaatst door Peter 62 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

U2105 is een Can-bus probleem. Dat kan ook ergens een gebroken draad of slechte verbinding zijn.
Zonder goede schema's gaat dit echter moeilijk te vinden worden.
Het veroorzaakt echter niet het startprobleem, dat staat daar nog los van.

Meet eens de weerstand tussen pen 6 en pen 14 van de diagnose stekker (met het contact uit).
Dit moet 60 ohm zijn.
Is er een module wat je niet uitlezen kunt? Dat is een waarschijnlijke kandidaat voor de can-bus storing.
Voor het grootste deel van de can-bus zal er in ieder geval 1 draad in takt zijn, anders kon je ook niet uitlezen.

Peter 62 (0), 5 jaar geleden

Beste Oldford,

Als eerste bedankt voor je reactie. ik zal morgen de wwerstand meten tussen de pennen 6 en 14 van stekker.
ik zelf denk dat het niet kunnen starten in de stuurkolommodule zit. omdat ik geen stroom krijg op mijn startdraad. naar startmotor.
en mogelijk dat de andere problemen hiermee gelinkt zijn.
je hebt het goed als je zegt dat je zonder een goed schema niet verder komt. daarom ook mijn vraag hiernaar.

jij vraagt of er een module is die je niet uit kunt lezen. wel dat zijn er meerdere.
naast de ABS, Airbag, instrumentengroep is het ook de startonderbreker,stuurbekrachtiging / stuurwielelektronica en de servicelamp resetten. allen geven U2105. ook met andere ECU.
verder heb ik nog de code's B2810, U2108 en U2111
Ik heb ABS, Airco, Dynamo al losgekoppeld om te zien of het dan verandert maar storingen blijven.

Maar morgen meet ik even de ohm's op de stekker en dan hoor je het.

Groetjes Peter62.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Als een systeem (welke dan ook) de code U2105 geeft, dan kun je deze dus uitlezen met je scanner.
Ik wilde weten of er een systeem is dat überhaupt niet communiceert met de scanner (terwijl dat wel zou moeten).

U2108 - Geen communicatie met ABS
U2111 - Geen communicatie met stuurbekrachtiging.
In welk systeem (of systemen) zijn bovenstaande 2 fouten gevonden?
Wat is de omschrijving die je krijgt bij B2810?

Peter 62 (0), 5 jaar geleden

B2810 geeft de volgende omschrijving: Circuit afstandbediening stuurwiel open of hoge spanning - permanent
U2108 Geeft: CAN : geen communicatie met ABS/TC - Permanent
Ik zal hem morgen nog even helemaal doormeten en dan geef ik door in welke systemen de 2 fouten zijn gevonden.

je hoort van mij.
nog bedankt voor je reactie.

Groetjes Peter62

Peter 62 (0), 5 jaar geleden

ik ben er even uit geweest maar heb het problem nog niet opgelost.
zoals je gevraagd had ( Oldford) heb ik de Ohm's tussen 6 en 14 gemeten en daar komt 48.5 uit.ipv 60.
dit duid wel op een storing echter weet ik nog niet waar te zoeken.
ondertussen heb ik toch maar een 2e hands stuurkolommodule besteld om te zien of mijn vermoeden juist is.

mocht jij of iemand nog een idee hebben of heft er iemand voor mij een elektrisch schema dan zou dat geweldig zijn.

Groetjes Peter62

Peter 62 (0), 4 jaar geleden

Beste Mensen,

Het heeft even geduurd maar uiteindelijk is de oplossing gevonden. en de auto rijdt weer als nieuw.
wat was nu het probleem:
Auto wou niet meer starten na dat hij zich vreemd had gedragen.
na vele onderzoeken en hulp van jullie kant is het vervelend om te zeggen dat het startprobleem veroorzaakt werd door niet terug geplaatste zekeringen door eigenaar en dat de storing wat de aanleiding was zat in de dynamo en accu ( beide defect)
Klant wel blij na half jaar auto kwijt te zijn maar kan zich niet herinneren dat hij zekeringen verkeerd terug heeft geplaatst.

mensen nogmaals bedankt voor de hulp.

Groetjes Peter 62.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.