close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: gloeibougies testen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1700

Hoe kan ik de gloeibougies testen?
Ik heb met behulp van startkabels de -min op massa van de bouie gedaan en de +plus op de bovenkant van de bougie gedaan, maar geen enkele ging gloeien.
Doe ik iets fout?
Ik heb gelezen dat je ze door kan meten, maar wat moet dan de weerstand zijn?

Nog een ander ding de klepspelling van deze 1.7 d kan ik nergens vinden, wat moet dat zijn, koud of warm?

Geplaatst door

maatje68 (85)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

in 0.15
uit o.25 mm

kleijn 0

13 jaar

Marcel de gloeiers gebruiken gemiddeld zo'n 20 Amp. per stuk ....dus de weerstand is afhankelijk van de temperatuur maar minder dan EEN ohm. De test doe je goed . De kleppen van de inlaat staan na zo'n 150K km wel op nul . Dit is ook dee tijd die voorgeschreven staat om de kleppen te controleren/ stellen. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Dus je zegt dat ik de gloeibougies goed getest hebt?
Dat zou betekenen dat ze alle 4 stuk zijn.
Dat merk je met de kou goed maar toen het bijna 10 graden was, had ik geen last.
Leuk klepplaatjes, weer een stuk gereedschap erbij.
@kleijn: Moet dit koud gemeten worden?

maatje68 85

13 jaar

Om te testen heb je goede kabels nodig!!! Zonder het gloeien start de motor echt niet . Het motortje is japans maar toch koud meten. Neem de maat van de inlaat niet te krap. Groeten.

Punt 50
badge

13 jaar

zo lijkt het ook, maar heb het idee dat er een paar stuk zijn.
Onregelmatig lopen en na wat hoog stationair draaien (10 sec.) loopt hij normaal.
Wel even veel blauw/grijse rook, maar dat is zo voorbij.

maatje68 85

13 jaar

Meet het en je weet het , succes.

Punt 50
badge

13 jaar

testen heel eenvoudig terwijl ze nog gemomteerd zitten,je pakt de bekabeling eraf pak een testlampje of draadje met lampje ertussen zet een draadje op plus accu en andere kant of het punt waar de bekabeling normaal opzit op je gloestift,brand er geen lampje gloeier kapot.

Volgens mij heeft een gloeibougie een bepaalde weerstand.
Dus als het lampje niet zou branden, zegt mij dat er genoeg weerstand zou moeten zijn.
Het zou niet minder dan 1 Ohm ogen zijn, maar dat had ik ergens gelezen.

maatje68 85

13 jaar

Sjaak, als ik dit zo allemaal lees dan denk ik dat de gloeiers stuk zijn.
Of de relais doet het niet, maar dat zal wrs wel goed zijn.
Heb gisteren de plus op de punt gedaan en de bougie op de massa, geen enkele werd rood.

maatje68 85

13 jaar

ok, relais kun je meten. Als de auto zou moeten gloeien, dan moet je wel stroom op de gloeibougie hebben.

sjaak10918 0
badge

13 jaar

waar zit dat ding eigenlijk?Bij de zekeringen?En hoe word deze afgebeeld?
Ik zie allerlei tekens maar het teken van het voorgloeien, die kan ikniet vinden.

maatje68 85

13 jaar

[quote=sjaak10918]ok, relais kun je meten. Als de auto zou moeten gloeien, dan moet je wel stroom op de gloeibougie hebben.[/quote]
dus gewoon meten of je stroom hebt op de gloeibougies. Heb je dat niet, dan pas zoeken naar het relais.

sjaak10918 0
badge

13 jaar

net gemeten en.... geen stroom/spanning ampere of ohm te meten.
Ga toch bijna denken dat de relais niet goed werkt.
Maar waar zit dat ding??
Iemand een oplossing, misschien meet ik fout.
Multimeter erop, voorgloeien en niks kunnen meten.

maatje68 85

13 jaar

z dit was dus fout

kleijn 0

13 jaar

zekering 2 stuks, zijn heel.
Allebei de relais klikken als ik contact maak, maar zodra het gloeilampje uitgaat, dan merk ik niet dat een van de relais uit gaat.
Ik heb een gele en een groene.
Welke zou het kunnen zijn?

maatje68 85

13 jaar

Als het lampje uit gaat wil zeggen de je zou kunnen starten . Als je niets doet stopt het gloeien na zo'n minuut. Dit is duidelijk te horen. De gloeiers staan paralel Het effect is nu dat hoe meer gloeiers er defect zijn het lampje eerder gaat branden . !!!!! Bij de isuzu gaat na het starten het gloeien nog EEN minuut door om een betere verbranding te krijgen met minder irritante walm.

Punt 50
badge

13 jaar

dat zou dus zeggen dat de gloeiers toch stuk zijn?
het lampje brand 's morgens een second of 5.
Dat lijkt me erg kort.

maatje68 85

13 jaar

[quote=Punt]Als het lampje uit gaat wil zeggen de je zou kunnen starten . Als je niets doet stopt het gloeien na zo'n minuut. Dit is duidelijk te horen. De gloeiers staan paralel Het effect is nu dat hoe meer gloeiers er defect zijn het lampje eerder gaat branden . !!!!! Bij de isuzu gaat na het starten het gloeien nog EEN minuut door om een betere verbranding te krijgen met minder irritante walm.[/quote]
Je bedoelt eerder uit gaat?

maatje68 85

13 jaar

Wat jij wilt, maar je begrijpt de strekking. We zijn nu al een week bezig ...... gewoon wisselen die gloeiers en merk het verschil. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

word vervolgd.....

maatje68 85

13 jaar

wat punt al zegt gloeiers blijven behoorlijk lang nawerken
pas als de sensor zegt ik ben warm schakelt die zich uit

kleijn 0

13 jaar

Dat is het probleem juist, dat doet hij ook maar al na 5 seconden en dan loopt hij rot.
pas als ik de auto op toeren heb gebracht, loopt hij stationair goed en ook alleen als het rond het vriespunt of lager is.

maatje68 85

13 jaar

wat er ook mee te maken heeft is je temperatuur sensor koelvloeistof

schakelpunten met ohmmeter controleren
inschakelpunt 52 tot 58c
uitschakelpunt minsten 48c
heb je een afbeelding van div componeneten toegemaild

kleijn 0

13 jaar

@kleijn, kan je mij die afbeelding nog een keer toe zenden?
Benh ze kwijt :(

maatje68 85

13 jaar

welke afbeelding ben het even kwijt

kleijn 0

13 jaar

van het relais voorgloeien

maatje68 85

13 jaar

die zit toch rechts bij de bijrijder tegen het schutbord
paars of violet dacht ik

kleijn 0

13 jaar

je had een afbeelding gestuurd welke punten ik zu moeten door meten.

maatje68 85

13 jaar

[url=http://img163.imageshack.us/i/gloeiercor...][img]http://img163.imageshack.us/img163/4389/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]


hoop dat je nu voor uit kunt
krijg onderhand een pak papier van je

kleijn 0

13 jaar

Zo heb ik precies de bougies doorgemeten.
Bij mij ging het puntje niet gloeien.
Heel erg bedank voor de afbeeldingen.

Grt, B.de haas ;)

maatje68 85

13 jaar

Ik heb eerst de weerstand van de bougies doorgemeten en 1 was niet goed.Op de rail en massa meten ik gewoon 12 volt.
Ik heb ze alle 4 vervangen en ga het zie.
De erge koude momenten komen niet, morgen nog klepspeling meten.

maatje68 85

13 jaar

Vandaag dus klepspelling gemeten.

Cilinder 1 2 3 4
In 15 30 20 15
UIt 25 25 25 30

Ik zie in dat ik het plaatje van de inlaat van cilinder 2 in ieder geval moet veranderen, maar cilinder 3, is dat acceptabel?
En uitlaat van cilinder 4 dan?
Hoewel ik 0,15 (in) en 0,25 (uit) heb gemeten, gaan sommige er stroef tussen terwijl een maat kleiner (0,10 en 0,20) er zeer soepel tussen gaat.
Kan dat?
Om de klepplaatjes te verwijderen, moet ik daarvoor de nokkenas schalen wat los draaien, of werkt het alleen door de klep iets in te drukken?

maatje68 85

13 jaar

als je het doet doe het dan gewoon gelijk goed en zet alles zo als het hoord te staan

tijne 0

13 jaar

wat is nou 0,05 ik vraag alleen of er een +- aan de afstel vast zit, net zoals je dat hebt bij het uitlijnen.

maatje68 85

13 jaar

Marcel bij deze motoren zijn de inlaatkleppen de gevoelige snaar . Zet deze zo ruim mogelijk dan kan hij er ruim 1,5 ton tegen. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

[quote=Punt]Marcel bij deze motoren zijn de inlaatkleppen de gevoelige snaar . Zet deze zo ruim mogelijk dan kan hij er ruim 1,5 ton tegen. Succes.[/quote]
Dus jij zegt liever 0,05 meer ruimte dan precies de afstand?
Maar dan krijgt hij niet de brandstof mengsel die hij nodig heeft en de gassen verdwijnen dan ook niet optimaal, lijkt mij.

maatje68 85

13 jaar

Nog een dingetje, hij verliest best wel wat koelvloeistof.
Nu heb ik achter op het blok, bij de inlaatkant, een plaatsje zien zitten waar wat groen/wit spul op zit.
Zou dat een vriesplaatje kunnen zijn die wat lekt?

maatje68 85

13 jaar

da,s goed mogelijk

kleijn 0

13 jaar

maatje68 je zegt het zelf al dat de mengsel dan niet optimaal is maar als je dat al weet waarom vraag jeh et dan nog?

tijne 0

13 jaar

[quote=tijne]maatje68 je zegt het zelf al dat de mengsel dan niet optimaal is maar als je dat al weet waarom vraag jeh et dan nog?[/quote]
Als je alleen maar commentaar komt leveren ipv goed bedoelde advies kan je beter een ander gaan lastig vallen.

maatje68 85

13 jaar

Marcel je spreekt over een brandstof mengsel bij een diesel ....... Er wordt alleen lucht gespoeld en bij een opening van < 1mm is er helemaal geen gasstroom. Die klepspeling is er alleen voor om alle temperatuur-werking en slijtage voor te zijn. Als deze motoren slecht starten is vaak de inlaatspeling van meerdere inlaatkleppen 0 . Groetjes

Punt 50
badge

13 jaar

Dat is dus nvt bij mijn auto, maar t is wel slim de klepplaatsjes te meten en te vervangen.
Daarbij heb ik alle 4 de gloeibougies vervangen.

maatje68 85

13 jaar

dus is nu alles in orde ??
loopt die weer

kleijn 0

13 jaar

hij lipe altijd wel, alleen met extreme kou wilde hij 's morgens slecht starten.
Ik moet alleen de klepplaatjes nog na meten en daar de juste maat voor halen.
Dan heb je kans dat hij beter start en loopt.

maatje68 85

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.