close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: Groot verbruik olie Opel corsa

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Beste Kenners,

In december heb ik een Opel Corsa 1.0 uit 1999 gekocht. Mooi autotje dat prima rijdt en maar 90.000 op de teller had staan. Gekocht van eerste eigenaar.

Een maand lang ging alles goed. Daarna had ik een kleine storing waarbij een bougie stuk is gegaan. De ANWB heeft me geholpen. Zij hebben er een nieuwe bougie ingezet en hij starte meteen en rijdt goed. Twee dagen later ging er een oranje lichtje branden. Het lichtje van de elektronische storing.
Sindsdien verbruikt de auto erg veel olie. iets van elke 800 - 1000 km moet er nieuwe olie bij.

Vervolgens gaat de auto ook nog een raar geluid maken. De schade was een nieuwe waterpomp en V-riem (?). Het geluid is weg.

Omdat ik er toch was hebben ze meteen de auto 'uitgelezen'. Volgens de computer is er een probleem met de EGR klep. Nu zegt de een dat dit de oorzaak kan zijn voor het hoge olie verbruik maar anderen zeggen weer van niet. Die zegt het is de 'Carterventilatie' of verstopping van de slagen van de carterventilatie is. Weer iemand ander zegt het zit hem in het blok.

Ik gebruik 15w40 olie.

De auto rookt niet, hij spuit ook geen olie bij een warme motor. De uitlaat is vies maar er komt geen olie uit.

Ik weet niet wie ik moet geloven. En ik heb niet de financien om alles uit te proberen. Graag sugesties wat te doen??????

Alvast bedankt!!

Geplaatst door

Autoblondje (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoeveel olie moet je bijvullen na 1000 kilometer? 1/2 liter (nog wel acce;table), 1 liter (op de grens van wat acceptabel is) of nog meer.

Was er iets van de bougie afgebroken? Wat dan? En is het afgebroken deel in de motor gebleven/gevallen?

oldford 0
badge

13 jaar

Dat een opel olie verbruikt is op zich niet vreemd.
Hier is meer aan de hand, in ieder geval niet de EGR.
Waar Oldford een punt heeft is dat je eerst mechanische geluiden had en nu olieverbruik dus is er schade inwendig geweest?
loopt ie ook rustig nu of schud ie stationair? laat je compressie eens meten .

C.Jonker 0
badge

13 jaar

ja er is iets van de bougie afgebroken maar dit is er door de uitlaat weer uitgegaan, volgens de man van de ANWB. De motor verbruikt meer dan een liter per 1000 km, het is eerder iets van 3 liter. verder loopt de motor prima geen rook of geschud en hij spuit geen olie of zo bij een warme motor, ook bij de uitlaat zie geen olie. zonder dat hoge verbruik zou je niet denken dat er iets aan de hand is.Voor dat probleem met de bougie had hij dit probleem niet.

Autoblondje 0

13 jaar

Met een verbruik van 3 liter per 1000 km heb je een mechanisch defect.
Ik ben bang dat het afgebroken deel van de bougie schade heeft toegebarcht.
Ik denk dat je op zoek moet naar een ruilmotor.

oldford 0
badge

13 jaar

Als een stuk bougie er via de uitlaat weer uit is gegaan dan is de klepzittig of klep beschadigd en waarschijnlijk nog veel meer.
De zuiger beweegt met gigantische snelheden op en neer en een stukje metaal zal een verwoestend effekt hebben dat kan niet anders.

Ik weet niet hoe handig je bent maar anders zou je de cilinderkop er eens af moeten halen, misschien kun je dan wat meer zien.
Vind het vreemd dat je geen rook enz ziet, want met drie liter op 1000 km zou de hele straat blauw moeten zijn of je moet ergens een spoor achter laten.
En anders is een ruilblokje idd niet zo gek, scheelt dat je opel rijdt, alles is makkelijk verkrijgbaar tegen lage prijzen.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

dat stukje kan er wel uitgegaan zijn en je klezitting of klep kan wel beschadigd zijn,maar als hij goed loopt is hier volgens mij toch niks mee aan de hand anders zou hij wel op 3 cilinders lopen,en hij rookt niet,en hij liep meteen goed na bougiewissel,als je de bougie's eruit pakt is diegene waar dit is gebeurt anders van kleur,zwarter?? en die geluiden kwamen toch van de waterpomp staat hier ook los van,ik denk dat dit olieverbruik er al was alleen was het je niet opgevallen,en nu na montage hoor je opeens van alles en ga je hier aan linken.uitlaatspruitstuk demonteren en kijken of de gaten verschillen van kleur.

Robby dat stukje van het goed lopen en niet roken enz is idd erg vreemd, maar het is ontstaan na de bougiewissel.
Drie liter op 1000 km is schrikbarend hoog dat moet ergens blijven of je moet het gewoon zien.
Iets in dit verhaal klopt niet, de vraag is wat.

Chris

C.Jonker 0
badge

13 jaar

3 liter op 1000 km word je aan de kant gezet door de milieudienst,als je dit op zou rijden slaan je bougie's vet en loopt hij binnen de korste keren niet meer,gooit hij het zo de uitlaat in heb je een rookgordijn,is dit niet een eenmalige bijvulling van olie geweest omdat het oliepeil te laag stond??of is dit iedere week??kan haast niet zonder dit op te merken aan rijgedrag van de auto, of boze blikken van medeweggebruikers.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.