De klopsensor is vervangen maar de foutcode blijft terug komen, ook iets in de trand van max vervroeging bereikt ??
wie weet raad
grt
Henk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Aanhaalmoment van de sensor luistert heel nauw en wellicht is aanpassing van de software noodzakelijk
Gr,
aanpassing software betekent ?
grt,
Naar de dealer nieuwe(re) versie inladen in ECU
Gr.
....inderdaad zoals averdonk al aangaf...even nieuwe software laten laden bij de dealer....en klopsensor te strak aanhalen betreft een defecte sensor.....dus het goede aanhaal moment gebruiken!
of de stekker er tussenuitknippen en de draden doorsolderen
Heb je ook een foutcode (en deze geeft vaak nog wat meer info)
Een of meerdere cil bv (of de condities.)
Wel is het zo dat je moet bepalen of de fout terecht is.(meetfout of werkelijk detonatie)
Werkelijk detonatie:
Reinigings middel?
Andere brandstof?
Bougies?
Vervuilde motor?
Injector?
Maf of Map?
Motor temperatuur te hoog?
Oiram
foutcode BOSCH KTS P1329 EN P1326 betreft fout klopregeling cil. 4 en klopregeling cil.1
bobine al uitgewisseld geen resultaat
wat veroorzaakt /regelt de vergvroeging v/d onsteking . stationair vervroegd de auto n.l af en toe ook 12 graden zo spontaan op gas pedaal reageert het wel goed
De computer verlaat het ontstekings tijdstip 12gr. om de detonatie te verhelpen en zal daarna opnieuw proberen te vervroegen dus dit is normaal.
Vraag is waarom pingelt de motor (of denkt de ECU dat ten onrechte?)
Soms geeft geluid van bv kantelende zuigers of tikkende kleppen ook al dit soort effecten.
Dan is een Update de manier .(Als die er is voor dit prob)
De ECU is dan software matig te gevoelig(komt wel wat erg vaak voor tegenwoordig).
Word nu (en in de toekomst) goed aan verdient denk ik.
Van een merk heb ik al gehoord dat als de versnellingsbak wat ouder word de pingel fout daardoor word gezet.
Sommige merken passen al een zg "ruwe weg sensor toe"om de pingel bewaking uit te schakelen,anders
worden deze codes al gezet door de oneffenheden in de weg.
Ik zou eerst bepalen offff de motor pingelt en /of informeren of er een update is.
Als je het gevonden hebt, plaats de oplossing dan.(dit probleem komt in de toekomst nog wel vaker voor)
Oiram
De nieuwste software zit er al in. en hoe bepaal je eenvoudig of de motor pingelt op moment dat er geen foutcodes zijn is de motor ook mooi stil.
op moment dat je de data (vervroeging ) ziet verspringen gaat de motor ook tikken . maar of dat pingelen is bij 12 Grd ??
De vraag waarom denkt de ECU dat de motor pingelt ??
zit er geen (beetje) diesel in de tank? waardoor de wagen zelf gaat detoneren?
Hoe lang zit de distributieriem erop ? Misschien te slap geworden?
distributie is vrij recent en staat op tijd
Pingelen kan eigenlijk haast niet bij stationair toerental.
Wat of waar tikt het.
Mischien hoort de sensor toch andere geluiden.
En doet hij dit sinds kort of zijn er nog andere bijzonderheden die opvallen..
Oiram
het probleem doet zich sinds een paar dagen voor, en voor de rest geen op of aanmerkingen
Inderdaad bleek een klep stoter te zijn, We zijn door gegaan op de diagnose van een opel dealer . De klop sensor moest vervangen worden volgens de dealer , en zijn daardoor totaal op het verkeerde been gezet. De klopsensor/ ontsteking reageerde dus op de stoter
bedankt voor de reacties.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar