Opel Omega: Haperen bij hogere toerentallen

Bouwjaar: 1995

Hallo,

Mijn omega 2.5 v6 cd automaat uit 1995 hapert bij hogere
toerentallen. Bij 3500 toeren als je ff op wil schieten
begint het te klapperen de motor wil wel maar het is alsof
de automaat bak het niet over kan brengen. Als je van het gas af gaat is het over. Mijn vraag is eigenlijk kan het zijn dat dit in de bak zit doordat er misschien niet genoeg olie op zit.

De dealer zegt dat je de olie niet hoeft te vervangen lijkt mij toch beter als dit wel gebuert.


Groeten Robert

robert10089

Geplaatst door robert10089 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Bougie kabels slecht, dus vervangen

Dit heb ik ook gehad met mijn x2.5xe

Willem

robert10089 (0), 19 jaar geleden

Ik zal er deze week mee bezig gaan, ik hou je op de hoogte.
Nog een tip over de bak olie ? Wel of niet verversen.

Groeten Robert

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Een automaat bak dient als het goed is om de 60.000 ververst te worden incl. filter(s),

Maar als er een storing in de bak had gezeten dan had het lampje van de transmissie wel gaan branden

Willem

robert10089 (0), 19 jaar geleden

Het viel me vandaag op dat het probleem erger wordt naarmate de motor warmer wordt. Klopt dit ?

groeten robert.

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dat had ik inderdaad ook, hoe warmer de motor hoe rotter hij reedt, ik heb wel een handbak.

Willem

Martijn7427 (0), 19 jaar geleden

Willem,

Begint dit soort problemen bij onregelmatig stationair toerental? Dat heb ik namelijk.

Groeten,

Martijn

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Onregelmatig stationair kan veroorzaakt worden door oa.:
* Stationairklep vuil of defect
* vacuumlek (slangetje pakking)
* EGR klep die blijft hangen (openstaan)

Martijn wat voor motor heb je??

Bougie kabels leveren meestal problemen wanneer de motor moet trekken (accelereren).

Willem

Martijn7427 (0), 19 jaar geleden

Ik heb een X25XE.
- DE stationairklep heb ik al twee keer losgehaalt en met carburateurreiniger gereinigd, maar ik kan verder niet zien of hij het goed doet.
- Hoe controleer ik het openstaan van de EGR of een vacuümlek?
Het probleem doet zich ook niet altijd voor. Meestal wel bij warme motor. Bijv. Ik sta voor een stoplicht na een snelwegrit. Motor is mooi stationair. Geef ik even gas en laat hem weer teruglopen naar stationair dan gaat hij soms bokken en blijft hij bokken, totdat ie zichzelf herstelt.
Bougies zijn pas vervangen, kabels niet. (Voor die tijd trok hij inderdaad slechter). Om de hoeveel duizend km. moeten er nieuwe kabels op?

Martijn

robert10089 (0), 19 jaar geleden

Hallo,


Ik heb er vandaag ondanks de prijs toch een nieuw setje kabels
opgezet. Het probleem heeft zich nog niet weer voorgedaan.


Bedankt voor de hulp
groeten robert

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Martijn, er staat geen km.stand voor de kabels.

Bougies moeten om de 60.000 vervangen worden.

Dat bokken heeft de moijne ook gehad, schommelen tussen de 450 & 600 toeren in, dit probleem heeft zich bij mij niet meer voor gedaan sinds ik de egr heb afgedopt.

Martijn, Heb jij een vectra of een omega???, deze draaien op andere systemen namelijk.

Robert: Laten we het zo houden dan en fijn dat hij weer goed loopt.

Willem

Martijn7427 (0), 19 jaar geleden

Willem, ik heb een Omega. Als ik de EGR, afdop, krijg ik dan geen problemen bij de APK? En is er een andere oplossing? Kan je dat ding schoonmaken?

Martijn

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ja je kunt hem schoonmaken. met remmen reiniger

Nee je krijgt geen problemen bij de apk, Bij de meting ishet gaszo gering ingetrapt datde klep gesloten zit, zelfde effect als afgedopt zeg maar, Het is ook niet verboden.

Het voordeelis wel dat als de egr afgedopt is er meer vermogen bij lage toerentallen is omdat er geen warme uitlaatgassen je inlaat in gaan, en dat is goed merkbaar bij mijn vectra x2.5xe

Willem

Martijn7427 (0), 19 jaar geleden

Oke, ik probeer hem eerst schoon te maken en als dat niet helpt dop ik hem af. Kan ik hem er gewoon afschroeven en dan inspuiten. Moet het met remmenreiniger of kan het ook met carburateurreiniger.
En als ik afdop, waaar doe ik dat dan?

Groeten,

Martijn

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Je kan hem met allebij de einigers gebruiken alleen remmenreiniger iswatagressiever.

Ik weet niet precies hoe hij bij de omega zit ik dacht dat hij in het inlaat gestoken zat.

Vectra heeft namelijk een heel ander inlaatsysteem.

Willem

Martijn7427 (0), 19 jaar geleden

Willem,

Ik heb de EGR erafgehaald en schoongemaakt, maar het heeft geen effect gehad. Wat nu?

Martijn

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Metalen pakking tussen de voet van de egr en zijn bevestiging plaatsen zodat hij niet meer functioneerd, wel de stekker erop laten, dit heeft bij mij wel goed geholpen.

(dit indien mogenlijk, ik weet niet hoe deze bevestigd zit.)

Willem

Martijn7427 (0), 19 jaar geleden

Ja, dat is best mogelijk. Kan ik zelf een metalen plaatje op maat maken, of moet dat iets speciaals zijn?

Martijn

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik heb een stuk oud spatbord er tussen gemaakt, dit werkt perfect.

Stonk alleen in het begin naar verbrande verf.

Willem

Martijn7427 (0), 19 jaar geleden

OK, bedankt Willem. Ga ik proberen.!

Martijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.