Iedereen weet wel dat de H7 lampen veel eerder stuk gaan dan H4 lampen. Maar hoe komt dat? Wie heeft evt een tip?
Ik hoorde van iemand dat ze bij een Opel dealer iets tussen de bedrading monteerden. Wie heeft hier ook iets van gehoord.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je een weerstand in de draad van het dimlicht maakt, is de lamp iets minder fel, maar brandt hij ook minder snel door. Dit is een oplossing voor het veelvuldig doorbranden. Maar de exacte grootte van de weerstand weet ik zo niet, maar is natuurlijk uit te rekenen en anders via de probeermethode, want een weerstandje kost heel weinig.
Succes
Bij opel zafira is hier een modif. op met een weerstand
22 jaar
Hiervoor is een modificatie met een stuk weerstandsdraad, bekend bij de Opel dealer, je kunt ook een diode tussen de draad van het dimlicht zetten , de drempelspanning zorgt dan voor iets spanningsverlies, let er wel op dat de diode heet wordt.
22 jaar
De problemen met een H7 lampen (zover mij bekent) komen alleen voor bij Opel Astra's met een Valeo Dynamo. De afgeregelde spanning van deze dynamo's kan tijdens het rijden en het afnemen van verschillende stroomverbruikers te hoog worden afgeregeld waardoor de levensduur van de H7 lamp aanzienlijk wordt bekort. +/- 3x per jaar nieuwe lampen is geen uitzondering. Dit is inderdaad op te lossen door een weerstand in de draad te monteren.
22 jaar
Niet alleen Opel heeft hier last van, ook de Golf type 4 heeft last van lampen die doorbranden.
Gemiddeld zat ik op 1 per 15.000Km, sinds een aantal maanden heeft de VW dealer nieuwe H7 lampen die beter bestand zijn tegen de hoge temperaturen in de koplampen.
Ik moet zeggen dat ze inderdaad langer heel blijven.
Het probleem zit hem in het feit dat de H7 lamp klein is en veel licht (en warmte) geeft, vaak hebben de koplampen zelf een kunststof achterzijde zodat de warmte ook slecht kan worden afgevoerd.
Succes,
22 jaar
sterker nog: ook de kunstof glazen zijn de boosdoener. deze bevorderen de afkoeling niet. maar ook de kwaliteit van de lampen is belangerijk voor de levensduur. philips doet het erg (lang) goed bij mij.
Dit probleem komt bij ons ook veelvuldig voor, maar het schijnt niets te maken te hebben met kunststof koplampglazen of fittingen. Ik heb enige tijd geleden een artikel in een vakblad gelezen en daarin gaven ze als reden dat bij meerdere merken de laadspanning van de dynamo een bepaalde tijd op ongeveer 16 tot 16,5 volt i.p.v 14,5 volt wordt afgeregeld om het grote stroomverbruik van moderne auto's te compenseren.
hmmmmmm, ik weet zeker dat dit bij opel niet zo is. (of de dynamo moet kapo zijn)
ligt echt aan de temparatuur wat de levensduur erg verkort.
Volgens mij is inderdaad het koplamp polycarbonaat de hoofd schuldige vanwege zijn slechte thermische geleiding, ik heb nl een peugeot 406 en zelfs met philips lampen moet ik toch nog 2x per jaar lampjes vernieuwen. overigens wel lekker veel licht van die H7 lampen !
20 jaar
afgeregelde spanning is erg belangrijk in dit geval het gebeurt de laatste tijd wel vakker dat de spaning naar 14.6 gaat dit wel erg van invloed op de levensduur maar niet naar 16V want dan is er toch echt iets mis met de spanningsregelaar het verhaal van de slechte warmte afvoer klopt.
Dus test je regelaar,wel even met een scoop zie gelijk of er iets mis is met je diodebrug
Het verhaal van de afgeregelde spanning komt bekend voor,bij peugeots met valeo dynamo komt dat ook voor de spanningspieken zijn het hoogst vlak na het starten(hoog stroomverbruik) Als je na het starten eventjes wacht met je licht aanzetten missen de lampen de hoogste spanningspiek en gaan langer mee.
Ik monteer altijd longlife lampen van philips die gaan wel lang mee wel duur ,maar de goedkope gaan soms met een week al stuk
Zouden al die drempels in de weg ook niet mee spelen?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar