Opel Tigra: frequent verhoogd/verlaag toerental

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: x14xe

deze auto heeft dat die verhoogd en verlaagd op toerental ( ruik je ook benzine) loopt zit de hele tijd te regelen geef je dan beetje gas dan stottert die duw je door dan schiet die wel de lucht in maar blijft die op de 1200 toeren hangen vervolgens loopt die terug naar 1000 maar daar blijft die ook hangen ongeevenaard koud of warm doet die het en soms ook helemaal niet blijft die netjes op 850 900 toeren draaien !? nergens geen vacuumlekkages ik zelf denk gasklep of temp sensor oh ja nog iets ik heb precies het vermoeden dat stand 1 van de fan niet meer werkt de snelste stand werkt wel was me net opgevallen kan dat in combinatie zijn? of toch helemaal niet? ff iemand suggesties??? greetz alvast bedankt

ERwin_jah

Geplaatst door ERwin_jah (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Tigra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

nee dat is geen combinatie maar laat eerst het storinggeheugen uitlezen.
komt daar niks uit maak dan de gasklep schoon.


groetjes jan

ERwin_jah (0) PRO, 15 jaar geleden

ik heb deze morgen contacten van temp sensor zuiver gemaakt kabeltjes gecontroleerd maar nu lijkt het alsof het over is ik heb ervandaag geen last meer van gehad en ja gasklep zuiver maken als het dat was zou die het toch altijd moeten doen lijkt me of niet???

hoe werkt die stand 1 van ventilator dan? die wordt toch aangestuurd door thermoschakelaar in radiator toch éh? maar alleen de snelste stand gaan draaien en niet de 1ste ??? wie kan me dat vertellen hoe dat werkt?

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

ja erwin dat werkt via de thermoschakelaat in de radiateur.
trek de stekker eraf en verbind ze door en controleer of de snelheden dan wel werken.
zowel thermocontact vervangen zo niet dan zul je verder moeten zoeken.
als de gasklep vervuild is dan hoeft het euvel niet altijd op tetreden dus ik zou daat toch even naar kijken.

groetjes jan.

ERwin_jah (0) PRO, 15 jaar geleden

hmm thermocontact heb ik vorig jaar al vervangen normaal sprong die in bij ongeveer 102 graden maar nu loopt die naar de 110 en dan springt de snelste stand in ik ga morgen es proberen te doorverbinden maja daar zitten er twee op ik denk eentje van airco ofzo ik wacht het af en ga morgen proberen kan zijn dat het gewoon te warm was vandaag ofzo dat die direct de 2DE stand nodig had?

ERwin_jah (0) PRO, 15 jaar geleden

oh ja ik heb er gisteren ook een injectiereiniger in gedaan van liqui moly kan nooit geen kwaad maja op die kabeltjes van de temp sensor zitten wel 4 draadjes hé? welke moet ik dan door verbinden?? greetz

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

dan moet je de stekker er af halen enmeten op welke draden spanning staat maar als je het goed wil doen zul je er een schema bij moeten pakken dan wet je wat je doet ik ging er van uit dat je drie draden had.

groetjes jan.

ERwin_jah (0) PRO, 15 jaar geleden

hey jan ik ben er weer eerst en vooral ik heb me vergist
in de radiator zitten 2 stekkers ene van 2 draden en de andere van 3 draden de snelste stand van de ventilatoren ( beide ) werken ok dat is geen probleem maar de lage snelheid werkt niet
nu heb ik wat gezocht en nu valt me ook op dat mijn aircopomp geen spanning krijgt en vroeger was het als ik de airco inschakelde dan gingen de ventilatoren ALTIJD op laagste stand draaien. nu dus niet meer nu wat zoeken net heb ik gevonden dat er in de kabeltjes die na de airco gaan een weerstandje zit nu is mijn vermoeden en zou het kunnen dat het juist is ? dat ik denk dat dat weerstandje kapot is en daarom geen spanning geeft aan de airco en niet aan de ventilator via de lage stand ? zou mijn theorie kunne kloppen ik heb het weerstandje nog niet kunne testen want zit op een klote plek ik kom er niet aan met mijn krik zou mijn theorie kunne kloppen???? iemand een idee? Jan T jij????

mvg erwin

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

ja erwin je thoerie zou zeker kunnen kloppen in dit geval is meten is weten.

groetjes jan.

ERwin_jah (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=jan T]ja erwin je thoerie zou zeker kunnen kloppen in dit geval is meten is weten.

groetjes jan.[/quote]
en waar moet ik dan meten? voor de weerstand ? of hoe?

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

nou je mee de spanning voor de weerstand krijg je daar niks dan moet je op zoeken waarom.
krijg je daar wel spanning en er na niet dan is de weerstand stuk.

groetjes jan.

ERwin_jah (0) PRO, 15 jaar geleden

ja dat ga ik morgen op werk eens proberen es kijken wat dat geeft toch raar hé hoe dat werkt dan als ik het just heb? kan jij mij daar geen schema van bezorgen ofzo via mail want autodata staat er eigenlijk nix van op greetz

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

nee erwin dar heb ik niets van om je dat toe testuren.
trouwens ik heb eigenlijk alleen maar van ons eigen merk op de zaak en dus niet eens thuis.
groetjes jan.

ERwin_jah (0) PRO, 15 jaar geleden

hey jan is weer ff geleden dat ik nog gereageerd heb maar nu ik heb gevonden wat probleem is ik heb na lang liggen zoeken paar relais doorverbonden. en in 1 keer werkten ze weer de ventilator nu weet ik ook welke relais het is maar eerst deed die het niet toen weer niet toen weer wel en nu wel weer als ik die doorverbind ma het toppunt is net laat ik hem weer warm lopen doet die het wel van eigens weer !!! dus de voeler in de radiator is het neit ik denk toch eerder slecht contact in het relais? want eerst toen ik die doorverbond toen klikte die relais maar gebeurde nix nu wat trekken aan kabeltjes ging het ineens wel toen weer neit en toen weer wel zou het kunen dat het relais kapot is? maar ja hij klikt altijd als ik hem doorverbind dus dan kan dat toch niet hé? zou het gewoon kunne dat er slecht contact is geweest??? want als ik op die relais waar d emassa aankomt daar ook een de massa hou dan werkt het boeltje allez maar 1 ventilator maja het werkt nu werkt het weer als vanouds zonder er echt iets aan gedaan te hebben dus nu weet ik niet echt waar het probleem zit zou het dan kunnen slecht contact in relais of relais houder?? ik heb draadjes gecontroleerd ik zie geen corosie ofzo zitten allemaal mooi vast kan het als een relais tikt toch kapot is ??? ik hoop dat je het een beetje snapt wat ik hier geschreven heb??, greetz erwin

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

erwin ja ik snap het hoor ik ga toch je relais verdenken aan je verhaal telezen dus als hij weer stopt met draaien dan zal ik daar als eerste een nieuwe inzetten.
je hebt de contacten gecontroleertd dus het is heel goed mogelijk dat de slechte verbinding in het relais zelf zat/zit.
het komt wel eens voor dat de soldeer verbingen scheuren.
dus wie weet dat het zo iets bij jou is.

groetjes jan.

ERwin_jah (0) PRO, 15 jaar geleden

ik had al relais gewisseld maar toen klikte die ook maar gebeurde nix nu werkt het nog altijdhet is raarik denk zelf denk aan slechte kabelverbidning ergens fozo?

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

ja dat is dan ook mogelijk dan zal je nog aan een schema zien tekomen en aan de hand daar van alle verbindingen en aansluitingen controleren.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.