Opel Vectra 2003: Foutcode P0400

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: y22DTR

In de buurt geen problemen. Rijdt men op de cruisecontrol en je gaat een tunnel in, dan gaat storingslamp branden en in noodloop. Uitlezen, en dan alleen P0400. Heb EGR al schoongemaakt en smoorklephuis, turbodruksensor vervangen en slangetjes gecontroleerd met vacuummeter, maar probleem blijft.

arjankempeneers

Geplaatst door arjankempeneers (0) PRO , lid sinds 22 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

R_Bakker (0) PRO, 14 jaar geleden

Wordt je wastegate welvoldoende aangestrokken als je hem start( Is vacuum bediend)en kun je hem dan met de hand bijna niet terug duwen.
Is vacuum bediend

Gr Ron

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Ja, deze wordt aangetrokken. Het is gewoon raar dat het probleem begint bij gas terug nemen, bijv. in tunnel en dan pas na zo'n 50 km. Zou het soms zo zijn dat de schoepen gaan klemmen van de turbo. Klant rijdt normaal iedere dag ca. 15 km naar werk. Dan zijn er geen problemen. Het is wel zo dat alleen de foutcode P0400 er in staat.

R_Bakker (0) PRO, 14 jaar geleden

Je hebt volgens Tis 2 P400 1 en 2 bij 1 is uitgasrecirculatie te groot en 2 te klein.


P0400 Ernstige systeemstoring 1


Werkelijke hoeveelheid uitlaatgasrecirculatie is te groot
Koelvloeistof-temperatuur tussen 40 °C en 100 °C
Inlaatluchttemperatuur tussen -5 °C en 45 °C
Atmosferische druk tussen 900 hPa ( 0,9 bar ) en 1100 hPa ( 1,1 bar )
Aan bovenstaande voorwaarden moet gedurende minstens 5 s zijn voldaan
Effect:

Maximaal vermogen wordt gereduceerd.
Uitlaatgasrecirculatieklep wordt uitgeschakeld


P0400 Ernstige systeemstoring 2



Werkelijke hoeveelheid uitlaatgasrecirculatie is te klein
Koelvloeistof-temperatuur tussen 40 °C en 100 °C
Inlaatluchttemperatuur tussen -5 °C en 45 °C
Atmosferische druk tussen 900 hPa ( 0,9 bar ) en 1100 hPa ( 1,1 bar )
Aan bovenstaande voorwaarden moet gedurende minstens 10 s zijn voldaan
Effect:

Maximaal vermogen wordt gereduceerd.
Uitlaatgasrecirculatieklep wordt uitgeschakeld

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Ok. dan ga ik eerst eens kijken als de storing zich weer voordoet

Chris en Pat (0) PRO, 14 jaar geleden

Dag Arjan,

hoe staat het met je storing? Ik heb een Saab 9-2 2.2Tid (zelfde motor type) staan welke een soort gelijke storing heeft. Zie topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... en ben hier nog niet uit...
Alle info is welkom. Groet Chris


[quote=arjankempeneers]Ok. dan ga ik eerst eens kijken als de storing zich weer voordoet[/quote]

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Auto komt vrijdag terug voor keuring en beurt. Dan ga ik eerst de ecu nog eens uitlezen onder wat voor omstandigheden de storing er in komt. Het probleem is dat de storing er pas na zo'n 50-60 km rijden er in komt.

Die storing van jou daar wordt je ook niet vrolijk van.

Chris en Pat (0) PRO, 14 jaar geleden

Ok,

laat me maar weten wat je bevindingen zijn als je de auto terug hebt... Het topic wat ik je heb laten zien is een beknopte (nieuwe) versie van het oude (zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... voor de gehele historie van het probleem. Ik ben hier al heel wat uurtjes zoet mee en de klant word een beetje zenuwachtig... Tis een garantie geval waarbij de auto al vanaf het eerste moment probleme heeft (is zo ingeruild!!!)

Ik laat mijn bevindingen ook altijd weten via 1 of beide topic's

Groet Chris[quote=arjankempeneers]Auto komt vrijdag terug voor keuring en beurt. Dan ga ik eerst de ecu nog eens uitlezen onder wat voor omstandigheden de storing er in komt. Het probleem is dat de storing er pas na zo'n 50-60 km rijden er in komt.

Die storing van jou daar wordt je ook niet vrolijk van.[/quote]

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb hem weer uitgelezen. Foutcode is P0400 hoeveelheid te klein. Ik kan niet zien onder welke omstandigheden de code er in komt. Heb nog gecontroleerd of vacuumpomp goed werkte. Meter gaat gelijk naar 800-900 mbar onderdruk. Ik weet eigenlijk niet wat ik verder nog kan controleren. Jammer is dat de storing zich voordoet na een eind rijden.

ceesie1583 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoi
Egr vernieuwen

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Op de gok of heb je er ervaring mee. Kost zo'n slordige dikke 400 euri's

Opeltje (0) PRO, 14 jaar geleden

hoefeelheid te kleine kan ook een lek in je inlaattraject betekenen of een verkeerde meting van je luchtmassameter.

maar het belangerijkste het vacuumsysteem en het oliepeil!

Chris en Pat (0) PRO, 14 jaar geleden

Hey Arjan,

heb je inmiddels al een oplossing gevonden??? Ik ben namelijk nog steeds aan het stoeien met de Saab 9-3 2.2 Tid. Probleem komt bij mij ook vaak pas terug na 60 a 70km en dan kan het zomaar zijn dat hij 10x in 20km er in komt. Zodra er is uitgelezen en gewist duurt het meestal weer even....


Ik hoor het graag


Groet Chris

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb klant nog niet terug gezien. Je hoort er wel van

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.