hallo mede techneuten, heb deze week een probleem binnen gekregen met een combo bj 2006 z1.3dt
deze auto gaat met vrije acceleratie niet boven 3500 tpm en met rijden trekt hij goed bij lage toerentallen, tevens 2 storingscodes aanwezig waarvan een permanent p1639 deze is ook niet te wissen de andere p1901 is wel te wissen maar komt na een stukje rijden weer terug.
heb de codes opgezocht in autodata maar met die uitleg kom ik helemaal niet verder omdat de vermelde metingen niet overeen komen met de auto waar ik mee bezig ben, wie o wie kan mij een goede hint geven zodat ik verder kan.
groetjes, jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P1639 - 5V Referencve circuit 3. Dat is intern in de ecu. Kan zijn dat er ergens kortsluiting in een sensor is die te veel 5V weg trekt of de ecu zelf is defect.
P1901 - Particle filter differentieel druk. Opel dealer kan dit nader specificeren want er zijn 6 mogelijkheden.
Misschien heb je daar wel kortsluiting in.
Als je veel met Opel doet zou ik overwegen om Op-com aan te schaffen. Kun je bijna alles wat de dealer ook kan.
hallo old ford, zoals je meld is deze info alleen bij de opel dealer op te vragen?
alvast bedankt, jan
Opel-dealer zo wie zo, maar ook een collega met de juiste (Opel-specifieke) aftermarket scanner zou het moeten kunnen.
Denk aan Op-com of een Snap-on scanner. Zullen er vast nog wel meer zijn.
Die extra informatie is dan b.v. Signaal te hoog of te laag. Dan heb je het over een elektrische storing.
Kan ook zijn dat de druk gewoon te hoog is (filter verstopt) of dat de druk niet klopt met het Lucht massa signaal.
Probeer dan gelijk een schema te vragen. Want er zit ergens kortsluiting in 5V reference circuit 3 of de ecu is stuk. Maakt nogal wat uit.
Die extra informatie zijn de "status bytes", en die informatie is hier niet vermeld.
Zonder die info kunnen die P1901 en P1639 een heleboel oorzaken hebben.
Maar de combinatie van deze beide codes wijst wel in een bepaalde richting.
Lijkt een storing in de druksensor te zijn. (zit ook op circuit 3)
Een hele snelle controle is, trek de stekker van de druksensor af en kijk of die P1639 verdwijnt na het wissen.
Beide codes tegelijk kunnen oa veroorzaakt worden door kortluiting in die druksensor.
Oiram
hoi , wij hebben hem uitgelezen met de snap on modus met de omschrijving vd codes maar dan kan het probleem nog volgens autodata veel oorzaken hebben. de klant heeft inmiddelst weer een paar dagen met de auto gereden en plots onder het rijden ging de storingslamp uit en liep de auto weer normaal! mocht het weer fout gaan dan gaan we weer aan de slag.
tot horens ik hou jullie op de hoogte,zover alsvast bedankt voor het meedenken. jan
Ik denk dat oldford het korste bij is,we hebben bij een vectra ook zoiets aan de hand gehad.Storinglamp springt aan en de auto loopt goed gaat het lampje uit auto bolt voor gene meter! Gebeld naar een dealer en wisten mij direct te vertellen dat is ecu. Maar bij zo een jonge wagen zou het in het principe niet mogen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar