close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra G: Groot onderhoud Astra G, wat te doen?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: z18xe (1.8l 16v eco)

Beste Probleemcar lezers,
Ik heb een grote vraag over het onderhoud van mijn auto.
Mijn eerste auto was een Corsa B uit ‘95 1.4l 8v zonder airco of stuurbekrachtiging. Doe al mijn onderhoud zelf, door veel te lezen op het net maar ook in werkplaatshandleidingen. Om maar even een indruk te geven mijn capaciteiten. (al eens druklager vervangen en koppakking gereviseerd enz)

Nu heb in een andere auto gekocht, Opel Astra G uit 99 met een 1.8l 16v ecotec (Z18XE), op G3. Vorige eigenaar heeft zijn onderhoud ook zelf gedaan. Is voor het laatst bij een Opel garage geweest (volgens NAP) in 2005 bij 135dkm. Nu heeft hij inmiddels 175dkm gereden en wil IK hem (zoals altijd) zelf ff goed controleren en een goede complete beurt geven.

Nu zijn mijn vragen:
Wat is het onderhoud aan de Airco? (pomp, vloeistoffen, pakkingen enz)
Huidige status: perfect, wordt snel koud

Wat is het onderhoud aan het stuurbekrachtigde circuit? (pomp, vloeistoffen, pakkingen enz)
Huidige status: stuurt licht (banden op 2.5bar), zoemt een beetje bij het draaien van stuur.

Wat is het onderhoud aan de G3 installatie?
(pomp, gasfilter plaatsen voor injector, vloeistoffen, pakkingen, juiste elektrode afstand bougie, installatie aftappen, verbrandingskamer reinigen enz)
Huidige status: goed, start perfect, schokt niet.

Bij het aanzetten van het contact komt er INSP in het dachboard te staan, wat volgens het boekje moet duiden om een inspectie door een erkende dealer. Nu weet ik uit ervaring dat deze functie wordt gereset zodra hij wordt uitgelezen mij een erkende dealer. En hoeft er dus niet aan de hand te zijn met de auto. Ook wordt er in het boekje gesproken dat deze functie wordt bepaald door de km stand. Nu is mijn vraag hoe kan ik deze functie resetten, als ik dit niet zelf kan. Hoeveel kost dit bij de garage?

Een raar mankement aan de auto is het gas geven. Als ik bij het optrekken mijn gaspedaal constant houd op +/- 1/3 (33%), versneld de auto eerst traag (lijkt op inhouden) waarnaar hij automatisch erg snel in toeren klimt. Net als of het gaspedaal in eens helemaal onder in gedrukt wordt. Ik weet dat het een vage uitleg is maar ik kan het niet beter uitleggen. Dus als je vragen hebt zodat ik mijn probleem kan verduidelijken, brand los. Dit doet hij bij zowel gas als benzine. Ik heb de indruk kan het blok een verkeerde terugkoppeling van de lambda sensor krijgt. Misschien een kapotte lambda sensor. Weet iemand de waardes van de 5-polige connector zodat ik deze kan controleren?

Eventuele extra punten waar ik bij dit model (Astrat G uit 99) op moet letten? (kinderziektes enz)

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Joske

Geplaatst door

Joske_Opel (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niemand??

Joske_Opel 0

17 jaar

het resetten van de insp in je scherm doe je door de knop van de dagteller ingedrukt te houden en dan het contact aan te zetten, knop vast blijven houden tot je streepjes krijgt in het scherm, dan loslaten.

Maar als je niet weet wat er allemaal bij een grote beurt komt kijken is het wellicht verstandig dit door een garage te laten doen, zeker omdat de vorige eigenaar het ook allemaal zelf deed, beter beginnen met een auto waar alles goed gecontrolleerd is, er zijn nu eenmaal zaken die je zelf niet goed kan doen of de ervering voor mist.

Mark

pe3hmp 0
badge

17 jaar

Beste Mark,

Bedankt voor je reactie.

Wat betreft mijn onervarenheid snap ik wat je bedoeld, maar sommige zijn geen hocus pocus en dus makkelijk zelf te doen. (uiteraard met goed gereedschap).

Alles wat ik hierboven niet vraag, rijwiel, motor en carrosserie gedeelte doe ik al zelf. Het gaat me alleen om de extra dingen die ik graag wil weten. (airco stuurbekr en G3 installatie)
Maar bijvoorbeeld een airco leeghalen van restgassen,afpersen met stikstof plus standtijd,vacumeren tot minimaal 270 pa met standtijd en vullen van de juiste hoeveelheid koudemiddel. Kan ik niet omdat ik daar het gereedschap niet voor heb. Dat besteed ik daarom ook uit.

Dus ik hoop hier mee je gerust te stelt te hebben, dat ik niet zomaar ergens aan begin om maar wat geld te besparen. En duidelijk een onderscheid wil maken met wat ik wel kan en wat ik moet laten doen.


== Algemeen ==

Wat betreft de lambda sensor, deze was aan vervanging toe. En het probleem van is nu volledig verholpen.

Joske_Opel 0

17 jaar

airco is niks zelf aan te onderhouden, gewoon laten doen (zoals je zelf al aangeeft)

stuurbekrachtiging is ook onderhoudsvrij, net als de G3 installatie (alhoewel je afh. van de installatie soms wel met filter/aftappen sludge in verdamper zit - indien je niet weet hoe dit werkt kan je het beste eens langs een lpg-installateur, die kan je zo vertellen hoe-en-wat)

kasperht 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.