close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel astra F station: verwarming

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: xel16 16v

Beste mensen, het volgende probleem met mijn auto. Als ik de verwarming op zijn heetst zet wordt er geen warme lucht gegeven, zet ik nu de blower uit temperatuur naar koud vervolgens naar warm en dan de blower weer aan dan heb ik een redelijke kans dat er wel warmelucht komt (zo niet dan weer het voorgaande procedure herhalen).

Nu vraag ik mij af zou dit aan de knop liggen, of aan het kachelhuis ? Hoe is de regelknop bevestigd naar het kachelhuis ? (bij mijn opel kadett was het een kabelbediening is dat hier ook zo ? )

Alvast bedankt voor je reactie.

Alex

Geplaatst door

schoffelmeer (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

En of je airco hebt...

Je thermostaat.Hoe staat je temp.meter op je dashboard?Tegen het blauwe aan als je een flink stuk greden heb?

rottieroodmax 0

17 jaar

het gaat op een opel astra f station uit 1996 met airco.

Rottieroodmax, de temp meter staat gewoon op 92/93 graden en is vrij snel op temperatuur.

schoffelmeer 0

17 jaar

Achter je warm/koud knop zit een vacuumschakelaartje, die op zijn beurt weer een kachelkraan aanstuurt.
Waarschijnlijk belucht dit schakelaartje niet goed meer, en zal vervangen moeten worden...
Dit kun je controleren door met lopende motor het vacuumslangetje van de kachelkraan af te trekken. Kraan zit tussen schutbord en motor in en is zwart.

Henk

Onder de motorkap, tussen de motor en het schutbord zit een vacuumgestuurde klep in de kachelslang. Deze werkt dan niet (goed). Vacuumslang losnemen en afdichten. Probleem opgelost. Klep kun je dan verder laten zitten.
Probeer maar.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

@ petje Die klep bedoel ik dus, en die werkt best, hij wordt alleen niet goed aangestuurt, maar jou oplossing is er ook 1, alleen is dan je kachelradiateur altijd warm... maakt op zich niet al te veel uit...

Henk

[quote=Petje57]Onder de motorkap, tussen de motor en het schutbord zit een vacuumgestuurde klep in de kachelslang. Deze werkt dan niet (goed). Vacuumslang losnemen en afdichten. Probleem opgelost. Klep kun je dan verder laten zitten.
Probeer maar.

Gr.[/quote]
Het heeft even geduurt (omdat de kachel het weer een tijdje gewoon heeft gedaan) maar nu niet meer dus.
Ik heb de motor kap open, volgens mij bedoelen jullie de ruimte waar het interieurfilter ook zit toch ?
Daar loopt vanaf links vanuit een kunstof "potje" een elektrische draad en een slangetje naar het midden (interieurfilter) waarbij het slangetje naar binnen gaat. Is dit het bewuste slangetje, zo ja waar kan ik hem het beste afdoppen ?

Ik reed dit weekend in de auto en had het redelijk koud, dus de verwarming aan en op de hoogste stand deze werdt even warm om vervolgens weer koud te worden. Als ik wat harder op trok of wat afremde gaf hij ook even wat warme lucht om vervolgens weer koud te worden. Dit als extra info over de klacht.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

schoffelmeer 0

17 jaar

Nee, niet in de bak met het filter. Verder zakken...........Kijk waar de kachelslangen naar binnen lopen. Daar moet je zijn.
Vanaf de onderkant kun je er het makkelijkst bij.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Na een paar jaar met gebruiksaanwijzing de kachel te hebben bediend was dan nu echt gebeurt dat deze helemaal niet meer warm wou worden. Voorheen was het bij temperaturen van onder de 12 graden (buitentemperatuur) zo dat de kachel gewoon werkte als je maar de auto starte met de instel knop op zijn heetst, boven de 12 graden was het een beetje een lot uit de loterij waarbij het vreemde was als je een keer hard accellereerde de verwarming het wel even deed.

Nu ik afgelopen weekend met de EGR klep bezig was dacht ik kijk ik ook even naar de klep die hier de boosdoender van zou moeten zijn, deze er tussen weggehaald / even open gemaakt / maar deze zat intern vast. Een klep besteld bij opel (tip: op internet zijn genoeg imitatie kleppen te verkrijgen die meer dan de helft goedkoper zijn) en deze geplaatst de kachel werkt wel aardig maar nog niet 100 % dus ik moet ook nog de vacuumschakelaar vervangen.

schoffelmeer 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.