wie kan mij verder helpen:
ik heb een vectra binnengekregen met de klacht geen motorvermogen en mil lampje brand.
het foutgeheugen is uitgelezen en geeft foutcode p1109 aan,wervelklep functionerings-storing.
Mijn KTS geeft alleen geen ondersteunende info over deze foutcode.
Wat is de beste stap om verder te gaan?
de auto heeft 203000 km gelopen en is een automaat
Arnout
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zitten in je inlaatspruitstuk, contr of ze werken en niet blijven hangen.
Staat vlgs mij ook wel wat in TIS over deze code en deze motor.
Oiram
ik snap dat ze in het inlaatspruitstuk zitten,waar het mij om gaat wat raadzaam is met deze km stand.
Als ik van bovenaf op het mechaniek kijk zie ik grijze vettigheid vloeistof/slijpsel tussen de asjes vandaan komen.
Wat bedoel je met TIS?
In de Bosch SIS/CAS staat geen info over deze motorcode/storingdiagnose
Als ze echt vast staan of vastlopen dan is het verstandig om de boel te vervangen, dit is wel een aardige klus je bent er gauw een uur of 4 mee bezig (ervaren monteur). De vuiligheid die je ziet is roetaanslag.
15 jaar
de slijpsporen/grijze smurrie zitten aan de buitenzijde van het inlaatspruitstuk bij de scharnierpunten.
ik neem aan dat om het goed te reinigen het inlaatspuitstuk er toch afmoet?
Je zou een actuatoren test uit kunnen voeren met je KTS.
Kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben die code.
Maar kijk eerst maar eens of de boel beweegt.
Soms word het een nieuw spruitstuk.
Oiram
Check: http://www.longdude.nl
Gr.
Arjan
15 jaar
super Arjan hier kan ik zeker wat mee.thanks
Arnout
Laat je het resultaat ook nog even weten??
15 jaar
Ik ben ook aan de beurt (snik). Klep van cilinder 3 staat vast.
[url=http://img7.imageshack.us/my.php?image=1...][img]http://img7.imageshack.us/img7/6360/1402...[/img][/url]
15 jaar
laatst had ik een vectra met de zelfde foutcode
ik het de wervelklep constant open gezet met een tyrapje
de bediening van het vacuumpotje heb ik laten zitten ook de vacuumslang.
geen foutcode terug gekomen.
laatste AMT staat ook een artikel over de wervelklep
de oplossing was: storing werdt opgelost door het heveltje aan de vacuumklep vast te zetten
ps als het de boel echt dicht geslipt is helpt bovenstaande ook niet
Ja dat kan, ik krijg ondanks het losschieten v/d aansturing ook geen foutcodes. Deze kleppen zorgen voor betere trekkracht bij lage toeren, als je dit zo laat dan trekt de auto onder de 2000 RPM voor geen meter.
Gr. Arjan
15 jaar
Heb zelf met de auto gereden
maar valt reuze mee
door dat er te veel kool in zit ---->>> verwijst het meestal naar de rijstijl bestuurder
dus normaal zou een bestuurder het verschil niet in de gaten hebben
neem een vw TDi waar van de egr klep huis voor de helft dicht zit met kool
je kan ze elke 50000km of vaker schoonmaken
maar de bestuurder merkt het niet.
alleen een ander die er mee gaat rijden.
Helemaal mee eens!
Alleen gaat het in dit geval om een onderdeel van de motor die een bepaalde karakteristiek geeft. Deze kleppen maken het verschil tussen de 120 pk en de 150 pk (deze versie) Ingenieurs hebben bedacht dat door een werveling aan de inlaatlucht mee te geven de motor sneller oppakt bij lagere toeren, en dat merk je heel goed. Als je zelf een tijd in de auto hebt gereden en de boel vervuild heel langzaam dan merk je dat verschil niet, als de wervelkleppen er mee stoppen dan is dat verschil heel goed merkbaar. De EGR klep maak ik ook regelmatig schoon alleen heeft dat (in het geval van een 1.9dth) niet zo heel veel zin. Het bovenste klepje in deze EGR beschemt in gesloten stand de plunjer, de kool ophoping vindt daar ook plaats maar maakt geen verschil, het gaat pas mis als de plunjer zoveel is vervuild dat deze vast komt te staan. En ook hier geldt, dat verschil merk je meteen!
Ik heb mazzel dat 1 wervelklep vast is komen te staan in open stand, de rest is nog wel soepel en beweegt gezellig met de stroom mee.
Uitlaatgassen circuleren is goed voor het milieu maar slecht voor mijn portomonee (in ieder geval die van mij, als je een garage hebt natuurlijk niet haha)
Gr. Arjan
15 jaar
ik heb het inlaatspruitstuk en de module vernieuwd,klant is zeer tevreden kan het verschil goed merken mede omdat de gasklep half dicht zat door koolvorming.
bedankt voor de reacties
Arnout
Perfect toch! Dank voor de terugkoppeling.
15 jaar
en voor de liefhebbers: http://www.longdude.nl
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar