Opel Astra: handgeschakelde bak,schakelt bij koude motor hakerig.

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 i

handgeschakelde bak,schakelt bij koude motor hakerig.,bij warme motor geen last,is dit normaal bij de astra? zo niet,wat zou het kunnen zijn?


iemand enig idee?

bojodo

Geplaatst door bojodo (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

roygsi (0), 16 jaar geleden

ja dat heeft mijn astra ook wel, maar zolang hij koud nog in alle versnellingen gaat vind ik het prima.
mijnes gaat vaak ook moeilijk in zn achteruit, schijnt dat je een pin kunt vervangen ergens op de versnellingsbak

maar lijkt me vrij normaal dat je auto op het begin wat hakerig schakelt, alhoewel de versnellingsbakolie niet warm word lijkt me

bojodo (0), 16 jaar geleden

de astra van mij heeft het naar mijn idee nooit gedaan,maar het kan dus niet direct kwaad?

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=roygsi]schijnt dat je een pin kunt vervangen ergens op de versnellingsbak[/quote]
Die pen heeft niets met zwaar schakelen te maken maar wel met het feit wanneer je slecht de juiste versnelling vinden kunt.
Dit zware schakelen bij koude motor zit 'm in de dikte van de olie. Het is een bekende klacht bij de Opel. Je zegt zelf al dat wanneer de motor warm is, het schakelen geen probleem meer is.
Vervang ( of laten vervangen ) de olie in de bak maar door ATF Dexron 4 olie. Dan is het probleem opgelost.

Gr.

bojodo (0), 16 jaar geleden

oke,hartelijk dank voor de tip!

bojodo (0), 16 jaar geleden

Helaas,na het olie vervangen, door de garage,het smeren van het stangenstelsel,het stellen van de koppeling nog geen verbetering,in het schakelen.

Nu heb ik op het forum een paar keer een artikel gelezen over een schakelpennetje,in het schakelmechanisme van de astra f.

Maar ik begrijp niet goed hoe ik moet controleren,of dit te veel speling heeft of niet.
en waar,en welk deel van het schakelmechanisme dit precies is!

Misschien ook belangrijk,wanneer ik niet rij,en ik schakel,dan heeft die nergens last van,wanneer ik ga rijden dan blijft hij vooral hakerig terugschakelend,van 3 naar 2.

opel astra 1.6i,
188.000km.

overigens,wanneer het dat schakelpennetje niet is,zijn het dan de synchrome's,en kan ik daar dan een hele tijd mee door rijden?

Of stort de versnellingsbak dan over een paar duizend kilimoter in elkaar?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.