Opel Corsa: geluid

Bouwjaar: 1989

hallo,
ik heb het volgende probleem.
als ik rij en een bocht naar recht maak hoor ik een geluid dat lijkt op lagers. maar als ik naar links stuur niet.
nu dacht ik eerst voorwiellagers maar zou het ook de homokneet kunnen zijn.
alleen dan moet je toch ook een tikkend geluid horen.
je hoort het eigenlijk alleen bij hogere snelheden zo van af 60.
alvasr bedankt

groet alex

vauxhallnova

Geplaatst door vauxhallnova (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

tijne (0), 19 jaar geleden

alex ik denk toch dat het je linker voor wiel of achter wiel lager is.

want als het je homokneet zou zijn zou je het in bijde bochten moeten horen want in bijde bochten wort hij gebogen en hij draait rond zo als je weet.

gr tijne

vauxhallnova (0), 19 jaar geleden

ok bedankt.
groet alex

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

wiellager is heel simpel te controleren,

krik je auto omhoog, het betreffende wiel een flinke zwieper geven en met je hand voelen of je veer ook licht trilt.

als de veer licht trilt licht daar dus het probleem en kun je die wielager wel vervangen.

let op: een slechte homokneet laat zich niet horen als je beide kanten op stuurt.

een slechte homokneet is meestal te horen als je langzaam rijdt en je hebt het stuur geheel om. als het ware rondjes rijden.

ze is ook te achterhalen welke homokneet het doet.

succes

patje kadettje (0), 19 jaar geleden

bocht naar rechts duidt op een linker wiellager,auto leunt dan op links namelijk.
Homokineet hoor je meestal met gasgeveven in de bocht.

biomus (0), 19 jaar geleden

Ik ben het met Patrick eens. Hij geeft bij bocht maken en tegelijk gas geven een klokken/knarsend geluid. DIt kun je haast niet missen!

vauxhallnova (0), 19 jaar geleden

het s mijn linker wiellager.
bedankt voor de reacties.

tijne (0), 19 jaar geleden

ik ben het alleem niet met arie eens want als je homo koneet kapot is of je dan een bocht naar links of rechts maak je hoort hem dan in bijde gevallen.

gr tijne

biomus (0), 19 jaar geleden

tijne, dat is pas in ver gevorderd stadium. Eerst hoor je hem alleen maar in de bochten.

bio

tijne (0), 19 jaar geleden

bio even nog een keertje rustig lezen.

je hoort hem ook alleen in debochten maar wel in alle bochten naar links en naar rechts dat maakt niet uit wan hoe dan ook je homokoneet wort gebogen bij bijden richtingen en als hij dus kapot is hoor je hem dus ook in bijde richtingen.

gr tijne

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

een versleten homokneet laat zich pas horen als er druk op komt te staan, en waneer komt er druk op te staan?????

zoals biomus en patrick omschrijven martijn, niet zoals jij beweert.

stuur naar linkt, knakkend geluid, rechter homokneet kapot.
voor de andere kant zelfde verhaal.

en deze theorie gaat ook op voor de voorste wiellagers.

geeft een wiellager konstant een joelend geluid is hij al ver heen.


maar alex zijn probleem is dus opgelost en daar ging het om.

biomus (0), 19 jaar geleden

Sommige mensen willen geloof ik niet geholpen worden ;-)

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

je haalt me de woorden uit mijn mond biomus.

EdwinL (0) PRO, 18 jaar geleden

Tot een paar weken geleden zou ik het helemaal met jullie eens, maar bij de auto van mijn vriendin hoorden we een tikkend geluid bij bochten naar links. Het geluid leek evenwel van links te komen. Inderdaad was het toch de linker homokineet. Dit vond ik en de diverse (drie) monteurs ook erg bijzonder, maar was toch waar.

patje kadettje (0), 18 jaar geleden

bij bocht naar links is inderdaad de linker homokineet,niks bijzonders aan!
Pas als het de rechter zou zijn zou ik het vrij bijzonder vinden.
Lagers daarentegen hoor je precies contra.Tenzij heel erg rot,dan hoor je ze altijd.

EdwinL (0) PRO, 18 jaar geleden

Nee, bij homokineten is het precies hetzelfde als bij wiellagers. Uiteindelijk is een een homokineet ook gelagerd (kruiskoppeling). Op het moment dat de belasting groter wordt, manifesteert het probleem zich nadrukkelijker. Dat is bij een wiellager zo, maar bij een homokineet dus niet anders. Het is dan ook uitzonderlijk dat een defecte homokineet aan de linkerzijde van de auto zich niet laat horen bij een bocht naar rechts, maar juist naar links. Dat zal iedere (goede) monteur ook beamen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.